۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۷
 رانت واردات سد بزرگ مقابل خودکفایی گوشت
خودکفایی در گوشت قرمز ۱۰۰ درصد شدنی است

رانت واردات سد بزرگ مقابل خودکفایی گوشت

کارشناسان صنعت دام کشور بر این باور هستند که ما توان خودکفایی در بحث گوشت قرمز را دارا هستیم اما به دلایلی همچون «عدم حمایت از تولید داخل به خصوص در بخش تولید پرواربندی، صادرات و قاچاق دام و همچنین رانت موجود در واردات گوشت قرمز» تا به حال محقق نشده است.

یاسمن بلوردی؛ بازار- منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در خصوص امکان خودکفایی در گوشت قرمز گفت: امکان خودکفایی در حوزه گوشت قرمز وجود دارد و درواقع حمایت از تولید داخل بخصوص در بخش تولید پرواربندی ما را به خودکفایی می رساند اما الان تنها مانعی که در برابر این خودکفایی وجود دارد، ممنوعیت‌هایی است که از جانب سازمانهای مختلف بر بخش تولید اعمال می‌شود.

پوریان افزود: صادرات می‌تواند  مشکل تولید را حل کند و موضوع فشار بر تولید را برطرف سازد. اما الان ممنوعیت‌ها و دستورالعمل ها سبب شده ما نتوانیم به آن حدی که می خواهیم برسیم چون همانطور که میدانید بازار ما برخی مواقع کشش تولید داخلی ما را ندارد و با توجه به اینکه تولید دام فصلی است نیاز است که در فصل و زمان خودش به بازار عرضه شود، بنابراین نیاز به حمایت از خود تولید است که متاسفانه الان حمایتی را نمی بینیم.

وی گفت: درست است که ممنوعیت صادرات به بهانه حمایت از مصرف کننده است اما ما معتقدیم که مصرف کننده باید حمایت شود به شرطی که تولید آسیب نبیند. یعنی بتوان تولید را به گونه ای حمایت کنیم که هم تولید داخل خودکفا شود و هم اینکه بتوانیم مازاد تولید را به خارج صادر کنیم. به عبارت دیگر تولید کننده راه های مختلفی را برای تولید و عرصه محصول خود  داشته باشد.

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور: اگرچه ممنوعیت صادرات به بهانه حمایت از مصرف کننده اعمال می شود و ما نیز معتقدیم که مصرف کننده باید حمایت شود اما به شرطی که تولید آسیب نبیند؛ یعنی بتوان تولید را به گونه ای حمایت کنیم که هم تولید داخل خودکفا شود و هم اینکه بتوانیم مازاد تولید را به خارج صادر کنیم

 همتی برای خودکفایی در گوشت قرمز  وجود ندارد
حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که ایران ۱۰۰ درصد می‌تواند در گوشت قرمز خودکفا شود و تحقق این امر مستلزم این است که این بحث مدیریت شود. اما در حقیقت نیاز به واردات گوشت قرمز مانند دیگر محصولات، به دلیل رانتی که در بحث واردات وجود دارد، همیشه هست و چندان همتی برای بحث خودکفایی دیده نمی‌شود.

نعمتی افزود: سوال اساسی این است که در حال حاضر که مدت ۷ تا ۸ ماه است تقاضای جدی  برای گوشت قرمز وجود ندارد، چگونه است که هنوز واردات انجام می‌شود!؟

صادرات و قاچاق؛ موانع خودکفایی کشور در گوشت قرمز
اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در خصوص بحث خودکفایی در تولید گوشت قرمز گفت: خودکفایی در گوشت قرمز در صورتی که بحث صادرات و قاچاق اتفاق نیفتد محقق می‌شود. درواقع اگر این دو مورد کنترل شود یقینا شرایط ما خوب خواهد بود. برخلاف سال ۹۷ که مشکلات بسیار زیاد بود و حجم زیادی واردات انجام می شد و از طرف دیگر نیز گوشت باکیفیت ما از کشور خارج می شد.

نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران کشور: ایران ۱۰۰ درصد می‌تواند در گوشت قرمز خودکفا شود و تحقق این امر مستلزم این است که این بحث مدیریت شود، اما در حقیقت نیاز به واردات گوشت قرمز مانند دیگر محصولات، به دلیل رانتی که در بحث واردات وجود دارد همیشه هست و چندان همتی برای بحث خودکفایی دیده نمی‌شود

ملکی افزود: با توجه به بارشهایی که امسال داشتیم باید گفت به هیچ وجه دام کم نداریم و می توانیم به خودکفایی امیدوار باشیم. به طوری که بر اساس شنیدهها، قرار است که امسال اگر مازاد داشته باشیم ذخیره سازی کنیم و به موقع به بازار تزریق کنیم تا به این ترتیب حجم واردات نیز کاهش یابد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در پایان در خصوص قیمتها نیز گفت: به نظر بنده در حال حاضر قیمتها مناسب است به دلیل اینکه الان فصل ورود دام به استان است و دام به مقدار کافی وارد می‌شود و همین موضوع که مجوز خروج دام نیز داده نمی‌شود، باعث می گردد که دامها جذب بازار داخل شوند و نوسان قیمتی نداشته باشیم.

کد خبر: ۲۲٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha