۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
بهترین نوع ایمپلنت

بهترین نوع ایمپلنت

در چند دهه گذشته، کاشت دندان به روشی قابل اعتماد برای بازیابی دندان های از دست رفته تبدیل شده است.

بهترین نوع ایمپلنت

در چند دهه گذشته، کاشت دندان به روشی قابل اعتماد برای بازیابی دندان های از دست رفته تبدیل شده است. در طی این دوره، مواد مورد استفاده برای ایمپلنت دندان به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته و درک چگونگی تاثیر خواص فیزیکی و شیمیایی بر نتیجه بالینی درمان به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

این ویژگی ها عمدتا ترکیب سطح و ریزساختار یک ایمپلنت را در بر می گیرد. در حالت ایده آل، بهترین نوع ایمپلنت باید از موادی تشکیل شده باشد که زیست سازگار و مقاوم در برابر خوردگی و شکستگی باشند. ایمپلنت ها را می توان از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخت. آنها باید از استحکام کافی برخوردار باشند.

حال چنانچه اخیرا با دندانپزشک خود درباره ایمپلنت دندان صحبت کرده باشید، احتمالا می دانید که دو گزینه اصلی در مورد مواد کاشت دندان وجود دارد: تیتانیوم و زیرکونیا. در ادامه بیشتر در مورد بهترین نوع ایمپلنت دندان توضیح خواهیم داد. با بررسی انواع ایمپلنت می توانید ایمپلنت ارزان را بشناسید.

چگونه می توان بهترین نوع ایمپلنت را انتخاب کرد؟

به طور کلی، بهترین نوع ایمپلنت آن است که در شرایط بالینی خاص بهترین عملکرد را داشته باشد. از طرفی یک متخصص ایمپلنت بسیار ماهر بهترین فرد برای تعیین این گزینه است. ممکن است که قیمت ایمپلنت دندان به دلیل تجربه و تخصص بالای متخصص مذکور و همچنین تجهیزاتی که به کار می گیرد افزایش یابد، اما این درمان ایده آل واقعا ارزش سرمایه گذاری دارد.

تیتانیوم و زیرکونیا دو مورد از بهترین ایمپلنت ها هستند که در ادامه با ویژگی های آنها آشنا خواهیم شد.

ایمپلنت تیتانیوم

تیتانیوم اغلب به عنوان یک استاندارد طلایی برای ساخت ایمپلنت دندان در نظر گرفته می شود. تیتانیوم خالص تجاری معمولا دارای عناصر کمیابی است که متشکل از آهن، نیتروژن، اکسیژن و کربن بوده و کیفیت مکانیکی را بهبود می بخشد. این آلیاژ با خواص فوق العاده خود ماده ای با چگالی کم بوده و در برابر خوردگی بسیار مقاوم می باشد.

بهترین نوع ایمپلنت

البته نگرانی‌ هایی در مورد حساسیت تیتانیوم وجود دارد که احتمالا با خوردگی سطح ایمپلنت‌ها مرتبط است، اما شواهد کمی برای این حساسیت به تیتانیوم وجود دارند، اگرچه برخی از افراد ممکن است حساسیت یا آلرژی به سایر فلزات مورد استفاده در آلیاژها داشته باشند.

از طرفی برخی از بیماران ترجیح می دهند هیچ گونه فلزی در بدن خود نداشته باشند. با توجه به واکنش ها، ممکن است تیتانیوم در برخی از بیماران باعث ایجاد حساسیت شده و این در نهایت در شکست ایمپلنت موثر باشد. به هر حال نارسائی ایمپلنت تیتانیوم به دلیل شکستگی نادر بوده و دلایل بالقوه آن عمدتا شامل طراحی ایمپلنت یا نقص ساخت می شوند.

زیرکونیا

زیرکونیا نیز یکی دیگر از بهترین انواع ایمپلنت دندان است که می‌تواند به همان اندازه با استخوان و همچنین تیتانیوم ادغام شود و استفاده از آن نگرانی‌ های بیمار در مورد حساسیت یا آلرژی به فلز را از بین می ‌برد. از مزایای انتخاب زیرکونیوم می توان به صفر بودن خطر خوردگی اشاره کرد.

علاوه بر این استفاده از آن امکان نمایان شدن فلز از طریق لثه یا قرار گرفتن در معرض آن به دلیل تحلیل لثه یا استخوان را از بین می برد. به هر حال، زیرکونیا برای مدت نسبتا کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته است و در نتیجه پتانسیل ماندگاری آن هنوز اثبات نشده است.

ایمپلنت های زیرکونیا به صورت یک تکه ساخته می شوند، یعنی دارای پایه و اباتمنت که جای بسیار کمی برای خطا باقی می گذارد. اما روند بهبودی می تواند پیچیده تر باشد زیرا ایمپلنت را نمی توان در زیر بافت لثه قرار داد و هر حرکتی می تواند مانع از ادغام استخوان خواهد شد.

بهترین نوع ایمپلنت

سخن پایانی

به طور خلاصه، تیتانیوم و زیرکونیا هر دو گزینه های موثر و ایمنی برای ایمپلنت دندان هستند. اما اینکه کدام یک برای لبخند و سلامت کلی شما بهتر است بیشتر به شما و دندانپزشکتان بستگی دارد.

زیرکونیا گزینه بهتری برای بیمارانی است که به فلز حساسیت دارند، یک اختلال خودایمنی داشته یا نگران ظاهر تیتانیوم زیر خط لثه هستند. از سوی دیگر، ایمپلنت های تیتانیومی ممکن است برای بیمارانی که می خواهند هزینه کلی کار کمتر شود و همچنین به دنبال گزینه ای قابل اعتماد و ماندگار هستند مناسب تر باشد.

اگر شما نیز یک یا چند دندان از دست رفته دارید، شکی نیست که ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای جایگزینی دندان هایتان است. قطعا یک دندانپزشک با تجربه ایمپلنت نظیر دکتر شهاب محمدی می تواند در مورد بهترین نوع ایمپلنت دندان، گزینه های مواد آن، روش و جدول زمانی درمان به شما مشاوره دهد تا بتوانید بهترین تصمیم را برای سلامت دهان و دندان خود بگیرید.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha