۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
خودکفایی در تولید غده بذری سیب‌زمینی

خودکفایی در تولید غده بذری سیب‌زمینی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی با بیان اینکه ۷۰ سال واردکننده بذر سیب‌زمینی بودیم، گفت: با استفاده از فناوری‌ کشت بافت، بذر سیب‌زمینی نیاز در داخل تولید و ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شد.

به گزارش بازار، غلامرضا صالحی‌جوزانی از تأثیر پژوهش و تکنولوژی در افزایش تولیدات کشاورزی خبر داد و افزود: بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، دمای محیطی تا سال ۲۰۵۰ در منطقه خاورمیانه و ایران حداقل یک در جه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد که باعث خواهد شد منابع آبی در دسترس حداقل ۳۰ درصد کاهش یابد و میزان آب تجدیدپذیر ایران از ۷۰۰ میلیارد مکعب فعلی به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد، علاوه بر این میزان تقاضا برای آب هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و نیز شاهد کاهش سطح مزارع به دلیل کم آبی و شوری خاک خواهیم شد که می‌تواند معضلات تولیدات بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را دو چندان کند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی با بیان اینکه راهکار مقابله با این چالش‌ها استفاده از علوم و فناوری نوین است، تصریح کرد: با استفاده از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و فناوری محیط زیست دوستانه می‌توان به این مشکلات فائق آمد.

وی تاکید کرد: این فناوری‌ها شامل اصلاح ژنتیکی، ویراش ژنی، مهندسی ژنتیک کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان، هوش مصنوعی، نانوتکنولوژی، ریزجلبک‌ها، پهپادها و اینترنت اشیا است.

صالحی‌جوزانی با بیان اینکه تاکنون ۷ مورد فناوری جدید وارد عرصه کشاورزی شده است اظهار داشت: استفاده از این فناوری‌ها ۱۷۵ میلیون دلار در سال ارزش افزوده برای بخش کشاورزی داشته که تولیدات کشاورزی را ۳۰۰ هزار تن افزایش داده و ضایعات را به سطح نامیزانی کاهش داده است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی با بیان اینکه تا کنون پژوهشگاه ۷۰ فناوری قابل تجاری‌سازی داشته است، افزود: بخشی از آنها از ابتدای سال در قالب ۳۵ قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منتقل شده و تولیدات کشاورزی را افزایش داده است.

وی ادامه داد: این فناوری‌ها در حدود ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشاورزی استفاده شده و تا کنون بیش از ۱۷۵ میلیون دلار ارزش افزوده برای بخش کشاورزی داشته است.

صالحی‌جوزانی ادامه داد: انتقال این فناوری‌ها در بخش دام، آبزیان و نهاده‌های دامی و نیز کشت بافت بوده است.

کد خبر: ۲۲۸٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha