۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
مهندسان بدون اخلاق هیچ جایگاهی در توسعه ندارند| سازمان برنامه باید رکن اصلی توسعه باشد
رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور ایران:

مهندسان بدون اخلاق هیچ جایگاهی در توسعه ندارند| سازمان برنامه باید رکن اصلی توسعه باشد

آیت ­اللهی، رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: اخلاق یک خصیصه برجسته، مهم، ستودنی و زیربنا در حرفه‌های مختلف است و مهندسان نیز بدون اخلاق هیچ جایگاهی در توسعه ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عطاالله آیت اللهی، رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای جامعه مهندسان مشاور ایران در نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای که با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و توسعه و به همت جامعه مهندسان ایران مشاور برگزار شد با ارائه گزارش عملکرد این شورا اظهار کرد: اخلاق تعریف کردنی نیست. اخلاق یک خصیصه برجسته، مهم، ستودنی و زیربنا در حرفه‌های مختلف است و مهندسان نیز بدون اخلاق هیچ جایگاهی در توسعه ندارند. اگر اخلاق مدار باشیم می‌توانیم درست انتخاب کنیم و کار درست را انجام دهیم‌. باید اخلاق‌مدار باشیم تا به ما اعتماد کنند. جامعه مهندسان مشاور ایران تا سال ۱۳۸۳ رسما وارد مقوله اخلاق حرفهای نشده بود؛ در این سال جامعه مهندسان مشاور با تشکیل کارگروهی اطلاعات داخلی و خارجی جمع‌آوری و منشور این بخش تدوین شد.

اگر می‌خواهیم اخلاق را در مهندسی نهادینه کنیم، باید در خیلی چیزها تجدید نظر شود که در این راه تلاش می‌کنیم و می‌خواهیم چراغ اخلاق حرفه‌ای را روشن نگه داریم

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم اخلاق را در مهندسی نهادینه کنیم، باید در خیلی چیزها تجدید نظر شود که در این راه تلاش می‌کنیم و می‌خواهیم چراغ اخلاق حرفه‌ای را روشن نگه داریم. باید باور رعایت اخلاق در جامعه حرفه‌ای و کارفرمایی را ایجاد کنیم. شورا از سال ۱۳۸۴ به طور مدام فعالیت کرده و امیدوارم نتایج خوبی در این همایش حاصل شود.

وی با اشاره به فاصله میان همایش هشتم و نهم به دلیل شرایط ناشی از پاندمی کرونا، گفت: در فاصله همایش هشتم تا امروز، عزیزانی را در جامعه از دست دادیم؛ تورج امیرسلیمانی یکی از این افراد بود که در کنار فعالیت حرفه‌ای از حامیان اخلاق حرفه‌ای بود و ما را راهنمایی و حمایت می‌کرد. ایرج کلانتری از دیگر کسانی است که او را از دست دادیم که عضو شورای اخلاق حرفه‌ای بود. رودگرمی از دیگران عزیزانی بود که کرونا وی را از ما گرفت. نفر چهارم پروین غریب‌نواز بود که این بانوی حرفه‌مند را اخیرا از دست دادیم که در ادواری دبیر شورای اخلاق حرفه‌ای و رئیس جامعه نقشه برداران بود. به یاد این عزیزان نهال کاشته شده و سند این نهال به خانواده آنان اهدا خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه کشور باید رکن اصلی توسعه باشد و نظارت از وظایف اصلی این سازمان است. در گذشته معاون فنی مستقل داشتیم و این معاونت تمام تمرکزش را برای نظام‌مند کردن نظام فنی و اجرایی می‌گذاشت

آیت‌اللهی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور باید رکن اصلی توسعه باشد و نظارت از وظایف اصلی این سازمان است. در گذشته معاون فنی مستقل داشتیم و این معاونت تمام تمرکزش را برای نظام‌مند کردن نظام فنی و اجرایی می‌گذاشت. هر وزارتخانه‌ای ساز خود را می‌زند و کشور نیازمند سازمان برنامه‌ای مقتدر است که اختیار داشته باشد.

در شورای عالی فنی کشور یک نماینده بخش خصوصی داشتیم اما امروز آن نماینده را آنجا نداریم و این جای گله دارد

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه می‌تواند نهاد تعامل را از طریق شورای هماهنگی تشکلهای مهندسی با بخش خصوصی تشکیل دهد تا از نقطه نظرات بخش خصوصی استفاده شود اما از این صحبت امروز فاصله داریم و ارتباط و هماهنگی کم است. در شورای عالی فنی کشور یک نماینده بخش خصوصی داشتیم اما امروز آن نماینده را آنجا نداریم و این جای گله دارد. جامعه در هرحال آماده همکاری با سازمان برنامه‌ریزی بودجه و مجلس است.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha