۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
هدف مجلس تصویب برنامه توسعه، واقعی و قابل اجراست
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

هدف مجلس تصویب برنامه توسعه، واقعی و قابل اجراست

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هدف ما این است که برنامه‌ای اجرا شدنی و واقعی در مجلس تصویب شود نه برنامه‌ای آرمانی که فاصله زیادی با واقعیت دارد و ممکن است اصلا محقق نشود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس سازمان برنامه، بودجه، صاحبنظران و فعالان اقتصادی تحت عنوان تبیین اولویت‌های اقتصادی برنامه هفتم توسعه، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در مجلس و بین مردم وجود دارد این است که برنامه‌های توسعه قرار است به چه میزان ما را پیش ببرد. بر اساس برآوردهایی که از برنامه‌های توسعه‌ای قبل و بعد از انقلاب داشته‌ایم برنامه موفق به تمام معنا نداشته‌ایم و تنها بخشی از احکام و اهداف برنامه اجرایی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای اینکه برنامه هفتم توسعه نقص کمتری داشته باشد و به بیشتر اهداف آن برسیم مهم ترین ترین مسئله این است که بین اهداف و احکام برنامه ربط و ارتباط وجود داشته باشد، ادامه داد: دقیقا باید معلوم باشد قصد داریم از خلال احکام کاملا مرتبط، به اهداف برنامه توسعه دست پیدا کنیم، اگر می‌گوییم رشد اقتصادی به ۸ درصد، نرخ بیکاری به ۹ و نیم درصد، نرخ تورم ۹ و نیم درصد و نرخ رشد نقدینگی به ۱۳ و نیم درصد باید برسد اهداف را مشخص می‌کنیم البته اهداف به راحتی نیز محقق نمی‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازوکارها به شدت در حال مقاومت هستند که اجازه نداده‌اند میانگین رشد نقدینگی به پایین تر از ۲۲ درصد برسد، تصریح کرد: اگر بین احکام برنامه و اهداف ربط و نسبت محکمی وجود نداشته باشد که مستخرج شده از مدل پشتیبان برنامه است نمی‌توانیم مطمئن باشیم که به نتیجه می‌رسیم.

وی با تاکید بر اینکه جلساتی در کمیسیون‌های مختلف مجلس پیرامون احکام برنامه توسعه درحال برگزاری است در کمیسیون اقتصادی نیز پیرامون اهداف اقتصادی برنامه توسعه برگزار شد، عنوان کرد: در نشست امروز کمیسیون اقتصادی بخشی از صاحب‌نظران بخش خصوصی فعال در حوزه اقتصاد، اساتید و مدیران اندیشکده‌ها حضور داشتند تا به پاسخ این سوال برسیم که آیا بین اهداف و احکام ارتباطی وجود دارد و ما را به نتیجه می‌رساند یا خیر.

طغیانی با اشاره به اینکه هر کدام از حاضرین در نشست امروز از مناظر مختلف شامل مباحث حوزه صادراتی، مالیاتی و تکالیفی که دولت قرار باید انجام دهد مسائل خود را مطرح و پیشنهادات خود را ارائه کردند، افزود: جمع بندی این نشست به عنوان گزارش کمیسیون اقتصادی در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ارائه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یا تاکید بر اینکه هدف ما این است که برنامه‌ای اجرا شدنی و واقعی در مجلس تصویب شود نه برنامه‌ای آرمانی که فاصله زیادی با واقعیت دارد و ممکن است اصلا محقق نشود، عنوان کرد: احکام برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد تحقق پیدا کرد و این نشان دهنده این است که میزان تحقق پایینی داشته و شاید اگر بدون برنامه توسعه عمل می‌کردیم دور تر از این نقطه نبودیم اما این به آن معنا نیست که برنامه توسعه را کنار بگذاریم، باید برنامه‌ای بنویسیم که واقعی تر، شدنی تر و قابل تحقق تر باشد و شرایط اقتصاد کشور و تحریم‌ها در آن لحاظ شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha