۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
ورود مجدد صنعت احداث به سازمان برنامه و بودجه| ۲۳ دستگاه هنوز به درگاه ملی مجوزها نپیوسته اند
عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد

ورود مجدد صنعت احداث به سازمان برنامه و بودجه| ۲۳ دستگاه هنوز به درگاه ملی مجوزها نپیوسته اند

شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس جامعه با بیان اینکه مهندسان از پیشروان حوزه اخلاق هستند گفت: نماینده بخش خصوصی در صنعت احداث باید به شورای عالی فنی در سازمان برنامه و بودجه برگردد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اقبال شاکری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای که با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و توسعه و به همت جامعه مهندسان ایران مشاور برگزار شد بیان کرد: جامعه مهندسان از پیشروان حوزه اخلاق هستند و از دو دهه قبل در این بخش فعالیت دارند. بررسی برنامه هفتم توسعه روی میز ما است. برای توسعه کشور با پیش دستی که سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه کرده کار را شروع کردیم، و پیشنهادات را ثبت کردیم اما معتقدم باید بنا را برای پنج سال آینده در برنامه هفتم می‌گذاشتیم و مبنای این توسعه را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز این جهت‌گیری همایش را در توسعه می‌پذیرند و معتقد هستند توسعه باید با فطرت انسانی باشد. از شهریور سال ۱۴۰۲ کار بودجه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود، بنابراین پیشنهادات ارزنده تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ ظرفیت‌های بسیاری دارد. اگر می‌خواهیم کمکی به هر قشری کنیم باید پیشنهادات را بررسی کنیم. تا شهریور ماه نیز برنامه هفتم ابلاغ و سپس برنامه‌ریزی بودجه شروع می‌شود.

در بخش اصلاح قانون مهندسی تعارض منافع یکی از موارد فساد است و شورای انتظامی و بازرسان باید از جمع رای بگیرند نه هیات مدیره. تعارض منافع را از ارکان برداشتیم و در برنامه هفتم این مسئله مطرح شده است

وی با اشاره به حمایت از بخش خصوصی در مجلس توضیح داد: در بخش اصلاح قانون مهندسی تعارض منافع یکی از موارد فساد است و شورای انتظامی و بازرسان باید از جمع رای بگیرند نه هیات مدیره. تعارض منافع را از ارکان برداشتیم و در برنامه هفتم این مسئله مطرح شده است. مجلس تلاش می‌کند مواردی که باعث عدول از اخلاق می‌شود را تصحیح کند. از افراد مقاوم در برابر فساد در قالب طرحی حمایت می‌کنیم. هر کسی در هرجایی که متوجه عدول اخلاق شد به ما اطلاع دهد و از او حمایت قانونی می‌شود.

صدور مجوز یکی از مشکلات اساسی مردم است. برای برخی مجوز صادر شده و برای برخی به دلخواه گاه مجوز صادر نمی‌شود و مردم با سد روبرو می‌شدند. دیگر امضای طلایی نداریم، البته ۲۳ دستگاه به این درگاه نپیوستند

شاکری گفت: صدور مجوز یکی از مشکلات اساسی مردم است. برای برخی مجوز صادر شده و برای برخی به دلخواه گاه مجوز صادر نمی‌شود و مردم با سد روبرو می‌شدند. دیگر امضای طلایی نداریم، البته ۲۳ دستگاه به این درگاه نپیوستند و اگر ظرف سه روز دستگاه مجوز ندهد سامانه درگاه واحد مجوز صدور الکترونیکی مجوز صادر می‌کند. این اتفاق موجب حفظ اخلاق حرفه ای می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت آرای نمایندگان عنوان کرد: همه در جریان جلسات مجلس هستند. پیشنهاد دادند که هر جایی تصمیم گیرنده است آرای خود را منتشر کند و این امر به همه دستگاه‌ها تسری پیدا کرد. ۱۹۰ نفر از نمایندگان اعلام کردند که آرا شفاف اعلام شود.

وی با اشاره به محدودیت در انحصار در آزمون‌های پزشکی و وکالت گفت: درباره خودرو و مسکن هم این شرایط بود و مجلس به این بخش ورود کرد تا این انحصار بشکند. اصناف و فعالان باید به ما پیشنهاد دهند. انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران اخیراً برگزار و نتیجه آن اعلام و شکایاتی مطرح شد. این موضوع به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رسید و نتیجه کار آن شد که در جلسه‌ای سه روزه، این کمیسیون رای به تجدید انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران داد و این ابزار در اختیار فعالان بخش‌های مختلف است.

عضو کمیسون عمران عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد که نماینده بخش خصوصی در صنعت احداث به شورای عالی فنی در سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد و این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

وی پیشنهاد کرد جایزه ملی اخلاق حرفه‌ای در نظر گرفته شود، برای این بخش آیین‌نامه‌ای طراحی شود و مجلس نیز از این اتفاق حمایت خواهد کرد.

همچنین بنی‌اسدی در ادامه این مراسم با اشاره به نسبت توسعه و اخلاق و سبقه مطرح شدن موضوع توسعه اظهار کرد: تاکنون قبل و بعد از انقلاب، ۱۲ برنامه توسعه داشتیم که کمتر از ۵۰ درصد این برنامه‌ها اجرا شده است. در جامعه مهندسان مشاور ایران در سال ۸۳ کمیته‌ای برای توسعه تشکیل و آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای طراحی شد. توسعه در ۸۰ سال اخیر همگام با پیشرفت جوامع بین‌المللی اصلاح شد. این واژه در ابتدا تک بعدی بود و با گذشت زمان ابعاد تامین اجتماعی، خدمات بهداشتی، شاخص‌های رشد انسانی و امید به زندگی و درصد باسوادی، فقر زدایی و برابری و سایر موارد به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: اوایل قرن ۲۱، کتاب توسعه به مثابه آزادی نوشته و در آن اشاره شد که کشور توسعه‌یافته دارای علم، منابع و دانش است که این موارد به آن جامعه آزادی برای برابری و فقرزدایی و... می‌دهد. مسئله اخلاق مسئله دیگری است و توسعه وقتی رخ می‌دهد که جامعه توانمندی‌هایش را براساس علم و منابع و انگیزه‌ها نمایان کند. نیاز ما در جامعه پیشرفته این است که جامعه و حکومت توانمند باشد. براین اساس نگاه موافق و مخالف توسعه داریم؛ موافقان به توانمندسازی جامعه تاکید دارند و مخالفان به نابرابری و مشکلات محیط زیستی و اجتماعی اشاره دارند.

بنی‌اسدی گفت: توسعه و جامعه دوبال دارد. بال علمی، اقتصادی و تکنولوژی و بال فرهنگی و اخلاقی. اگر هرکدام از بال‌ها را نداشته باشیم امکان پرواز نخواهیم داشت. اخلاق درباره هنجارها صحبت می‌کند. در جامعه‌ای که حقوق افراد پایمال نشود شاهد اخلاق هستیم. در جامعه‌ای که اخلاق رعایت نشود با عدم توسعه روبرو می‌شویم. از طرفی اگر عدالت نباشد، اخلاق نمی‌تواند رشد کند و موعظه در این باره کارکرد ندارد.

در ادامه این مراسم با اهدای سند نهال‌های کاشته شده، از خانواده چهار مهندسی که در سال‌های اخیر درگذشتند تقدیر شد.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha