۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
فرونشست دشت های ایران گواه بحران کاهش آب های زیرزمینی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

فرونشست دشت های ایران گواه بحران کاهش آب های زیرزمینی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری تبصره ۸ قانون بودجه، گفت: جهاد کشاورزی موظف به تهیه کنتورهای هوشمند برای کشاورزان است تا شاهد کاهش مصرف آب باشیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی، در مورد تلخ و اسیدی شدن سفره آب‌های زیرزمینی کرمان گفت: کرمان استان پهناوری است از کویر لوت گرفته تا معادن متعدد در شمال و ذخایر گسترده آب‌های زیرزمینی جنوب این استان، ثروت پنهان این استان جنوبی کشور است.

شور شدن آب‌های زیرزمینی استان کرمان را نمی‌توان به تمام استان تعمیم داد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبخیر آب‌های زیرزمینی استان جنوبی کشور، افزود: شور شدن آب‌های زیر زمینی استان کرمان را نمی‌توان به تمام استان تعمیم داد اما برای حل شوری آب بخشی از آن باید طرح آبخیزداری و آبخوانداری را اجرا کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه دولت به لایحه آبخیزداری و آبخوانداری، یادآور شد: مدت‌هاست دولت تلاش می‌کند لایحه آبخیزداری و آبخوانداری را به مجلس ارسال کند تا مسیری برای احیای سفره‌های آب‌های زیرزمینی باشد، اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است و همچنین در بسیاری از استان‌ها به غیر از استان کرمان طرح گابیون بندی و ﮔﻮرآب ﯾﺎ ﺣﻮﺿﭽﻪﻫﺎی ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ در دستور کار قرار گرفته است، از طرفی شاهد کاهش بارندگی در استان کرمان هستیم که تمام عوامل دست به دست یکدیگر داده تا نظارگر کاهش ظرفیت آب‌های زیرزمینی باشیم.

اعظمی با تاکید بر اینکه کرمان جزو استان‌هایی است که با تنش آبی متعددی روبرو بوده، یادآور شد: این استان جنوبی کشور ۶۰۰ تا ۷۰۰ نقطه آن با تنش بی آبی روبرو است و تا امروز اقدام موثری در جهت رفع آنها صورت نگرفته است، امسال با پیگیری مجلس، دولت پای کار آمده و برخی از روستاها که از نعمت آب بی بهره بودند را آبرسانی کرده است.

کشاورزی گلخانه‌ای حلال تشنگی کرمان است
عضو مجمع نمایندگان استان کرمان توسعه گلخانه‌ای را حلال تشنگی این استان دانست و اظهار داشت: برای حل مشکل کشاورزی و تامین آب شرب باید از توسعه گلخانه‌ای کرمان بهره بگیریم. استفاده از آبیاری قطره‌ای که همگی مورد بهره برداری قرار بگیرد، اما با تمام این صرفه‌ جویی‌ها شاهد ضعف‌هایی هستیم به فرض مثال کشور با بهره گیری از آبیاری قطره‌ای آب باقی مانده را در جای دیگر استفاده کرده که مانع از ذخیره آب‌ها می‌شود و موجب فقیر شدن سفره آب‌های زیرزمینی می‌شود.

از ۶۰۹ دشت کشور ۴۹۹ مورد آن تحت تاثیر فرونشست قرار دارند
وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار میلیارد لیتر مکعب از آب‌های زیرزمینی در برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌ها مد نظر قرار گرفته است که باید در پایان ارزیابی این میزان کاهش یابد که اینجا آبیاری قطره‌ای نه تنها کمکی نشده بلکه ذخایر آب‌های زیرزمینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از ۶۰۹ دشت کشور۴۹۹ مورد آن تحت تاثیر فرونشست قرار دارند که همگی خبر کاهش آب‌های زیرزمینی می‌دهند.

تهیه کنتورهای هوشمند برای کشاورزان لازم و ضروری است
عضو کمیسیون کشاورزی با یادآوری تبصره ۸ قانون بودجه، گفت: جهاد کشاورزی موظف به تهیه کنتورهای هوشمند برای کشاورزان است تا شاهد کاهش مصرف آب باشیم که این مهم تاکنون در استان کرمان محقق نشده، کنتورهای هوشمند به کشاورز می‌گوید در تابستان و زمستان محصولات متناسب با آمایش سرزمینی کشت کنند تا شاهد کاهش مصرف انرژی آب باشیم.

اعظمی در پایان خاطرنشان کرد: آب‌های اسیدی شده قابل برگشت هستند به شرطی که بتوان در حفاظت آب‌های زیرزمینی تلاش کرد، باید پذیرفت که برداشت از چاه آب‌های غیر مجاز بیش از اندازه شده است، این تیر خلاص به سفره آب‌های زیرزمینی است.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha