۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
اختلاف مالکیت زمین های کشاورزی  مانعی بر سر راه تولید| بازی دو سر برد سند دار کردن
بازار گزارش می دهد؛

اختلاف مالکیت زمین های کشاورزی  مانعی بر سر راه تولید| بازی دو سر برد سند دار کردن

زاهدان- اختلاف بین مالکیت زمین‌های کشاورزی به برهه ای خاص اختصاص ندارد و با گذشت زمان مانع از توسعه و رشد تولید در بخش کشاورزی می شود.

فرشته بامری؛ بازار: علیرغم خشکسالی های ممتد و محدودیت منابع آبی، کشاورزی بیشترین سهم را در معیشت مردم سیستان و بلوچستان ایفا می کند، بنابراین سند دار کردن اراضی کشاورزی در استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در واقع یکی از دارایی های با ارزش کشاورزان زمین است و سند دار کردن این اراضی، باعث رفع دغدغه این قشر پرتلاش و جلوگیری از معضل زمین‌خواری می‌شود.

یکی از مسائلی که بر سر راه سند دار کردن ارضی وجود دارد اختلاف بین مالکیت زمین‌های کشاورزی است این اختلافات در طول تاریخ وجود داشته و انقضایی ندارد.

در حال حاضر افراد زیادی هستند که با موضوع مالکیت زمین به سراغ شوراهای حل اختلاف و مراجع قضایی می روند و موضوع پرونده آنها نیز حاوی مسائل پیچیده و با جزئیات متفاوت است.

صدور سند مالکیت دغدغه کشاورزان

حسن برزگر یکی از کشاورزان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: دارای چهار برادر هستم و از پدرم ۳۳ هکتار زمین به عنوان ارث باقی مانده است، در حال حاضر در سطح ۱۱ هکتار از زمین های فوق کشت انجام می دهم ولی هنوز سند را تفکیک نکرده ام.

وی گفت: مشکلی که برای صدور سند پیش آمده این است که برادرهایم از این سهم راضی نیستند و معتقدند سهم من کمتر می شود به همین دلیل می خواهم از طریق قانون حقم را پیگیری کنم.

کشاورز سیستانی: یک قطعه زمین کشاورزی دارم که یک جاده بین شهری از وسط آن عبور کرده است این زمین به صورت وراثتی است و تا کنون اقدام به ثبت سند نکرده ایم

رضا عسگر زاده یکی دیگر از روستاییان منطقه سیستان در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: به مدت ۵۰ سال است که بر روی زمین هایی که متعلق به اجدادمان بوده کشاورزی انجام می دهم اما فقط نصف آن زمین ها سند دارند و اکنون پیگیر سند از طریق نهادهای مربوطه هستم.

وی گفت: همچنین یک قطعه زمین کشاورزی دارم که یک جاده بین شهری از وسط آن عبور کرده است این زمین به صورت وراثتی است و تا کنون اقدام به ثبت سند نکرده ایم.

وی تصریح کرد: پس از مراجعه به دادگاه برای اثبات مالکیت نیاز به معرفی شهود دارم و این کار را دنبال می کنم.

اتمام سند دار کردن اراضی تا پایان سال

سید رضا سید حسینی، رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گوی اختصاصی با بازار اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان دارای ۴۱۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که از این سطح سالیانه و بر حسب میزان آب تخصیصی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد به زیر کشت محصولات زراعی و باغی می رود.

وی افزود: تعداد ۱۷۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی داریم که سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ تن انواع محصولات زراعی، باغی، شیلاتی و دامی تولید می کنند.

وی تصریح کرد: به منظور تعیین تکلیف عرصه های مشمول قوانین و مقررات اصلاحات اراضی، سامان‌ دهی ۱۴۷ پارچه آبادی دشت سیستان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در ابتدا کار نقشه برداری هوایی از اراضی فوق انجام شده و متعاقب آن نقشه های کاداستر نیز صورت پذیرفته و اطلاعات لازم در اختیار اداره کل ثبت اسناد و املاک قرار گرفت.

سید حسینی: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری کار سند دار کردن اراضی ۱۴۷ پارچه آبادی به وسعت ۴۰ هزار هکتار به پایان برسد

سید حسینی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری کار سند دار کردن اراضی ۱۴۷ پارچه آبادی به وسعت ۴۰ هزار هکتار به پایان برسد.

وی تصریح کرد: طی یکسال گذشته بالغ بر ۲۷ هزار هکتار سند مالکیت کاداستر از سوی اداره کل ثبت صادر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: نقشه کاداستر ۸۰ هزار هکتار اراضی و رفع تداخل پلاک های موازی در سطح ۹۷۶ هزار هکتار نیز انجام شده است.

سید حسینی افزود: در این مدت دو هزار حلقه چاه کشاورزی نیز تعیین تکلیف شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌ های انجام‌ شده با سازمان ثبت اسناد و املاک، این سازمان و ادارات تابعه از تفکیک اراضی و صدور سند مالکیت زیر حد نصاب‌ های قانونی جلوگیری کرده‌ اند و تا حدود زیادی از این مهم جلوگیری می‌ شود.

به طور قطع زمین کشاورزی باید از حالت سرمایه‌ ای و کالایی خارج شود و در اختیار تولیدکننده و کشاورز واقعی قرار گیرد.

از طرفی اختلاف بین مالکیت زمین‌ های کشاورزی و ملی موانعی را به‌ ویژه برای کشاورزان ایجاد می‌ کند و در برخی موارد افراد به‌ دلیل نداشتن سند و ناتوانی در اثبات مالکیت، قادر نیستند به کشت و زرع بپردازد این اختلافات که در طول تاریخ تکرار شده است با گذشت زمان مانع از توسعه و رشد تولید در بخش کشاورزی می شود.

پیش بینی می شود با طرح سند دار کردن اراضی اختلافات و مشکلات حقوقی در این بخش کاهش پیدا کند و زمین کشاورزان در مقابل زمین خواران یا مدعیان بیمه شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha