۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی پتروشیمی آلای مهستان
رئیس هیات‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت خبر داد

پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی پتروشیمی آلای مهستان

رئیس هیات‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اعلام کرد: پروژه پتروشیمی آلای مهستان در زنجیره ارزش طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در پارس جنوبی برنامه‌ریزی ‌شده و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش بازار، عبدالحسین بیات در نشست شورای عالی پروژه‌های صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، با بیان اینکه پیشرفت مجموع (ای‌پی‌سی) پروژه پتروشیمی آلای مهستان تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ۳۳ درصد است، گفت: سه واحد (PDH)، (pp) و واحد یوتیلیتی این مجتمع به‌ترتیب با پیشرفت فیزیکی ۲۸، ۲۷.۷ و ۳۵.۴ درصد در حال اجراست و پیشرفت فعالیت‌های مشترک بین‌واحدی در این پروژه به حدود ۸۸.۷ درصد رسیده است.

وی افزود: پروژه پتروشیمی آلای مهستان تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد و تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان امسال به پیشرفت فیزیکی ۶۴ درصد برسد.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: تأمین مالی پروژه پتروشیمی آلای مهستان از طریق دو بخش آورده سهامدار و تسهیلات تأمین می‌شود که تا امروز این پروژه با آورده سهامدار پیش رفته است، زیرا بانک‌ها در پروژه‌هایی که زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، از این‌ رو از نیمه دوم امسال شاهد جذب تسهیلات بانکی به پروژه خواهیم بود و هم‌اکنون با بانک‌های صادرات، تجارت و ملت در این بازه در حال مذاکره هستیم.

بیات با بیان اینکه در پتروشیمی آلای مهستان یک محصول میانی و یک محصول نهایی داریم، افزود: هم‌اکنون پروپان تولیدشده در بخش بالادستی به‌صورت خام به فروش می‌رسد، خام‌فروشی افزون بر بحث قیمتی مشکل حمل و محدودیت فروش دارد، از این‌ رو اگر بتوانیم پروپان را به پروپیلن تبدیل کنیم شاهد افزایش ارزش‌افزوده بالاتری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی تبدیل پروپان به پروپیلن در واحد PDH پتروشیمی آلای مهستان پیش‌ از این در اختیار دو شرکت خارجی بوده است، تصریح کرد: امکان دسترسی به لایسنس واحد PDH برای کشور وجود نداشت، اما با به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در درون گروه اقتصادی صندوق‌ها توانستیم دانش فنی واحد PDH۱ را بومی‌سازی و تکمیل کنیم.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: پس از تبدیل پروپان به پروپیلن، در مرحله بعدی و در واحد PP پروپیلن به پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود تا ارزش‌ افزوده این محصول به‌طور تقریبی دو برابر بالاتر از حالت خام‌فروشی پروپان شود. هم‌اکنون هر تن پروپان در بازار خلیج‌فارس حدود ۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد اما هر تن پلی‌پروپیلن بیش از هزار و ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد که می‌توانیم هم در بازار داخلی و هم در کشورهای همسایه ارائه دهیم.

بیات گفت: خوراک این پتروشیمی از شرکت پتروپالایش کنگان تأمین می‌شود و ۵۳۰ هزار تن از پروپان این پتروپالایشگاه از طریق پتروشیمی آلای مهستان مصرف می‌شود و مابقی آن در واحد PDH۲ این پتروشیمی که در دست اقدام است مصرف می‌شود.

وی افزود: برنامه خلق منابع پایدار برای صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با همه توان در حال اجراست، زیرا این مجموعه اقتصادی مستقل و غیردولتی است از این‌ رو برای حفظ و استحکام این جایگاه باید منابع نو و پایدار خلق شود و این راهبرد به سبب روند افزایشی جامعه ارجمند بازنشستگان بسیار با اهمیت و حیاتی است.

رئیس هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت یادآور شد: سال‌هاست که صنعت پتروشیمی ایران با شرایط تحریمی کنار آمده است و خوشبختانه متخصصان کشورمان با تکیه‌ بر تجارب و مهارت‌های کسب‌شده در سال‌های تحریم توانسته‌اند کار این پروژه را بر اساس برنامه‌ریزی‌های ازپیش‌تعیین‌شده جلو ببرند.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha