۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
بی قراری دلار در کانال ۵۰ هزار تومان!| سکه به کانال ۲۹ میلیون تومان بازگشت
«بازار» از نوسانات نرخ ارز گزارش می دهد

بی قراری دلار در کانال ۵۰ هزار تومان!| سکه به کانال ۲۹ میلیون تومان بازگشت

خروج دلار از کانال ۴۹ هزار تومان و بازگشت آن به کانال ۵۰ هزار، نگرانی هایی را ایجاد کرده است که مبادا رشد خزنده نرخ این کالا دوباره در بازار شروع شود و قیمتها مسیر بی ثباتی را در پیش گیرند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از ایجاد ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز طی یک ماه اخیر و فرود نرخ دلار از ۵۳ هزار تومان به زیر ۵۰ هزار اما گویا چنین نرخی قرار نیست در بازار ثابت بماند چرا که طی یکی دو هفته اخیر دلار برخی روزها از لاک قیمتی ۴۹ هزار تومان خارج و به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که پس از سقوط دلار و رسیدن قیمت آن در هفته های پیشین به ۴۶ هزار تومان، اکنون با رشدی محسوس نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است که مبادا نرخ این کالا دوباره با شیبی ملایم مسیر رشد را در پی گیرد، زیرا کاهش ۵ تا ۶ هزار تومانی نرخ دلار طی یکماه گذشته تاثیر مثبت خود را بر افت قیمت کالاهایی چون مسکن، سکه، طلا، خودرو و ... برجای گذاشت و تا حدی مانع از رشد قیمت سایر کالاهای ارزبر در بازار شده است. روندی که البته با اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت کارشناسانه می تواند ثبات خاصی را در بازار ایجاد کند.

برای ثبات بخش نرخ ارز در بازار باید اقدامات اصولی و اساسی انجام شود چرا که اکنون دو سه روزی است قیمت دلار آزاد به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است و معلوم نیست نرخ آن در روزهای آینده چه رقمی شود

تلاش دلار برای خروج از لاک ۴۹ هزار تومان!

به عبارت دیگر اگرچه نوسان قیمت ها در بازار ارز متاثر از برخی تحولات و رخدادهای سیاسی و اقتصادی بخصوص چگونگی انجام مذاکرات برجام برای رفع تحریم های بین المللی و ارتباط با دنیا دچار افت و خیز می شود اما توجه به واقعیت های اقتصادی چون نرخ بالای تورم و اثر گذاری این شاخص مهم تاثیر گذار در داخل را که زمینه ساز رشد نرخ ارز می شود را در این زمینه نباید نادیده گرفت. در چنین شرایطی اقدامات و برنامه ریزی ها در داخل برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز از یک سو و رایزنی های دیپلماتیک با حفظ چارچوب ها آنگونه که بتوان در مذاکرات برجام با امتیاز گیری تحریم ها رفع شود از طرف دیگر می تواند مانعی برای افزایش قیمت ارز و در نهایت افت بهای آن در بازار شود.

بررسی ها نشان می دهد که جو روانی حاکم بر بازار قیمتها را دستخوش تغییر می دهد اما به گفته کارشناسان برای ثبات بخش نرخ این کالا باید اقدامات اصولی انجام شود چرا که اکنون دو سه روزی است قیمت دلار آزاد به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است و معلوم نیست نرخ آن در روزهای آینده چه رقمی شود. افزایش اندک قیمت ارز در بازار آزاد در حالی است که طی یکی دو روز اخیر قیمت ها در بازار معاملاتی مرکز مبادلات ارزی کاهشی بوده و یا ثبات قیمتی را تجربه کرده است.

کف قیمت مطلق دلار ۴۲ هزار تومان در شرایط فعلی برآورد می شود و چنانچه بحث برجام به درستی حل شود و ارزهای بلوکه شده نیز به کشور برگردد، انتظار این است که قیمت دلار برای مدتی به زیر ۴۰ هزار تومان برسد، البته نوسان شدید قیمت ارز به چگونگی مسائل سیاسی و بحث برجام برمی گردد

دلار با کاهش نرخ تورم نباید افزایشی شود

احمد جانجان، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسانات نرخ ارز گفت: هرچند نوسان قیمت ها ذات بازار است اما باید گفت؛ نرخ تعادلی دلار بین ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان بوده که با توجه به انتشار آمار کاهش نرخ تورم از سوی بانک مرکزی قیمت ها نباید افزایشی شود. البته نرخ غیر معقول ارز در بازار و افت شدید آن شاید فرصت فریبی است که در این شرایط بازار آرام و دارندگان ارز برای جلوگیری از افت ارزش آن فروشنده شوند با این وجود چنانچه یک کریدور قیمتی برای نرخ ارز در نظر گرفته شود، کف قیمت دلار باید بین ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان و سقف آن بین ۵۰ تا ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه کف قیمت مطلق دلار ۴۲ هزار تومان در شرایط فعلی برآورد می شود و چنانچه بحث برجام به درستی حل شود و ارزهای بلوکه شده نیز به کشور برگردد، انتظار این است که قیمت دلار برای مدتی به زیر ۴۰ هزار تومان هم برسد، افزود: نوسان شدید قیمت ارز در بازار به چگونگی مسائل سیاسی و بحث مذاکرات برجام برمی گردد زیرا اگر توافقی در این زمینه حاصل نشود رشد قیمت ارز در بازار دور از ذهن نیست.

وقتی سیاست ارز چند نرخی در کشور حاکم است و بخش عمده ارزها از طریق بازارهای رسمی با نرخ نیمایی به فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان اختصاص می یابد، بی تردید بخشی از آن به نفع عده ای به هدر می رود، در چنین شرایطی دست اندرکاران باید در تخصیص منابع ارزی به متقاضیانحساس باشد

هدر رفت منابع با چندنرخی بودن ارز!

این کارشناس بازار به چند نرخی بودن قیمت ارز در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: وقتی سیاست ارز چند نرخی در کشور حاکم است و بخش عمده ارزها از طریق بازارهای رسمی با نرخ نیمایی به فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان اختصاص می یابد، بی تردید بخشی از آن به نفع عده ای به هدر می رود، در این میان سیاست گذاران ارزی در شرایطی که میزان ارزآوری کشور نسبت به گذشته کم شده است بایستی در تخصیص منابع ارزی به متقاضیان ارز حساس باشد و به گونه ای بازار مدیریت شود که رشد قیمت یا جهشی بدنبال کاهش منابع ارزی اتفاق نیفتد.

اظهارات کارشناسان درباره علل افت و خیر قیمت ها در بازار ارز در حالی مطرح است که نرخ دلار طی چند روز اخیر با افزایش اندکی به کانال ۵۰ هزار تومان برگشته است. رشد ناچیز قیمتی که در صورت بی توجهی به مدیریت بازار، باعث خواهد شد تا قیمتها دوباره در بازار بی منطق و غیر واقعی افزایشی شوند. افزایش قیمتی که در لحظه بر قیمت طلا و سکه تاثیر می گذارد و در نهایت سایر کالا و خدمات نیز به تبع افزایش قیمت ارز و طلا در بازار روند صعودی خود را شروع خواهند کرد.

در حالی که قیمتها در بازار رسمی مبادلات ارزی ثابت مانده است اما دلار آزاد در مرز ۵۰ هزار تومان بالا و پایین می شود، در این میان بازار طلا و سکه نیز متاثر از افزایش قیمت ارز دچار تغییر شده است به طوریکه امروز سکه به کانال ۲۹ میلیون تومان برگشت

بازگشت سکه به کانال ۲۹ میلیون تومان

حال از آنجایی که قیمتها در بازار رسمی مبادلات ارزی ثابت مانده است اما دلار آزاد در مرز ۵۰ هزار تومان بالا و پایین می شود. موضوعی که باعث شده قیمتها در بازار سکه و طلا نیز دچار تغییر قیمت شوند. آنطور که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۹ میلیون تومان شده است. این درحالی است که روز گذشته قیمت سکه در کانال ۲۸ هزار تومان بود. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز هم اکنون در بازار ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۲۹ دلار است. بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار نیز امروز با ثبات نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۲۶۱ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۱۰ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با افزایش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۵۱ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۰ هزار و ۹۵۶ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۵ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۱۳ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha