۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
بررسی بازار گسترده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی| چرا باید کار با AI را یاد گرفت؟
بازار گزارش می‌دهد

بررسی بازار گسترده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی| چرا باید کار با AI را یاد گرفت؟

هوش مصنوعی به یکی از پر نفوذترین و موثر ترین فناوری های جامعه بشری تبدیل شده که مشاغل متنوع و پر درآمدی نیز به ویژه برای نسل جوان به همراه دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت هوش مصنوعی و رشد روز افزون آن، طی ماه های گذشته سر و صدای زیادی در رسانه های جهان به پا کرده است. می توان گفت که هوش مصنوعی به نوعی شمشیر دولبه در برابر بشریت تبدیل شده که اگرچه در ابتدا برای خدمت به جامعه انسانی ابداع شده بود؛ اکنون به همان میزان برای ابعاد مختلف زندگی جهانیان مشکل ساز شده است.

یکی از مشکلات بزرگ و فزاینده ای که هوش مصنوعی به ویژه برای شهروندان کشورهای صنعتی و مدرن ایجاد نموده، مساله جایگزینی سامانه های وابسته به این فناوری با نیروی کار انسانی متخصص در بسیاری از امور است که شرکت های بزرگ پیشرو در زمینه فناوری مانند گوگل و مایکروسافت نخستین قربانیان هوش مصنوعی را از میان کارکنان خود تقدیم این فناوری کرده اند.

این دو شرکت بزرگ به همراه بسیاری از بزرگان دیگر همانند NVIDIA و اینتل، تاکنون هزاران نفر از کارکنان خود را تعدیل و سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی را جایگزین آن کرده اند؛ روندی که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند می تواند به بزرگترین تهدید برای نیروی کار در سراسر جهان تبدیل شود.

نباید اینگونه متصور شد که تنها غول های فناوری به دنبال جذب افراد متخصص در زمینه هوش مصنوعی هستند؛ بلکه باید به این نکته توجه داشت که با توجه به میزان پیشرفت خارق العاده هوش مصنوعی و کاربرد گسترده آن در زندگی بشر، به زودی شرکت های متوسط و خرد نیز به این جرگه خواهند پیوست

اما از سوی دیگر، همین شرکت های بزرگ امروزه به دنبال جذب افراد متخصص در زمینه طراحی و تولید سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و بعضا دستمزدهای چشمگیری نیز برای متخصصین در این صنعت پیشنهاد می دهند.

البته نباید اینگونه متصور شد که تنها غول های فناوری به دنبال جذب افراد متخصص در زمینه هوش مصنوعی هستند؛ بلکه باید به این نکته توجه داشت که با توجه به میزان پیشرفت خارق العاده هوش مصنوعی و کاربرد گسترده آن در زندگی بشر، به زودی شرکت های متوسط و خرد نیز به این جرگه خواهند پیوست. پس بهتر است متخصصین و نیروهای کار جوان از همین امروز به دنبال یادگیری فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی شده و خود را برای جذب در بازار کار بزرگ و گسترده آن در آینده ای نه چندان دور آماده کنند.

بررسی بازار گسترده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی| چرا باید کار با AI را یاد گرفت؟

همانطور که در گراف بالا مشاهده می شود، عمده مشاغل مرتبط با صنعت هوش مصنوعی تا حد زیادی جدید بوده و متاسفانه هنوز بسیاری از دانشگاه ها و یا موسسات علمی – آموزشی جهان برنامه مدون و جامعی برای تدریس و آموزش این مشاغل در دست ندارند.

اما اگر به دنبال یادگیری در زمینه این مشاغل کاربردی و درآمدزا هستید، می توانید به وب سایت موسسات آموزشی مشهوری چون Coursera، Udacity و EdX مراجعه نموده و در دوره های آموزشی آنها شرکت نمایید.

همچنین برخی از دانشگاه های بزرگ جهان همچون دانشگاه استنفورد دوره های تخصصی هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در وب سایت deeplearning.ie را برگزار می کنند که می توان از آنها نیز بهره برد.

سرعت نفوذ هوش مصنوعی در تمامی شاخه های صنعت و آموزش به قدری است که شاید تا چند سال دیگر یادگیری کار با سامانه های AI مانند یادگیری زبان انگلیسی یا مهارت های عمومی کار با کامپیوتر لازم و ضروری باشد

لزوم یادگیری مباحث هوش مصنوعی برای تمامی رشته ها

همانطور که گفته شد؛ سرعت نفوذ هوش مصنوعی در تمامی شاخه های صنعت و آموزش به قدری است که شاید تا چند سال دیگر یادگیری کار با سامانه های AI مانند یادگیری زبان انگلیسی یا مهارت های عمومی کار با کامپیوتر لازم و ضروری باشد.

با این حساب، دیگر نمی توان گفت که به عنوان مثال، رشته حسابداری یا داروسازی ارتباطی به هوش مصنوعی ندارد. بلکه در هر رشته ای که مشغول به تحصیل هستید، می بایست دستکم با مبانی هوش مصنوعی و روش کار با سامانه های مبتنی بر آن آشنایی کافی داشته باشد. در غیر اینصورت، باید توجه داشته باشید که بازار کار شما به مراتب محدود خواهد شد.

اهمیت این موضوع زمانی روشن می شود که امروزه سامانه های مختلف هوش مصنوعی در زمینه های مهمی چون تحقیق و پژوهش های دانشگاهی، ساخت رزومه، ترجمه و حتی نقشه کشی های مهندسی فعال بوده و اتفاقا خدمات بسیار خوب و دقیقی نیز به کاربران خود ارائه می دهند. به عنوان مثال می توانید سری به وب سایت هایی چون OpenCV، Kaggle یا TensorFlow بزنید تا ببینید این سامانه ها چه خدمات مفیدی به شما ارائه خواهند داد.

امکان اشتغال از راه دور در قالب پروژه های «گیگ»

واژه «اقتصاد گیگ» از جمله مفاهیمی است که طی سال های اخیر به ویژه در بین جوانان آشنا با فضای اینترنت پر آوازه شده است. این نوع اقتصاد در حقیقت ویژه کاریابی نیروهایی است که توانایی و استعداد لازم برای مشارکت و همکاری با شرکت ها و سازمان های خارجی را داشته و می توانند از این راه برای خود کسب درآمد نمایند.

در حقیقت این نوع اقتصاد از زیرشاخه های اقتصاد دیجیتال و متمرکز بر فضای نیروی انسانی برای انجام پروژه های مختلف متمرکز بوده و ارتباطی با مباحث مربوط به سرمایه گذاری یا فروش کالا ندارد. اما این نوع بازار، با مشاغل متعارف و عادی که می شناسیم نیز متفاوت است. به این معنا که مشاغل گیگ معمولا برای پروژه های کوتاه مدت تعریف شده و به شکل مشاغل بلند مدت به آنها نگاه نمی شود. با اینحال، موارد بسیار زیادی نیز وجود دارند که پس از مشارکت در یک پروژه گیگ دورکار (Remote) به صورت کارمند عادی برای بلند مدت در آن شرکت خارجی جذب شده اند.

اقتصاد گیگ همزمان با شکل گیری بحران کرونا و ترویج دورکاری، توسعه و شیوع بیشتری یافت و پس از دوران همه گیری نیز به عنوان یکی از بازارهای بزرگ و نه جانبی جهان، ماندگار شد. البته برای پیوستن به این نوع اقتصاد، می بایست دستکم به یکی از زبان های بین المللی جهان تسلط کافی داشته و با مشاغل مورد نیاز این بازار مانند فریلنسری، تولید محتوا، پروژه های مدیریت در بخش های فناوری اطلاعات، منابع انسانی و ... آشنایی کافی داشته باشید.

در حال حاضر، مشاغل زیادی وجود دارند که می توانید با شیوه پروژه های گیگ در زمینه هوش مصنوعی جذب بازار کار آنها شوید. همچنین می توانید درآمد ارزی خود را از طریق رمزارزها و یا استفاده از کارت های اعتباری مجازی PayPal یا Visa نقد نموده واز این منظر، مشکلی برای دسترسی به منابع درآمد خود در داخل کشور نخواهید داشت.

مهمترین مهارت هایی که می بایست برای یافتن شغل در زمینه هوش مصنوعی داشته باشید عبارتند از:

بررسی بازار گسترده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی| چرا باید کار با AI را یاد گرفت؟

در مجموع می توان گفت که برای تمامی دانشجویان و نوجوانانی که به دنبال یافتن شغلی مناسب و اشتغال در زمینه مورد علاقه خود در آینده ای نه چندان دور هستند، یادگیری مهارت های مرتبط با هوش مصنوعی بسیار ضروری بوده و تقریبا می توان ادعا کرد که شاید تا ده سال دیگر، به سختی بتوان مشاغل آکادمیکی را یافت که ارتباطی وسیع با این صنعت نوین نداشته باشد.

کد خبر: ۲۲۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha