۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
صنعت نفت برای روزهای تحریم جانشین می خواهد
دبیر سابق تولید کنندگان شمش القایی انجمن فولاد ایران؛

صنعت نفت برای روزهای تحریم جانشین می خواهد

معادن ایران با این که پتانسیل های فراوانی دارد اما زمانی می تواند جانشین صنعت نفت ایران باشد که هم زیرساخت هایش فراهم شود و هم قوانین دست و پاگیر برداشته شود.

بهنازصفری؛ بازار: طی سال های اخیر تحریم های ناعادلانه فشار اقتصادی فراوانی را به مردم و دولت ایران وارد کرد و در بسیاری از موارد ارزآوری با مشکلات فراوانی روبه روشد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و مسوولین به این فکر افتادند که صنعت دیگری را جایگزین صنعت نفت ایران کنند تا در زمان تحریم ها مشکلات کمتری را شاهد باشیم. به همین دلیل یکی از حوزه های پتانسیل دار ایران یعنی معادن را برای این امر مهم انتخاب کردند. زیرا بر این اعتقاد هستند که معادن ایران به دلیل پخش شدگی در سراسر کشور و پتانسیل های خدادادی که در این راستا وجود دارد می تواند جانشین مناسبی برای صنعت نفت ایران باشد تا در زمان بحرانی و یا تحریمی بتوانیم به این نعمت های خدادادی چنگ بزنیم.

اما نکته مهم و حائز اهمیتی که در این راستا وجود دارد این است که برای جایگزین شدن صنعت معدن ایران به جای نفت آیا زیرساخت های مورد نیاز تامین شده است؟ ایا قوانین دست و پا گیر از معادن برداشته شده تا معدنکار و سرمایه گذار با انگیزه بیشتری در این راستا فعالیت کنند؟ آیا از تجهیزات به روز دنیا برای اکتشاف و استخراج بهره مند هستیم؟ تمامی این ها مواردی است که باید حل و فصل شود و سپس ما به دنبال جانشینی معدن به جای صنعت نفت باشیم.

معادن ایران نیازمند تحولی عظیم هستند

حسام الدین والی در پاسخ به این سوال که اگر روی معادن سرمایه گذاری شود آیا این پتانسیل در کشورمان وجود دارد که صنایع معدنی را جایگزین نفت کنیم به بازار پاسخ داد: تحریم ها که اتفاق افتاد صنعت فولاد دومین صنعتی بود که برای کشور ارز آوری داشت. اتفاقی که در دوره ترامپ افتاد. دولت ترامپ پنج بار صنعت فولاد و فلزات ایران را تحریم کرد. به رغم تحریم صنعت فولاد ایران از رتبه سیزده به رتبه دهم دنیا رسید.

دبیر سابق تولید کنندگان شمش القایی انجمن فولاد ایران افزود: این موارد نشان می دهد که پتانسل و زمینه برای رشد صنعت فولاد در کشورمان وجود دارد که باید مورد توجه و حمایت مسوولین قرار بگیرد تا روز به روز بیشتر شاهد صنعت فولاد ایران باشیم .

وی تاکید کرد: باید روش های استخراج معادن اصلاح شود. توسعه صنعت فولاد حتما در دستور کار قرار گیرد و مکانیزه شود. همچنین در بخش مواد معدنی اکسید مس و سرب و روی تحول عظیمی ایجاد شود. کارخانجات فرآوری باید پیشرفته باشند تا بتوانیم از مزیت هایی که معادن ایران دارند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر برای رشد و بالندگی صنعت فولاد برنامه ریزی های صحیحی انجام شود، اگر زیر ساخت ها تکمیل شود صنعت فولاد می تواند چشم انداز ۵۵ میلیون تن را در سال ۱۴۰۴ را تحقق بخشد. البته متاسفانه بعید است که ما به آن چشم انداز برسیم زیرا هنوز نه زیرساخت هایمان مهیا شده و نه برنامه ریزی های دقیقی در این راستا وجود دارد.

کارشناس حوزه صنایع معدنی گفت: علت اصلی توسعه نیافتن فولاد این است که هنوز در بخش زیرساخت ها عقب هستیم. همچنین در بخش حوزه انرژی مشکلات عمده ای داریم. مثال در بخش انرژی در تابستان ها قطعی برق و در زمستان قطعی گاز داریم. در بخش لوجستیک با ضعف و مشکلات بسیاری مواجه هستیم. در بخش ساحلی که می تواند ارز آوری زیادی هم برای ما داشته باشد اسکله هایمان به روز نیستند و تجهیزات کافی ندارند طوری که کشتی ها با تناژ بالا نمی توانند وارد اسکله ها شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم زیر ساخت ها را تکمیل کرده و در حوزه زیر ساخت سرمایه گذاری های بیشتری انجام دهیم و برای معادنمان تسهیلات و امکانات بیشتری را فراهم کنیم. قطعا می توانیم جایگاه ویژه ای را برای این صنعت متصور شویم.

به گفته وی؛ درحال حاضر شرایط به گونه ای شده که مالکان معادن ما به شدت تحت فشار هستند ، طوری که بهره برداری از معادن و فعالیت در بخش فولادی کشور برایشان توجیه اقتصادی ندارد. برای همین ترجیح می دهند در بخش هایی به جز حوزه معدنی فعالیت کنند.

در حوزه صنعت هم مشکلات زیادی وجود دارد و اگر مشکل زیر ساخت ها حل شود. یا این که برخی ازقوانین تسهیل شود جای رشد زیادی داریم و می توانیم باز هم پیشرفت کنیم. ولی متاسفانه فعلا چشم اندازی را برای این مساله نمی بینم که بتوانیم صنایع معدنی را جایگزین نفت کنیم

والی تاکید کرد: در حوزه صنعت هم مشکلات زیادی وجود دارد و اگر مشکل زیر ساخت ها حل شود. یا این که برخی ازقوانین تسهیل شود جای رشد زیادی داریم و می توانیم باز هم پیشرفت کنیم. ولی متاسفانه فعلا چشم اندازی را برای این مساله نمی بینم که بتوانیم صنایع معدنی را جایگزین نفت کنیم.

والی در خصوص کمبود ماشین آلات در بخش معدن بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در بخش معدن وجود دارد کمبود ماشین آلات معدنی است. زیرا در این رابطه هم کمبودهای زیادی وجود دارد. همچنین برای واردات ماشین آلات هم قوانین دست و پا گیری وجود دارد و مشکل تامین ارز هم در این خصوص وجود دارد. تمامی این مشکلات و موانع باعث شده بخش معدنی ایران که از پتانسیل فراوانی برخوردار است به خوبی رشد نکند. در این صورت چطور می توانیم توقع داشته باشیم که معادن و صنایع معدنی را جایگزین صنعت نفت کنیم.

وی افزود: باید تمامی این مشکلات مرتفع شود تا بتوانیم مسائل را از بالا دست تسهیل کنیم. در بخش پایین دست به نظر می رسد سرمایه گذاری به اندازه کافی انجام شده است. اگر قرار است سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود باید در تولید محصولات کیفی باشد.

والی تاکید کرد: در بخش بالادستی جای کار فراوانی وجود دارد و اگر از ظرفیت هایی که وجود دارد و امکاناتمان بتوانیم به خوبی استفاده کنیم می توانیم امیدوار باشیم که به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون فولاد برسیم. در غیر این صورت باید رسیدن به چشم انداز و پیشرفت در این حوزه را فراموش کنیم.

دبیر سابق تولید کنندگان شمش القایی انجمن فولاد ایران گفت: همچنین شرایط باید به گونه ای باشد که بتوانیم زیر ساخت های بیشتری را برای این صنعت فراهم کنیم و در بخش واردات ماشین آلات قوانین دست و پاگیر برداشته شود . زیرا وجود این قوانین فقط باعث شده یا ماشین آلات پیشرفته وارد ایران نشوند و یا این که به سختی و درزمان طولانی به دست تولید کننده برسد که این موارد باعث انگیزه سوزی در تولید کننده و سرمایه گذار در بخش های صنعتی و معدنی کشور می شود.

وی تصریح کرد: از جمله مشکلات اساسی دیگری هم که در این راستا وجود دارد این است که مشکلات تامین ارز نیز حل و فصل شود . چرا که قطعا در بخش معدن و صنایع معدنی خیلی حرف ها برای گفتن خواهیم داشت. بنابراین تا زمانی که چالش های این بخش مرتفع نشود و مسوولین اقدامات لازم را در این راستا مبذول ندارند نمی توانیم امیدوار باشیم که روزی معادن به جایی برسند که جانشین صنعت نفت ایران شوند. زیرا جانشین چنین صنعت ریشه داری شدن شرایط خاص خودش را می خواهد. در ایران پتانسیل های معدنی فراوانی وجود دارد فقط امکانات و شرایط فراهم نیست.

والی درباره فرار سرمایه از بخش صنعت و معدن به سایر کشورها گفت: باید ببینیم دلایل فرار سرمایه از معادن سمت سایر کشورها چیست؟ گلایه ای که مدیران بخش خصوصی دارند کمبود تامین مالی و مواد اولیه و مشکلاتی در خصوص زیرساخت های این بخش است. وقتی در کشور دچار کمبود برق می شوند اول برق تولیدکنندگان بخش خصوصی و فعالان صنعتی را قطع می کنند. درحالی که بخش صنعتی و تولیدی کشور نباید همچنان با مشکل انرژی مواجه باشد.

وی افزود: همچنین وقتی می خواهند گاز قطع کنند گاز تولید کنندگان بخش خصوصی را قطع می کنند. در کنار قطع انرژی هزینه های سنگین انرژی را هم به این بخش تحمیل می کنند که همه این ها بسیار آسیب زننده است.

او گفت:بحث هایی هم مثل انتقال برق، ترانزیت برق و همچنین یکسری هزینه های تحمیلی را باید پرداخت کنند. چه برق متصل و چه قطع باشد کل هزینه ها را باید پرداخت کنند در این صورت برای بخش خصوصی چه انگیزه ای باقی می ماند که به فعالیت خود ادامه دهند.

سال هاست بسیاری از مسوولین و کارشناسان می گویند باید معادن را جانشین صنعت نفت کنیم تا در شرایط تحریمی آسیب کمتری به اقتصاد کشور وارد شود. ولی متاسفانه هنوز حتی زیرساخت های این طرح انجام نشده است

دبیر سابق تولید کنندگان شمش القایی انجمن فولاد ایران تاکید کرد: سال هاست بسیاری از مسوولین و کارشناسان می گویند باید معادن را جانشین صنعت نفت کنیم تا در شرایط تحریمی آسیب کمتری به اقتصاد کشور وارد شود. ولی متاسفانه هنوز حتی زیرساخت های این طرح انجام نشده است چه برسد به این که بخواهیم خود طرح را عملیاتی کنیم زیرا در بخش معادن و صنایع معدنی همچنان مشکلات قانونی و زیرساختی فراوانی وجود دارد که تا انها برداشته نشود نمی توانیم جانشینی معادن جای نفت را توقع داشته باشیم.

کد خبر: ۲۲۹٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha