۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
تقسیم ترکه چیست

تقسیم ترکه چیست

با توجه به ماده ۳۰۰ قانون امور حسبی، در صورت وجود تعدد ورثه، هر یک از آن ها مجاز به درخواست تقسیم سهم خود از سهم سایر ورثه هستند.

به گزارش بازار، با توجه به ماده ۳۰۰ قانون امور حسبی، در صورت وجود تعدد ورثه، هر یک از آن ها مجاز به درخواست تقسیم سهم خود از سهم سایر ورثه هستند. همچنین، بر اساس ماده ۳۰۱ همان قانون، ولی و وصی و قیم هر وارثی که محجور باشد، امین غایب و جنین کسی که سهم الارث بعضی از وراثت به او منتقل شده است و همچنین موصی له و وصی راجع به وصی، در صورتی که وصیت به جز مشاع از ترکه شده باشد، حق درخواست تقسیم را دارند.

مفهوم تقسیم ترکه

اگر یک فرد غایب مفقودالاثر برای اداره اموال خود تکلیفی معین نکرده باشد و هیچ کسی قانوناً حق تصدی امور او را نداشته باشد، دادگاه می تواند یک نفر را به عنوان امین معین برای اداره اموال او تعیین کند، و تقاضای تعیین امین فقط از طرف مدعی العموم و اشخاص ذینفع در این امر قبول می شود (ماده ۱۰۱۲ قانون مدنی).

همچنین، ماده ۳۰۳ قانون امور حبسی می گوید: "هرگاه یکی از ورثه متوفی غایب مفقودالاثر باشد، که وکیل نداشته باشد و درخواست تقسیم اموال متوفی بشود، بدون تأخیر امینی معین می شود و سپس تقسیم به عمل می آید." با این حال، باید توجه داشت که طبق ماده ۳۰۳ قانون امور حبسی، وکیل شخص غایب مفقودالاثر نیز می تواند یکی از اشخاصی باشد که حق درخواست تقسیم را دارند. ماده ۳۰۱ قانون مدنی این نکته را ذکر نمی کند.

نحوه تقسیم ترکه

اگر جنین متعلق به میت باشد ولی و یا وصی نداشته باشد، برای اداره سهم الارثی که به جنین می رسد، یک امین معین می شود. این امین انتخابی، علاوه بر اداره سهم الارثی که به جنین می رسد، حق درخواست تقسیم ترکه متوفی را نیز خواهد داشت.

نکته قابل ذکر این است که در برخی موارد، دادگاه ممکن است علاوه بر امین، یک یا چند نفر ناظر معین جهت نظارت بر اقدامات امین تعیین کند. در چنین مواردی، دادگاه باید حدود اختیارات ناظر یا ناظرین را مشخص کند. البته، اگر دادگاه درخواست تقسیم کند و اداره سهم الارث جنین را منوط به تأیید و استصواب ناظر یا ناظرین کند، این امر ضروری خواهد بود.

ماده ۵۸۳ در مورد تقسیم ترکه

برای توضیح و تبیین عبارت "کسی که سهم الارث بعضی از ورثه به او منتقل شده است"، می توان از ماده ۵۸۳ قانون مدنی استفاده کرد که بیان می کند: "هر یک از شرکاء می توانند بدون رضایت شرکاء دیگر سهم خود را جزئاً یا کلاً به شخص ثالثی منتقل کند." این انتقال ممکن است شامل عین سهم یا منافع آن باشد (ماده ۴۷۵ قانون مدنی).

همچنین، مفاد حکم اباحهً سایر تصرفات حقوقی (مانند رهن ماده ۷۷۳ قانون مدنی) و امکان انتقال سهم شریک بدون اذن دیگران به دلیلی است که تصرف حقوقی شریک در سهم اختصاصی خود نیازمند تصرف در سهم دیگران نیست. بیان ماده ۵۸۳ قانون مدنی در این بحث، و ارتباط آن با تقسیم ترکه، به لحاظ وضع ماده ۳۲۶ قانون اساسی حاکمیت است. ماده ۳۲۶ قانون اساسی بیان می کند: "مقررات قانون مدنی راجع به تقسیم در مورد تقسیم ترکه جاری است و نیز مقررات راجع به تقسیم که در این قانون مذکور است در مورد تقسیم اموال جاری خواهد بود."

رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه

قبل از ارائه درخواست تقسیم ترکه، شرط لازم برای رسیدگی به آن، دریافت گواهی انحصار وراثت است. گواهی انحصار وراثت یک سند است که در آن تاریخ دقیق مرگ متوفی و اشخاصی که به عنوان ورثه شناخته می شوند، ذکر می شود. این سند به معنای قانونی شناخته شده و اشخاصی که در آن نامشان درج شده است، به عنوان ورثه به رسمیت شناخته می شوند و همچنین میزان سهم الارث هر یک از ورثه نیز تعیین می شود.

مرحله اول برای انجام امور تقسیم ترکه، تعیین و شناسایی ورثه است و این امر تنها با دریافت گواهی انحصار وراثت ممکن است. بنابراین، می توان گفت که برای درخواست و رسیدگی به تقسیم ترکه و اموال بین ورثه، حتماً باید گواهی انحصار وراثت اخذ شود.

این درخواست می تواند توسط هر یک از ورثه متوفی، اشخاص ذینفع به جز ورثه، کسانی که از متوفی طلبکار بوده اند، وصی و اشخاصی که از طرف ورثه مالی از ماترک به آنان منتقل شده باشد، ارائه شود.

تقسیم ترکه

چه مراحلی برای تقسیم ترکه باید طی شود؟

قبل از تقسیم ترکه بین ورثه ها، کلیه دیون و بدهی های متوفی به طلبکاران پرداخت می شود. سپس، اگر متوفی وصیتی کرده باشد، مبلغ یک سوم از ترکه براساس وصیت به اجرا در می آید. اگر ورثه ها با وصیت موافق باشند، باقی مانده وصیت نیز اجرا خواهد شد. در غیر اینصورت، فقط یک سوم از ماترک براساس وصیت شخص متوفی اجرا می شود. هر یک از ورثه یا وصیفه متوفی می توانند درخواست تصفیه ترکه را به دادگاه ارائه کنند. در این صورت، دادگاه یک مدیر تصفیه را تعیین کرده و عملیات تصفیه توسط او انجام خواهد شد.

مرحله بعدی مرحله تحریر ترکه است. در این مرحله، تمام اموال و دارایی های باقیمانده متوفی تعیین می شوند و در صورت درخواست هر یک از ورثه یا سایر ذینفعان، ترکه مهر و موم می شود. این اقدام به منظور حفظ امنیت و امانت دار بودن ترکه تا زمان تعیین وضعیت مالی و تقسیم آن صورت می گیرد.

و در نهایت، پس از طی کردن این مراحل، نوبت به تقسیم ترکه بین ورثه ها می رسد. در این مرحله، اموال و دارایی های ترکه براساس قوانین مربوطه و بر اساس حقوق وراثه تقسیم می شوند.

حرف آخر

تقسیم ترکه به معنای تقسیم دارایی ها و دارایی های باقیمانده پس از فوت یک شخص، متوفی، بین ورثه های او است. ترکه شامل دارایی های مثبتی است که بعد از درگذشت شخص متوفی باقی می ماند و براساس قوانین و مقررات مربوطه به وراثه های او منتقل می شود. این دارایی ها می توانند شامل اموال عینی مانند خانه، خودرو، زمین و غیره باشند، همچنین منافع اموال مانند درآمدهای اجاره، سود سرمایه گذاری و غیره، طلب های متوفی از دیگران مانند وام ها، قرض ها و بدهی ها، و هر گونه حقوق مالی دیگری که متوفی داشته باشد، می شود. تقسیم ترکه براساس نسبت وراثه ها و مقررات قانونی صورت می گیرد.

برچسب ها : تقسیم ترکه

کد خبر: ۲۲۹٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha