۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
معرفی ۴۵ رقم بذر چغندرقند به کشاورزان

معرفی ۴۵ رقم بذر چغندرقند به کشاورزان

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند گفت: این موسسه از ابتدای فعالیت خود ۴۵ رقم بذر این محصول را معرفی و در اختیار کشاورزان قرار داده است.

به گزارش بازار، اباذر رجبی افزود تمام این ارقام در فهرست ملی ارقام گیاهی که هر ساله توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تهیه و منتشر می‌شود، به ثبت رسیده است.

رجبی سرعت معرفی ارقام را از دهه ۹۰ به بعد فزاینده دانست و افزود: از اوایل دهه ۹۰ تاکنون ۲۰ رقم جدید معرفی شده که از این تعداد ۱۸ رقم برای کشت بهاره و ۲ رقم برای کشت پاییزه معرفی شده اند.

رجبی صرفه جویی اقتصادی ارقام داخلی را نسبت به ارقام وارداتی بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: قیمت هر واحد بذر خارجی حدود ۹۰ دلار در کشور است که صرفه جویی ارزی حاصل شده با کشت ارقام داخلی در سال به یک میلیون دلار می‌رسد.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر با بیان اینکه محققان این موسسه اقدام به تولید هسته‌های اولیه و مادری بذر چغندر قند می‌کنند، افزود: برای تولید انبوه بذر، دانش فنی تولید و تکثیر و تجاری سازی آن به بخش خصوصی از جمله شرکت‌های دانش بنیان واگذار می‌شود.

رجبی با اشاره به اینکه پس از واگذاری ارقام برای تجاری سازی، رقم شکوفا «بیشترین نفوذ را در عرصه داشته، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۸۰ هزار واحد از بذر این رقم به فروش رفته است.

رجبی خاطرنشان کرد: محققان این موسسه در سال جاری نیز یک رقم مونوژرم متحمل به ساقه رَوی را تا فصل پاییز و یک رقم چند جوانه‌ای مقاوم به ریزومانیا را برای کشت بهاره تا پایان سال معرفی خواهند کرد.

به گفته رجبی، ارقام معرفی شده در عرصه به صورت میانگین ۲.۵ درصد عملکرد شکر را در هر سال ارتقاء داده اند ضمن اینکه در ۵۰ سال گذشته علیرغم اینکه سطح زیر کشت این محصول ۴۰ درصد کاهش یافته، ولی تولید شکر ۱۲۶ درصد افزایش یافته که این امر نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی این موسسه است.

رجبی کل بذر مورد نیاز کشور برای کشت بهاره و پاییزه چغندرقند را حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد دانست و گفت: از این میزان حدود ۲۰ درصد بذور داخلی و مابقی را بذور وارداتی تشکیل می‌دهد که توسط ۱۰ شرکت بزرگ خارجی که در کشورهای مختلف فعال هستند، وارد می‌شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha