۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
اجرای ۱۴ پویش و همایش محرومیت زدا در سراسر کشور| شناسایی محرومان با کمک ۱۲ هزار گروه مردمی
معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان مطرح کرد

اجرای ۱۴ پویش و همایش محرومیت زدا در سراسر کشور| شناسایی محرومان با کمک ۱۲ هزار گروه مردمی

میرمحمد صادقی معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان به بازار گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار گروه جهادی تحت نظر هشت قرارگاه تخصصی بنیاد احسان نسبت به شناسایی و محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار اقدام می کنند.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) چند وقتی است که برنامه های های خود را کمی متفاوت تر از گذشته پیش می برد. این بنیاد که بیشتر بر روی فعالیت های محرومیت زدایی تمرکز داشت و قبل تر با ارسال بسته های ارزاق بخشی از مشکلات مردم مناطق کم برخوردار را مرتفع می ساخت اکنون به این سمت حرکت کرده که با توانمند سازی مردم مناطق کم برخوردار نسبت به رفع فقر مطلق اقدام کند.

در این راستا نیز از هشت قرار گاه تخصصی با ۱۲ هزار گروه جهادی مردمی مدد می گیرد تا طرح های توانمند سازی را نه فقط با محوریت اقتصادی بلکه اجتماعی پیش ببرد. بر این اساس حتی اگر طرح های مذکور عواید اقتصادی چندانی نداشته باشد اما فقط همین که بتواند قدری از مشکلات مردم را کاهش دهد در ردیف برنامه های این گروه ها قرار می گیرد.

البته ورود بنیاد احسان به بحث توانمندسازی مناطق کم برخوردار به این معنا نیست که برنامه ارسال بسته های معیشتی یا پویش های جهادی محدود شود بلکه فقط تمرکز این بنیاد بر گشودن بیشتر چتر حمایتی بر سر مردم و ارائه حمایت ها پایدار تر است. در این رابطه سید امیرحسین میرمحمد صادقی معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص برنامه هایی در بنیاد احسان برای محرومیت زدایی از مردم مناطق کم برخوردار در دست اجرا دارید برایمان بفرمایید؟

بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای تحقق رسالت اجتماعی خود یعنی حمایت از گروه های مردمی همچون سال های گذشته در نظر دارد در فصل گرما برای حمایت از خانواده های کم برخوردار نسبت به توزیع وسایل سرمایشی در مناطق گرمسیر اقدام کند.

روز گذشته با کمک ۲ هزار گروه مردمی برای شناسایی مردم نیازمند حدود ۴ هزار و ۴۰۰ وسیله سرمایشی در مناطق گرمسیر توزیع شد

در این راستا با کمک ۲ هزار گروه مردمی برای شناسایی مردم نیازمند در سراسر کشور، روز گذشته حدود ۴ هزار و ۴۰۰ وسیله سرمایشی توزیع شد. برنامه بعدی بنیاد احسان نیز به مناسبت روز غدیر، پخت و توزیع یک میلیون پرس غذای گرم در بین محرومان سراسر کشور است.

همچنین پس از عید غدیر، با توجه به اینکه در آستانه آغاز ماه محرم و برگزاری راهپیمایی بزرگ جامعه مسلمانان یعنی اربعین قرار داریم، برنامه داریم به این مناسبت نیز حمایت هایی از هیئات و مواکب داشته باشیم. بر این اساس برنامه داریم در همه مرزهای فعال در مراسم اربعین و حتی در کشور عراق حضور خوبی داشته باشیم.

* با این تفاسیر چه تعداد پویش و برنامه محرومیت زدا را برای امسال در دست اجرا دارید؟

به طور کلی حدود ۱۴ پویش و رزمایش تخصصی را طی سال دنبال می کنیم که به فراخور مراسم و موضوعاتی که پیش می بریم هر یک را در زمان خوب افتتاح خواهیم کرد. برای مثال علاوه بر برنامه هایی که به آن ها اشاره شد، در مناطق کم برخوردار برای خانواده های کم بضاعتی که دانش آموزان دارند پویش مشق احسان را اجرایی خواهیم کرد.

در پویش مشق احسان ضمن آماده سازی ملزومات پویش، نسبت به توانمند سازی زنان سرپرست خانواده نیز گام برداشته می شود

در این پویش لوازم مدرسه از جمله کیف، جامدادی و غیره به دانش آموزان اهدا می شود که آن ها هم به دست زنان سرپرست خانوار تولید شده است. این محصولات اکنون در مرحله تولید است و همکاری های خوبی بین بنیاد احسان و کارخانه ها و کارگاه هایی که زنان سرپرست خانوار در آن ها فعال هستند شکل گرفته است. بر این اساس ضمن آماده سازی ملزومات پویش مشق احسان، نسبت به توانمند سازی زنان سرپرست خانواده نیز گام برداشته ایم.

* بنیاد احسان برای شناسایی کسانی که نیازمند کمک هستند از چه شیوه ای بهره می برد؟

اصل اقداماتی که بنیاد احسان در پویش های خود انجام می دهد توسط گروه های مردمی و جهادی صورت می گیرد. این گروه های جهادی سال هاست که در مناطق محروم و کم برخوردار عملیات شناسایی را انجام می دهند و خانه به خانه نسبت به فعالیت های عمرانی، بهداشتی، درمانی و بحث عدالت آموزشی اقدام می کند. در این راستا بنیاد احسان به پشتوانه این گروه های مردمی، خلاهای مناطق محروم را شناسایی می کند و در صدد رفع آن ها بر می آید.

اکثر پویش ها و رزمایش های بنیاد احسان در بحث محتوایی، تولید و حتی توزیع توسط گروه های مردمی انجام می شود

بنابراین بهترین شناسی مردم توسط مردم است، پس این گروه های مردمی بهترین شناسایی را دارند. از این رو هر چقدر بخواهیم خودمان تلاش کنیم و شناسایی انجام دهیم به شناسایی آن ها نمی رسد. برای همین اکثر پویش ها و رزمایش های ما در بحث محتوایی، در بحث تولید و حتی توزیع توسط همین گروه ها انجام می شود.

* این ۱۲ هزار گروه مردمی فعالیت تخصصی دارند یا در هر نقطه به صورت عمومی فعالیت می کنند؟

در حال حاضر هشت قرارگاه تخصصی داریم که ۱۲ هزار گروه جهادی زیر نظر آن ها به صورت تخصصی فعالیت می کنند. خوشبختانه اکنون یک سالی است که گروه های جهادی تخصصی شده اند و در حوزه های خود فعالیت می کنند.

بر این اساس پویش ها و رزمایش ها به عنوان ابزاری در این حوزه ها به صورت تخصصی پیش می روند. برای مثال برخی از قرارگاه ها به صورت تخصصی با گروه های مردمی در حوزه عدالت آموزشی و بانوان فعالیت می کنند. برخی دیگر نیز در حوزه هایی همچون سبک زندگی و توسعه روستایی، فناوری و نوآوری نسبت به توانمندسازی مناطق کم برخوردار اقدام می کنند.

این قرارگاه ها هستند که در حوزه های مختلف نسبت به شناسایی کمبودها اقدام می کنند و با پیدا کردن گره ها از مشکلات مردمی مناطق کم برخوردار می کاهند

با این تفاسیر اکنون این قرارگاه ها هستند که در حوزه های مختلف نسبت به شناسایی کمبودها اقدام می کنند و با پیدا کردن گره ها از مشکلات مردمی مناطق کم برخوردار می کاهند. به طور کلی بنیاد احسان با برنامه ها و پویش هایی که اجرا می کند سعی در رفع فقر مطلق در مناطق محروم دارد.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha