۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۸
 تحقق مردمی شدن اقتصاد با عرضه «نفت» در بورس| چگونه فروش «طلای سیاه» را بیشتر کنیم؟
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

تحقق مردمی شدن اقتصاد با عرضه «نفت» در بورس| چگونه فروش «طلای سیاه» را بیشتر کنیم؟

صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: با عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده نفت خام، اقتصاد مردمی عملیاتی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، یکی از مشکلات اصلی در حوزه تجارت نفت، وابستگی فروش نفت کشور به مبادی مشخص و معین نفتی است. یکی از راهکارهای مهم در این زمینه متنوع سازی مبادی فروش و به‌کارگیری بازاریابان در بخش خصوصی برای این امر است. به همین منظور، اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد که با توجه به قوانین بورس انرژی، فعالیت و معامله در این بازار می‌تواند مزایای متعددی را متوجه فعالان کند. وجود مزایای متعدد، موجب ترغیب اشخاص حقیقی یا حقوقی به سرمایه‌گذاری و ساماندهی و نظارت دقیق بر معاملات شده و کارایی بازار را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

در همین راستا حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، مبادی مشخص و معین نفتی را یکی از چالش‌های اصلی در حوزه تجارت نفت دانست و افزود: ایران کشوری غنی از سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز است و مخازن گاز و نفت کشورمان به ترتیب رتبه دوم و رتبه پنجم دنیا را دارند. در سال‌های اخیر به دلایل مختلف بازار فروش انرژی کشور، رونق نداشته و محدود شدن منابع به مبادی مشخص و معین، کشور را در این بخش تحریم‌پذیر کرده است؛ بنابراین لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و آینده‌نگری‌های لازم، تنوع بازار فروش و رقابت‌پذیری محصولات را بالا ببریم تا انرژی با ارزش افزوده بیشتری در بازار عرضه شود و منافع ملی حفظ شود.

وی به کارگیری از ظرفیت بخش خصوصی و عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام را راهکاری مهم در حل مسائل موجود در حوزه نفت برشمرد و گفت: عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده، یک فرصت طلایی برای حرکت به سمت شفافیت است و تنوع خریداران نفت را به همراه دارد. با اجرایی شدن این راهکار و میدان دادن به بخش خصوصی و افراد فعال در این حوزه و صاحب نفوذان، می‌توانیم فروش نفت را بیشتر از پیش و رقابتی‌تر کنیم. بعضاً ممکن است نقش دولت‌ها در عرضه و تقاضا، ما را از اهدافمان دور کند که براین اساس لازم است نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر شود. خوشبختانه بورس انرژی زیرساخت لازم برای اجرای این اهداف را دارد. از طرف دیگر موفقیت بورس انرژی در عرصه‌های دیگر نظیر گواهی صادره در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف، این امید را در ما زنده می‌کند که در این زمینه نیز موفق عمل کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عمان در ادامه به مزیت‌های عرضه نفت در بورس انرژی پرداخت و تصریح کرد: زمانی که نفت، این پشتوانه محکم برای کشور، پا در عرصه بورس بگذارد، اتفاق بزرگی در بازار سرمایه رقم می‌خورد و همچنین پشتوانه‌ای محکم برای انجام پروژه‌های سرمایه گذاری خواهد شد. امیدواریم با حضور نفت در بورس، پروژه‌های سرمایه گذاری متوقف شده تقویت شود و با دخالت مردم در بخش سرمایه گذاری، اقتصاد مردمی که از فرمایشات و تاکیدات رهبری است را عملی کنیم.

صالحی با یادآوری مشکلات ناشی از ناترازی انرژی در زمستان، تاکید کرد: باید منابع حاصل از عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده نفت خام برای توسعه میادین جدید نفت و گاز کشور هزینه شود، تا دیگر شاهد ناترازی انرژی نباشیم و همچنین حضورمان در میادین مشترک انرژی را تقویت کنیم. ما در توسعه میادین جدید در میادین مشترک بسیار عقب هستیم، میادینی که می‌تواند به فروش بیشتر و بهتر نفت کمک کند و مارا درشرایط تحریم یاری کند.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha