۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
واکنش بازار سرمایه به محدودیت های جدید بین المللی منفی خواهد بود؟
بازار از تاثیر خروج اروپا از برجام گزارش می دهد؛

واکنش بازار سرمایه به محدودیت های جدید بین المللی منفی خواهد بود؟

خبرها حکایت از این دارد که برای نخستین بار اروپایی ها برجام را نقض کرده و این مسأله افزایش قیمت ارز و محدودیت های صادراتی را برای شرکت های ایرانی به همراه دارد که بازار سرمایه منفی می کند.

بازار؛ گروه بورس: خبرها حکایت از این دارد که برای نخستین بار سه کشور اروپایی ها انگلیس، فرانسه و آلمان برجام را به دلیل فروش پهباد توسط ایران به روسیه نقض خواهند کرد و با توجه به اینکه معاملات ارز از روز گذشته تغییر جهت داده احتمالا این مسأله می تواند افزایش قیمت ارز به بالای ۵۰ هزار تومان و همچنین محدودیت های صادراتی را برای شرکت های ایرانی به همراه داشته باشد. حالا باید دید که خروج اروپایی ها از برجام تنها محدودیت برای تجارت خواهد بود یا مسائل مالی شرکت های ایرانی با سایر کشورها را هم تحت تاثیر قرار دهد به طور قطع این دو سطح از محدودیت تاثیر متفاوتی بر عملکرد شرکت ها در بورس خواهد داشت.

وضعیت معاملات سهام نشان می دهد که بسیاری از حقوقی ها منتظر خبرهای تکمیلی درباره سطح تاثیر خروج کشورهای اروپایی از برجام بر روی اقتصاد کشور هستند

این دو عامل می تواند از یک سو منجر به سیگنال تورمی به بازار سرمایه شود و تقاضا برای سهام شرکت هایی که درآمد ارزی دارند را بیشتر کند و از سوی دیگر سهام شرکت هایی که وابسته به واردات مواد اولیه و تجهیزات از کشورهای اروپایی هستند را به سمت منفی سوق دهد.
به طور قطع واکنش بازار سرمایه در روز دوشنبه هم متناسب با این خبر در ابتدا کم رمق ظاهر شد و به نظر می رسد بسیاری از حقوقی ها منتظر خبرهای تکمیلی درباره سطح تاثیر خروج کشورهای اروپایی از برجام بر روی اقتصاد کشور هستند.

واکنش اولیه و ثانویه بازار سهام به تحریم های جدید
در یک ماه گذشته خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه کشور آلمان. برای نخستین بار از ایران نفت خرید و همین موضوع باعث شده بود بارقه هایی از امید درباره افزایش سطح همکاری ایران با کشورهای اروپایی به وجود بیاید اما در شرایط کنونی وضعیت تغییر کرده و حتی این احتمال هم وجود دارد که موضوع همکاری های ایران با آژانس بین المللی و حتی آغاز دور جدید مذاکرات برجام به هاله ای از ابهام فرو برود. در چنین حالتی به طور قطع بازار سرمایه در ابتدا واکنش منفی نشان خواهد داد.

حمید میرمعینی معتقد است که بازار سرمایه به اخبار بسیار حساس است و در واکنش اولیه به ادامه تحریم و تشدید شدن تحریم ها وارد معاملات منفی می شود و این مسأله بیشتر روی سهام شرکت های که درگیر واردات یا صادرات هستند بیشتر خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار سرمایه درباره تبعات سیگنال های تحریمی بر بورس گفت: بازار سرمایه به اخبار بسیار حساس است و در واکنش اولیه به ادامه تحریم و تشدید شدن تحریم ها وارد معاملات منفی می شود و این مسأله بیشتر روی سهام شرکت های که درگیر واردات یا صادرات هستند بیشتر خواهد بود.
حمید میرمعینی با بیان اینکه بعد از تشدید فشارهای تحریمی به دلیل تبعات تورمی که در کشور ایجاد می کند اثر آن از جهت تورم بر بازار سرمایه نمایان می شود، افزود: واکنش بازار سرمایه به تورم همیشه با تاخیر است و این موضوع تحت تاثیر ارزش جایگزینی سهام و همچنین افزایش نرخ هایی خواهد بود که برخی شرکت ها برای محصولات خود دریافت میکنند.
او تصریح کرد: در مجموع اثر افزایش تحریم ها بر بازار سرمایه منفی است، زیرا سهام شرکت ها وقتی می تواند رشد منطقی و واقعی داشته باشد که به واسطه افزایش تولید و فروش به سود برسد.

تشدید رکود اقتصادی در نتیجه محدودیت های بیشتر
در دو ماهه گذشته برخی از نمادها حدود ۴۰ درصد اصلاح قیمت داشته اند و عملا اصلاح بیشتر برای آنها منطقی نیست و از طرف دیگر شاخص کل بورس به سطح حمایتی خوبی رسیده است و احتمالا در بدترین حالت شاخص کل بورس به دو میلیون و ۷۰ هزار واحد برسد و دوباره وارد روند صعودی شود. شاید در مقطع کنونی برای مدتی شاخص در همین محدوده اصلاح زمانی داشته باشد اما ادامه روند اصلاحی آن منطقی نیست.

کامران ندری درباره سیگنال های که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد اعلام کرد در حال حاضر تنها عاملی که می تواند به عملکرد شرکت های حاضر در بورس کمک کند توسعه بازارهای خارجی و کاهش هزینه های تولید و افزایش صادرات است

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران در رکود به سر می برد و همین مسئله فعالیت بنگاه های اقتصادی را با چالش مواجه کرده است، گفت: در حال حاضر تنها عاملی که می تواند به عملکرد شرکت های حاضر در بورس کمک کند توسعه بازارهای خارجی و کاهش هزینه های تولید و افزایش صادرات است.
کامران ندری با بیان اینکه بورس آینه تمام نمای اقتصاد است، افزود: نمی شود انتظار داشت بازار سرمایه عملکردی متفاوت از وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد به این معنی که وقتی محدودیت های بیشتری برای اقتصاد ایران اعمال می شود و از طرف دیگر تورم بر اقتصاد کشور حاکم است و بسیاری از پروژه های عمرانی و... تحت تاثیر قرار گرفته و چرخه مالی هم محدود شده به همین دلیل چشم انداز مثبتی برای سودسازی بنگاه های اقتصادی کشور متصور نیست.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب است، تصریح کرد: هرچند با وضعیت فعلی به نظر می رسد بخشی از نقدینگی موجود در جامعه وارد بازارهای دیگر همچون ارز، طلا و مسکن سود و این خود عاملی برای رشد همان بازارها شود
به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر مهمترین عاملی که بورس را به چالش کشیده موضوع نرخ خوراک پتروشیمی ها، تحریم ها و سواستفاده از سرمایه مردم در جریان رانت اطلاعاتی اخیر در بورس است و اگر دولت اقدام به اصلاح برخی مصوبات و ... نکند با وضع بی اعتمادی که در بازار سرمایه وجود دارد احتمالا خروج سرمایه از بورس تشدید می شود، زیرا در یک سال گذشته با وجود اینکه حاشیه سود برخی شرکت ها رشد قابل توجهی داشته اما سهام آنها بازدهی بالایی نداشته و اگر قرار باشد سود این شرکت ها تحت تاثیر تحریم کاهش یابد به طور قطع عملکرد بسیار ضعیف ترین نسبت به یکسال گذشته خواهند داشت و این به معنای شکست بازار سرمایه در جذب نقدینگی خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۹٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha