۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
اخلاق حرفه‌ای کالای لوکس و زینتی نیست| کمک به مستقل بودن مهندسان مشاور
رئیس امور نظام فنی اجرایی و پیمانکاران سازمان برنامه:

اخلاق حرفه‌ای کالای لوکس و زینتی نیست| کمک به مستقل بودن مهندسان مشاور

قانع‌فر، رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه گفت: از معضلات اخلاق حرفه‌ای این است که آن را الزام نمی‌دانیم و به چشم کالای لوکس و زینتی می‌بینیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سید جواد قانع‌فر، رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور در نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای که با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و توسعه و به همت جامعه مهندسان ایران مشاور برگزار شد عنوان کرد: در سال ۹۷ چند مورد را تعهد کردیم که سازمان برنامه و بودجه محقق کند و امروز تمام آن موارد انجام شد.

کمک به مستقل بودن مهندسان مشاور یکی از این مواردی بود تا بتوانند مستقل تصمیم بگیرند. در این مسیر گام عملی برداشتیم، این بخش در حد توصیه نماند و کنار گذاشتن مهندس مستقل را در متن قرارداد سخت‌تر کردیم

وی افزود: کمک به مستقل بودن مهندسان مشاور یکی از این مواردی بود تا بتوانند مستقل تصمیم بگیرند. در این مسیر گام عملی برداشتیم، این بخش در حد توصیه نماند و کنار گذاشتن مهندس مستقل را در متن قرارداد سخت‌تر کردیم. امیدوارم بتوانیم در گام‌های بعدی راهکاری داشته باشیم که مهندسان مشاور مستقل به تنهایی هزینه ندهد و کسی که بر خلاف اصول عقلی رفتار می‌کند هزینه دهد. امیدوارم این مطالبه را شما هم مطرح کنید و اخلاق در حد همایش نماند.

پیدایش پروژه‌ها از گلوگاه‌های حساس است که به ما لطمه زده و در مواردی بدون قرارداد، گزارش‌ها تهیه می‌شود. اگر بدون رعایت اخلاق حرفه ای برخی گزارش‌ها نوشته می شود مسئله را پیگیری و هزینه زا کنید

رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: پیدایش پروژه‌ها از گلوگاه‌های حساس است که به ما لطمه زده و در مواردی بدون قرارداد، گزارش‌ها تهیه می‌شود. اگر بدون رعایت اخلاق حرفه ای برخی گزارش‌ها نوشته می شود مسئله را پیگیری و هزینه زا کنید. البته ما برخورد را آغاز کردیم و فضا را برای بی‌اخلاقی پرهزینه می‌کنیم. یکی از معضلات اخلاق حرفه‌ای این است که آن را الزام نمی‌دانیم و به چشم کالای لوکس و زینتی می‌بینیم. جامعه اخلاق‌مدار منفعت جمعی بیشتری می‌برد.

از دهه ۹۰ میلادی حتی جهان غرب که نگاه صرفا اقتصادی دارد اخلاق را جدی و مردم را شهروند صاحب حق می‌بینند و در حاکمیت آنها فقط سودآوری مورد توجه نیست

قانع‌فر گفت: از دهه ۹۰ میلادی حتی جهان غرب که نگاه صرفا اقتصادی دارد اخلاق را جدی و مردم را شهروند صاحب حق می‌بینند و در حاکمیت آنها فقط سودآوری مورد توجه نیست. ما آموزه‌های دینی و فرهنگی مختلفی در باب اخلاق داریم و باید به صورت جدی مطالبه کنیم. چرا در سیستم کارفرمایی همایش اخلاق حرفه ای برگزار نمی‌شود؟ این مطالبه باید مطرح شود و بخواهیم نه‌تنها در حوزه مهندسان مشاور و پیمانکاران که در بخش کارفرمایان این امر دیده شود.

رئیس نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: ایجاد چارچوب و دستورالعمل ضروری است. امیدوارم با مطالبه جمعی بتوانیم این امر را گسترش دهیم، از اخلاق‌مداران در چالش‌های مختلف حمایت کنیم، درباره بی‌اخلاقی‌ها سکوت نکنیم و در عمل از اخلاق مداران حمایت کنیم. اگر برای دفاع از اخلاق هزینه ندهیم در ادامه باید بیشتر هزینه کنیم. هزینه مسامحه بیشتر از مقاومت خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha