۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
آب خلیج فارس قبل از گرمای ۱۴۰۳ به کرمان می رسد|  از راهکارهای بلندمدت تا کوتاه مدت
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان در گفتگو با بازار:

آب خلیج فارس قبل از گرمای ۱۴۰۳ به کرمان می رسد| از راهکارهای بلندمدت تا کوتاه مدت

کرمان- مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمان وعده داده که پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان و رفسنجان به شرط تامین اعتبار پیش از آغاز فصل گرم سال آینده به اتمام می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: بحران آب مدت های طولانیست که گریبانگیر مردم استان کرمان شده است اما این بحران در سال های اخیر به ویژه امسال در مرکز بزرگترین استان کشور نمودی جدی تر پیدا کرده و مردم با چالش های فراوانی در این زمینه روبرو هستند. هر چند آب در کرمان جیره بندی نشده است اما عملا فشار آب در اکثر مناطق این شهر به حدی کم است که عملا بسیاری از مشترکان آب ندارند.

این مساله نیازمند اقدام جدی مسئولان در دو رویه بلند مدت و کوتاه مدت برای کاهش معضلات ناشی از تنش آبی در استان کرمان است. نیاز است تا به نتیجه رسیدن پروژه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان و کرمان با انجام اقدامات کوتاه مدت مشکل آب شرب شهر کرمان رفع شود. استاندار کرمان اخیرا اعلام کرده که این پروژه تا اواخر سال جاری یا نهایتا تا فرا رسیدن فصل گرم سال آینده به پایان خواهد رسید.

رئیس جمهور هم طی سفر یک روزه ای که جمعه هفته گذشته به کرمان داشت از پروژه خط انتقال آب به رفسنجان و کرمان بازدید کرد.

به منظور بررسی وضعیت تنش آبی در کرمان و اقدامات انجام شده با علی رشیدی مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

*پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به رفسنجان و کرمان چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟

برای رفع مشکل کمبود آب شرب کرمان و رفسنجان یک پروژه از خط صنعت یا همان خط خلیج فارس تعریف، مصوب و کار اجرایی آن آغاز شد. طول این پروژه ۱۴۵ کیلومتر است که تاکنون ۶۴ کیلومتر آن اجرا شده است. کار در چهار جبهه با سرعت در حال انجام است. پیشرفت فیزیکی پروژه تقریبا ۴۴ درصد است.

*این پروژه چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

چنانچه پروژه از نظر مالی تامین اعتبار شود و مشکل مالی پیش نیاید، امیدواریم که بتوانیم آب را تا شروع فصل گرم سال آینده به کرمان و رفسنجان برسانیم.

*لطفا در خصوص وضعیت اعتبار و پیشرفت پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و رفسنجان توضیح دهید.

برای پروژه آبرسانی اضطراری به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور اعتباری برابر سه هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. تاکنون حدود ۴۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولت مصوب شده و اخیرا ۷۰۰ میلیارد تومان هم صنایع استان قول داده اند و مصوب شده است که پرداخت کنند.

امیدواریم با پرداخت اعتبار پیش بینی شده در موعد مقرر بتوانیم سال آینده آب را قبل از آغاز فصل گرم به کرمان و رفسنجان برسانیم.

*کاربری آب پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان و رفسنجان چیست؟

این پروژه فقط برای تامین آب شرب کرمان و رفسنجان در حال اجراست تا بخشی از نیاز آب شرب این دو شهر را پوشش دهد و کاربری صنعتی ندارد.

* گفته می شود که شهر کرمان یک هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، چه اقدامات بلندمدت و کوتاه مدتی برای رفع مشکل بحران آب در حال اجراست؟

طرحی که به صورت اضطراری و ضروری در حال اجراست، پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و رفسنجان است. این طرح حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب را به کرمان و رفسنجان ( ۲۵ میلیون متر مکعب به کرمان و پنج میلیون مترمکعب به رفسنجان) می رساند. ۲۵ میلیون متر مکعب تقریبا برابر با ۷۵۰ تا ۸۰۰ لیتر است و بخشی از کمبود آب را جبران می کند.

در کنار این طرح به صورت ویژه مجوز حدود هشت حلقه چاه به شرکت آب و فاضلاب داده ایم، این چاه ها حفر و وارد مدار شده است. یک یا دو حلقه دیگر تا انتهای هفته جاری هم وارد مدار می شود.

همچنین در حال شناسایی تعدادی از چاه های کشاورزی و صنایع در اطراف شهر کرمان هستیم؛ این چاه ها از نظر آلودگی بررسی شده اند و مشکلی نداشته اند. در صورتی که این چاه ها نزدیک به پروژه آبرسانی و خط انتقال های شرکت آب و فاضلاب باشند وارد مدار می شوند تا فعلا بحث کمبود آب برطرف شود.

*این هشت حلقه چاه از چه زمانی وارد مدار شده است؟

مجوز این چاه ها از سال گذشته داده شده که تعدادی از آنها پایان سال ۱۴۰۱ و تعدادی هم ظرف چند روز گذشته وارد مدار شده است.

*دو حلقه چاه دیگر چه زمانی وارد مدار می شود و چند درصد می تواند در پوشش مشکل کم آبی کرمان تاثیرگذار باشد؟

تصور می کنم طبق صحبتی که با آب و فاضلاب داشتم این دو حلقه هم این هفته وارد مدار شود. امیدواریم که وضعیت هوا کمی مناسب تر شود و این گرمای طاقت فرسا کاهش یابد. باید توجه داشت که با افزایش هر یک درجه دما مصرف آب چندین برابر افزایش می یابد. هر یک درجه ممکن است تا ۱۰ درصد افزایش مصرف آب را به همراه داشته باشد. امیدواریم با کاهش دما و صرفه جویی مردم این مشکل برطرف شود.

*تعرفه برق در کرمان حتی در رده شهرهای درجه دو هم نیست؛ این در حالیست که در روزهای اخیر شاهد دمای بالای ۴۰ درجه در این شهر هستیم. این مساله باعث شده که مردم نتوانند از کولرهای گازی استفاده کنند و مجبور به استفاده از کولرهای آبی در این تنش آبی باشند. نظر شما در این خصوص چیست؟

در چند روز گذشته دمای بالای ۴۰ درجه را کرمان شاهد بودیم که طبق گفته سازمان هواشناسی هم این گرما در کرمان بی سابقه بوده است. زمانی که درجه حرارت بالای ۴۰ درجه می رسد کولرهای آبی شبانه روز روشن هستند. در گذشته مردم شب ها کولرهای آبی را خاموش می کردند اما اکنون به صورت شبانه روز از این وسیله سرمایشی استفاده می کنند. هر کولر آبی ۶۰۰ لیتر در روز مصرف آب دارد و این میزان، مصرف آب را بسیار بالا می برد.

*پایش کیفیت آب در آب منطقه ای به چه صورت انجام می شود؟

کمبود آب روی کیفیت آن هم تاثیرگذار است؛ بر این اساس آب منطقه ای شبکه ها و منابع بزرگ تامین آب را به صورت روزانه پایش می کند. در بحث آب شرب هم شرکت آب و فاضلاب در تمامی شهرهای استان کرمان آزمایشگاه سنجش کیفیت آب را دارد.

حدود ۴۰۰ ایستگاه در سطح استان کرمان وضعیت کیفیت آب در استان کرمان را پایش می کند در کنار آن دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان هم کیفیت آب را بررسی و کنترل می کند.

کرمان در کمربند مس قرار دارد که از شمال غرب تا جنوب شرق کرمان را گرفته است. حتما آلاینده طبیعی در بحث معادن و صنایع داریم همچنین ۲۵ درصد بحث کشاورزی را در استان کرمان داریم. اگر مراقبت نکنیم همه این موارد مولدهای بالقوه ای برای آلایندگی به شمار می آیند. بر این اساس وضعیت آب در استان کرمان باید به صورت مستمر کنترل و پایش شود.

*با توجه به اینکه فاضلاب صنایع و آلایندگی برخی معادن تهدیدی برای کیفیت آب محسوب می شود، آیا واحدهای صنعتی و معدنی آلاینده شناسایی و به محیط زیست معرفی شده اند؟

این واحدها مرتب در حال بررسی و شناسایی هستند که این کار جزو وظایف محیط زیست است.

کد خبر: ۲۲۹٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شیدا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      شمال و جنوب استان رو تقسیم کنید تا جنوب هم توسعه پیدا کنه و مردم مهاجرت نکنن به شهر کرمان
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      پس امسال همچنان کرمان آب ندارد .
    • سلام IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      نزدیک 15 ساله که آب نزدیک کرمانه
    • محمدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      صدها میلیارد متر مکعب آب شیرین با نام سیل به ما داده می شود ولی بدون استفاده و با ایجاد خسارات فراوان از کشور خارج می شود که اگر آن را مهار و ذخیره کنیم ،می توان در زمان و مکان مناسب از آن استفاده کرد. سیل بزرگی که چند سال پیش در استان های خوزستان و لرستان باعث خسارات فراوان شد اگر توانسته بودیم آن را مهار و ذخیره کنیم شرایط آبی کشور، بهتر از این بود.
    • محمدعلی ضیا یی نارویی، ،،،ن IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      اب،هزاران موتور ،دردشت اسعدیه نرماشیر هیچ توجیحی ندارد ،،،خواهشن جلو،حفر چاه در دشتهای شمال وشمال شرق بم را بگیرید