۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
نبود بستر فعالیت بخش خصوصی و بی‌توجهی به نخبگان از پیامدهای توسعه نیافتگی
نایب رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مطرح کرد

نبود بستر فعالیت بخش خصوصی و بی‌توجهی به نخبگان از پیامدهای توسعه نیافتگی

ستایش نایب رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاوران ایران با بیان اینکه بی‌توجهی به تاثیر گذاری نخبگان و همکاری جمعی از پیامدهای توسعه نیافتگی است گفت: باید به سمت رویکرد استفاده از نخبگان پیش برویم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سامی ستایش در نهمین همایش اخلاق حرفه‌ای که با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و توسعه و به همت جامعه مهندسان ایران مشاور برگزار شد گفت: دوران پر فراز و نشیب کرونا سه سال مانع برپایی این همایش شد و در این سال‌ها عزیزان بسیاری را از دست دادیم.

وی درباره محورهای همایش امسال بیان کرد: بحث، تبادل نظر و مقالات، بدرفتاری‌های ما را در صنف برگرفته از عدم توسعه یافتگی می‌دانست. علیرغم سند توسعه نمی‌توانیم ادعا کنیم آثار توسعه در کشور اتفاق افتاده، با این چالش دست به گریبان هستیم و کمبودها نشان از این مهم دارد. صاحبنظران دلیل توسعه نیافتگی را به عدم گفت‌وگوی مستمر می‌دانند از این‌رو شورای اخلاق حرفه‌ای همایش امسال را بر این اساس پایه گذاشتند. امیدوارم این همایش نقطه شروع این گفت‌وگو باشد.

ستایش ادامه داد: کشورهای زیادی از ما عقب‌تر بودند و امروز از ما پیشی گرفتند که این امر برگرفته از عدم استفاده صحیح ما از منابع است. توسعه دستورالعمل نیست، باید به سمت رویکرد استفاده از نخبگان، گفت‌وگو و تعامل پیش برویم، از این‌رو باید روی اصلاح روند یادگیری متمرکز شویم. برخی توسعه را زندگی لوکس‌تر یا پروژه بیشتر می‌دانند که این یک تلقی نادرست است. توسعه زمانی حاصل می‌شود که، شاهد ارتقای ظرفیت‌های فردی و اجتماعی باشیم.

عدم شکل‌گیری و نبود بستر فعالیت بخش خصوصی و بی‌توجهی به تاثیر گذاری نخبگان و همکاری جمعی از پیامدهای توسعه نیافتگی است

وی افزود: عدم شکل‌گیری و نبود بستر فعالیت بخش خصوصی و بی‌توجهی به تاثیر گذاری نخبگان و همکاری جمعی از پیامدهای توسعه نیافتگی است. چگونه می‌توان توسعه را ایجاد کرد؟ ما به کنشگران نیاز داریم که باید مقبول مردم باشند و در بدنه حاکمیت حضور داشته باشند که اینگونه دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت. رویکرد ما سیاسی نیست. ستایش ادامه داد: توسعه ایران نیازمند ویژه الگویی برگرفته از عشق به میهن و مردم است که باید در این بخش به اجماع برسیم و بازنگری اساسی داشته باشیم. توسعه در کشور ما پیش نیاز حل بسیاری از مشکلات است. ما به دنبال دموکراسی می‌گردیم اما با کدام آموزش؟ دموکراسی جایگاه بالایی در حل مشکلات دارد اما گشایش سیاسی بدون توسعه اقتصادی ممکن نیست و ما را دچار مشکلات دیگری میکند.

وی یادآور شد: در کشور، توسعه نیافتگی از نداشتن رهروان توسعه نیست. راه‌های ما مشکل دارد و مدرنیته‌های غربی و شرقی کافی نیست و باید نوع نگاهمان را تصحیح کنیم. از تبعیض دوری و از ایده‌های مردمی حمایت کنیم. لازم است حرفها و دیدگاهها شنیده شود و فضای نقد را به کنشگران بدهیم. امیدوارم با همکاری موثر، فضای مناسب نقد و گفت‌وگو در سایه احترام به قوانین فراهم شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha