۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
اهمیت اصلاح بذر در تامین امنیت غذایی

اهمیت اصلاح بذر در تامین امنیت غذایی

رییس موسسه تحقیقات اصلاح بذر گفت: این موسسه با بهره گیری از روش‌های علمی باعث رشد قابل توجه تولیدات کشاورزی شده و با افزایش ضریب امنیت غذایی و خوداتکایی در خط مقدم امنیت غذایی قرار گرفته است.

به گزارش بازار، محمد زمانیان با بیان اینکه تولید رقم پرمحصول و سازگار با شرایط مختلف محیطی دو رسالت مهم موسسه تحقیقات اصلاح بذر کشور است، افزود: از ابتدای تشکیل این موسسه تاکنون حدود ۶۰۰ رقم مختلف بذر معرفی شده که ۳۰۰ رقم آن بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

زمانیان خاطرنشان کرد: افزایش ضریب امنیت غذایی در حوزه محصولات آبی و ارتقای بهره وری تولید از طریق معرفی ارقام کم آب بر، تمرکز بر تامین هسته‌های اولیه بذر ارقام زراعی، تحقیقات به نژادی و به زراعی و معرفی ارقام پرمحصول، حفظ و احیای و توسعه منابع ذخایر ژنتیک گیاهی، ارایه دستورالعمل‌های فنی و مشاوره به تولیدکنندگان بخش کشاورزی و پاسخ به نیازهای بخش اجرا از مهمترین اقدامات این موسسه به شمار می‌رود.

زمانیان فعالیت‌های تحقیقاتی موسسه اصلاح بذر را علاوه بر ستاد در کرج در ۳۱ مرکز تحقیقاتی در استان‌های مختلف متمرکز دانست و گفت: موسسه تحقیقات اصلاح بذر ۲۲۳ پرسنل دارد که ۶۸ نفر آن‌ها عضو هیات علمی هستند ضمن اینکه پنج بخش تحقیقاتی دارد که شامل تحقیقات غلات، تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای، تحقیقات دانه‌های روغنی، تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی و تحقیقات بانک ژن گیاهی است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر کشور، بیشتر فعالیت‌ها در بخش تحقیقات غلات را بر روی گندم نان، دوروم، جو، ترتیکاله عنوان کرد و افزود: در بخش دانه‌های روغنی بر روی پنج گیاه کلزا، گلرنگ، سویا، آفتابگردان و کنجد تحقیق می‌شود و در بخش تحقیقات سبزی و صیفی وگیاهان آبی بر روی گیاهانی مثل سیب زمینی، پیاز، بادمجان، گوجه فرنگی و لوبیا تحقیق می‌شود.

زمانیان از دیگر تحقیقات در این موسسه را در بخش ذرت و گیاهان علوفه‌ای برشمرد و تصریح کرد: در این بخش نیز بر روی انواع علوفه‌های ذرت، سورگوم، یونجه، شبدر، ارزن و اسپرس تحقیق می‌شود و در بخش ژنتیک و بانک ژن گیاهی در کل تحقیقات بر روی حفظ و احیا و ارزیابی منابع ژنتیکی گیاهی کشور متمرکز است.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha