۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
صرفه جویی ۷۰۰ میلیون یورویی ارز دارویی در سال ۹۸
وزیر بهداشت خبر داد

صرفه جویی ۷۰۰ میلیون یورویی ارز دارویی در سال ۹۸

نمکی، وزیر بهداشت از افتتاح ۸ هزار تخت بیمارستانی و ۴۴ بیمارستان جدید در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش بازار سعید نمکی در مراسم افتتاح فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاشگران صنعت دارویی کشور، بیان کرد: مشتاق بودم که امروز در این مراسم به صورت حضوری شرکت داشته و شاهد یکی از موفقیت ها در عرصه دارویی کشور باشم.

وی افزود: جای خرسندی است که در عین گرفتاری با بیماری کرونا، ما به فرموده مقام معظم رهبری که سال جهش تولید است، عمل کرده و اولین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را امروز افتتاح می‌ کنیم که شاید بتوان گفت یکی از بزرگ ‌ترین‌ها در سطح منطقه است.

نمکی با بیان اینکه سال ۹۸ برای ما و همکارانمان در نظام دارویی کشور، سالی سخت، اما افتخارآفرین بود، تصریح کرد: اولین گام‌ ما در وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخل و پیشگیری از واردات بی‌ رویه دارو و فرآورده‌ هایی بود که مشابه تولید داخل داشته و یا در حین ساخت آن، صنعتگران و تولیدکنندگان ما بودند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سال گذشته توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌ جویی کنیم. این درحالی است که سال گذشته سیلاب‌ های سهمگین بهاره، طرح غربالگری فشارخون و شناسایی دو میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار جدید فشار خون نیازمند دارو، اربعین حسینی با ۳.۵ میلیون زائر، آنفلوآنزای H۱N۱ و در زمستان نیز کرونا را داشتیم. برهمین اساس، برآورد ما این بود که نیازمندی به ارز دارو ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد، این درحالی است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد هم ارز کمتری مصرف شد. علت کاهش این ارزبری، آن بود که ما توانستیم با تکیه به صنعتگران و تولید کندگان داخلی و پرهیز از واردات بی رویه محصولات دارای نمونه مشابه داخلی، به میزان ۲۵ درصد کم کرده و تولید داخل را ۳۰ درصد افزایش دهیم.

وزیر بهداشت افزود: سهم دارو و نظام سلامت از GDP سهم محدودی است و اگر قرار باشد این سهم فراتر رود، باید دست در جیب بخش‌ های دیگر کشور کنیم. بنابراین، این صرفه‌ جویی صورت گرفته و اقدامات انجام شده، افتخار بزرگی برای صنعت دارویی کشور بود، به طوری که سال گذشته را با ۲۰ درصد کاهش ارزبری به گونه‌ ای اداره کرد که حتی یک نسخه در دست هیچ بیماری سرگردان نماند و ما به عنوان یک کشور تحریم زده و مظلوم در تحریم ‌های ظالمانه، بیماری کرونایی را مدیریت کردیم که در طول ۶۰ روز از یک وارد کننده دستگاه ‌ها و تجهیزات پزشکی و مواد مورد نیاز، به یک تولید کننده و سپس هم به یک صادرکننده تبدیل شویم؛ این موضوع یک نشان افتخار بزرگ دیگری بود که در تاریخ مملکت خواهد درخشید؛ چراکه کشوری در اوج تحریم در مدتی کمتر از دو ماه، توانست هم خود را جمع و جور کند و هم به یک صادرکننده ماسک و ونتیلاتور و دارو و انواع ضدعفونی کننده‌ ها بدل شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: سال ۹۹ را نیز با ۲۰ درصد کاهش ارزبری نسبت به سال ۹۸ هدف قرار دادیم و امیدواریم این سال را نیز با افتخاری جدید در تاریخ کشور بگذرانیم.

وی عنوان کرد: یکی از آمال و آرزوهای قدیمی‌ ام این بود که بتوانیم به عنوان یک تولید کننده مواد اولیه دارویی مطرح باشیم. آرزویم بود که روزی از مواد اولیه پتروشیمی خودمان که حلقه بنزن است، بتوانیم به عنوان یک پیش ‌ساز بسیاری از فرمول‌ های مواد اولیه دارویی به مواد اولیه دارویی برسیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: تلاشگران صنعت دارویی برای تولید مواد اولیه دارویی از اینترمدیت آغاز کردند. یعنی اینترمدیت ها را از چین و هند وارد کردیم و به مواد اولیه دارویی تبدیل کردیم. در حال حاضر نیز خرسندیم که عزیزانمان در کیمیاگران دو حلقه قبل از آن را آغاز کرده اند و حلقه های دیگر را تکمیل کرده و ارزش افزوده ایجاد می کنند.

نمکی خاطرنشان کرد: ظلم است که کشوری، پتروشیمی و بنزن در اختیار داشته باشد و آنها را با ارزان ترین قیمت ها به چین و هند بفرستد و بعد از تغییراتی در آن کشورها، با ۳۰ تا ۵۰ برابر قیمت، تحویل گرفته و ما روی آنها کار کنیم. بنابراین بسیار جای خرسندی است که این روند با کمک بسیاری از عزیزان شاخص صنعت دارویی کشور شکل گرفته و امیدواریم در آینده ای نزدیک، بتوانیم به جای تبدیل یک اینترمدیت با ارزش افزوده کیلویی دو دلار، به یک ماده اولیه ای برسیم که با ارزش افزوده بین ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قبل، قابل ارائه خواهد بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در آینده ای نزدیک به یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد اولیه دارویی در سطح منطقه تبدیل خواهیم شد. تردیدی نیست که سال جهش تولید به عنوان سالهای ماندگار در تاریخ صنعت دارویی کشور، ثبت خواهد شد. ما در کشورمان دانشمندان، صنعتگران، شیمیست ها و داروسازان ذی قیمتی داریم که در بسیاری نقاط دنیا وجود ندارد.

نمکی بیان کرد: ما باید به این دانش فنی و ابزار نیروی انسانی گرانقدرمان تکیه کنیم، چراکه در آینده چه در زمینه تولید مواد اولیه دارویی از اولین حلقه تولید و چه در زمینه فرمولاسیون داروها به خصوص در زمینه هایتک و بایوتک، نیازمند یک تحول بنیادین هستیم و معتقدم با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی ذی قیمت در این سرزمین، نه فقط برای مصرف مردم سرزمین خودمان، بلکه برای مردم کل منطقه و جهان بتوانیم به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی قلمداد شده و در زمینه ارزآوری و بی نیازی کشور به بازارهای تولید جهانی گام برداریم.

وی با بیان اینکه در سال جاری زیرساخت های زیادی در عرصه سلامت به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد: در سال گذشته ۶۰۰۰ تخت به تخت های بیمارستانی اضافه کردیم و در مدت کمتر از یک ماه، ۱۰۰۰ تخت ICU برای بیماران نیازمند ICU با تجهیزات ساخت داخل کشور ایجاد کردیم.

افتتاح ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی و ۴۴ بیمارستان جدید در سال جاری
وزیر بهداشت در پایان گفت: امسال هم حدود ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی و ۴۴ بیمارستان جدید را تماما با دستگاه های ساخت داخل کشور، افتتاح کرده و به دنیا نشان خواهیم داد که ما هم کرونا را مهار کردیم و هم توانستیم‌ تولیدمان را در جهشی تاریخی قرار داده و به عنوان صادرکننده ‌ای قدرتمند در منطقه قلمداد شویم.

کد خبر: ۲۲٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha