۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور از نقش کلیدی و محوری این موسسه در بهره برداری بهینه از منابع آبی کشور خبر داد.

به گزارش بازار، اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور از نقش کلیدی و محوری این موسسه در بهره برداری بهینه از منابع آبی کشور خبر داد.

رحمانی با اشاره به تاریخچه تاسیس این موسسه، بر اهمیت بهره برداری از منابع آبی در کشاورزی پایدار تاکید کرد و اظهار داشت: موسسه تحقیقات خاک و آب از حدود سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را در زمینه سیستم‌های آبیاری شروع کرده و اولین سیستم آبیاری تحت فشار در ایستگاه تحقیقاتی جهرم پیاده سازی شد.

وی با اشاره به دیدگاه عمومی در مصرف ۹۰ درصدی آب کشور در بخش کشاورزی بیان داشت: مدیریت بهره برداری از منابع آبی در کشاورزی پایدار مستلزم مطالعه آماری صحیح در خصوص میزان آب موجود در کشور و میزان آب مصرفی عمومی و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بعنوان مهمترین چالش‌ها در بخش مصرف آب است.

اسدی رحمانی افزود: بر پایه داده‌های به دست آمده از چندین منبع، بیانگر حدود ۸۰ درصد تا ۸۳ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و آخرین و دقیق‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر این را با ۸۰ درصد در نظر بگیریم چیزی حدود ۸۴ الی ۸۵ میلیارد مکعب آب در کشور در چرخه وجود دارد که در حال استفاده است.

وی با اشاره به وظایف وزارت نیرو و جهادکشاورزی بر اساس اسناد و قوانین بالا دستی و مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب در سال ۱۴۰۰، تعیین الگوی کشت را از مهمترین وظایف وزارت جهادکشاورزی خواند و بیان داشت: در صورت نداشتن الگوی کشت مناسب بر اساس شرایط اقلیمی، خاک و نیاز آبی نمی‌توان نیاز آبی درستی به وزارت نیرو ارائه کرد.

اسدی رحمانی افزود: در همین راستا سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی، سند الگوی کشت در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی تهیه و پس از تایید از سوی وزارت جهادکشاورزی ابلاغ گردید.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به نقش کلیدی موسسه تحقیقات خاک و آب، با تهیه ۲ لایه اطلاعاتی مهم الگوی کشت گفت:
لایه اول، لایه تناسب اراضی است که نشان می‌دهد هر دشتی با توجه به شرایط اقلیمی، نوع گیاهی که باید کاشته شود و همینطور با توجه به شرایط خاک آن منطقه برای یک محصول مشخص تناسب دارد یا خیر؛
و لایه دوم، لایه آب است، که با توجه به آب قابل برنامه ریزی در هر دشت، نیاز آبی گیاهان تعیین می‌گردد.

اسدی با بیان رونمایی از سامانه نیاز آبی تصریح کرد: سامانه نیاز آبی، سامانه‌ای است که آخرین داده‌های مربوط به گیاهان (بیش از ۷۰ محصول زراعی و باغی) در آن وجود دارد و بر اساس شرایط خاک، عملکردهای محصول، روش الگوی کشت و میزان آب مصرفی در هر منطقه را نشان می‌دهد.

اسدی رحمانی گفت: سامانه نیاز آبی یکی از دستاوردهای موسسه تحقیقات خاک و آب است که در تعیین نیاز آبی و باغی گیاهان بویژه محصولات آب بر بسیار با اهمیت است.

کد خبر: ۲۲۹٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha