۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
«شناخت انواع سرمایه گذار» یک نیاز اساسی | «جذب» سخت تر از همیشه شده است
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

«شناخت انواع سرمایه گذار» یک نیاز اساسی | «جذب» سخت تر از همیشه شده است

شاهرود- سرمایه گذاری هم مانند تولید موانعی دارد اما به عقیده کارشناسان موانع سرمایه گذاری جز در سایه شناخت انواع سرمایه گذار میسر نخواهد بود.

بازار، گروه استان‌ها؛ درباره موانع سرمایه گذاری در استان سمنان مباحث فراوانی مطرح می‌شود. برخی از مسئولان کم آبی را بزرگترین معضل تولید در استان سمنان می دانند. اما برخی دیگر بر این عقیده هستند که امنیت اقتصادی از جمله مهمترین موانعی است که امروز پیش پای سرمایه گذاران قرار دارد به این معنی که سرمایه گذار می بایست از سودی که در حوزه تولید یا سرمایه‌گذاری خود خواهد کرد اطمینان حاصل نماید.

از جمله دیگر موانع سرمایه گذاری می توان به بروکراسی پیچیده اداری، عدم وجود طرح های توجیهی برای قانع کردن سرمایه‌گذاران، فقدان اکیپ های رایزن اقتصادی برای اقناع سازی سرمایه گذاری در استان سمنان و غیره اشاره کرد.

در این گزارش نگاهی کوتاه و گذرا به این موانع خواهیم کرد. اما نکته اصلی اینجا است که و کارشناسان عقیده دارند موانع سرمایه گذاری می تواند با شناخت درست از انواع سرمایه گذار و ویژگی های هر کدام از سرمایه گذاران برطرف و یا حداقل کاهش پیدا کند برای این منظور ابتدا باید بدانیم که چند نوع سرمایه گذار در استان سمنان وجود دارد و سپس به موانع ایجاد شده در پسِ این عدم شناخت، بپردازیم. با این توضیح که این گزارش دارای دو بخش است بخش اول به معرفی انواع و بخش دوم به بررسی موانع سرمایه گذاری در این استان می پردازد.

۳ نوع سرمایه گذار داریم

مهدی کریمی کارشناس اقتصادی سرمایه‌گذاران موجود در استان سمنان را به سه دسته عمده تقسیم می‌کنند و در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: دسته اول از سرمایه‌گذاران در استان سمنان سرمایه‌گذاران بومی و احساسی هستند این سرمایه گذاران به موطن خود عشق می ورزند و به دنبال این هستند که کاری برای شهرشان کنند در نتیجه بیشتر با تاخیر دوره بازگشت سود، مشکلات و ... می سازند زیرا هدف غایی آن برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همتیان، کارشناس: شما نمی‌توانید بدون شناخت درست از این سرمایه گذاران پیرو جذب آنها اقدام کنید و موفق هم شوید

کریمی با بیان اینکه از این دسته سرمایه‌گذاران می‌توان به سیم و کابل شاهرود اشاره کرد، ابراز کرد: دسته دوم از سرمایه‌گذاران نیمه حرفه‌ای‌ها هستند یعنی کسانی که علاقه به زادگاه یا تولید و اشتغال زایی دارند اما برایشان سود مالی هم مهم است این دسته افراد عمدتاً با ناملایمات کنار می‌آیند اما به شرط آنکه بدانند در پایان نفع مالی برایشان وجود دارد. این دسته از سرمایه‌گذاران همچنین در برابر برخی ناملایمات انعطاف پذیری دارند اما شدت و میزان آن بستگی به فضا و موقعیت دارد.

وی با بیان اینکه برای این گروه دوم نه پول همه چیز است و نه پول همه چیز نیست! ابراز کرد: دسته سوم اما سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند یعنی کسانی که اصلاً برایشان شاهرود سمنان دامغان با کاشان بندرعباس و کیش تفاوتی ندارد این دسته افراد فقط به سود خودشان می‌اندیشند شاید در ظاهر کار با این افراد قدری دشوار باشد چرا که بازگشت پول و سودشان را به سرعت طلب می‌کند اما از سوی دیگر باید دانست که این افراد به دور از احساسات عمدتاً عملکرد بهتری را از خودشان نشان می دهند در واقع درک بالاتری نسبت به شرایط و اقتصاد دارند اما در عوض صبر بسیار کمتری نیز خواهند داشت.

«شناخت انواع سرمایه گذار» یک نیاز اساسی | «جذب» سخت تر از همیشه شده است

تولید بسته های قابل سرمایه گذاری

حال که به شناخت انواع سرمایه‌گذار در استان سمنان رسیدیم باید به ویژگی‌های این افراد بپردازیم چرا که کارشناسان عقیده دارند که شناخت درستی از انواع سرمایه گذار در استان سمنان وجود ندارد و لذا بسیاری طرح های سرمایه گذاری دارای مشکلات می شود. یک کارشناس دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: این سه دسته سرمایه گذار که توسط کارشناس شما مطرح شد کاملاً درست است اما هر کدام ویژگی و تفاوت های خود را دارند مثلا کار با گروه اول سخت تر است چرا که احساساتی تر هستند، عملکرد شان قدری از منطق دور می شود و در نتیجه نگاه آنچنان حرفه ای به بازار سرمایه و اشتغال ندارند هر چند هدفشان بسیار مقدس و خوب باشد.

رضا همتیان با بیان اینکه نقطه قوت گروه اول اما این است که عزم راسخ دارند کمتر پشیمان می شوند و علیرغم احساساتی بودن، بسیار پیگیر تر هستند، ابراز کرد: گروه دوم قدری همین ویژگی های را دارند اما بسیار اهل مشورت هستند و تلاش دارند که فرآیندهای کاری شان حرفه ای تر پیش برود اما دسته سوم کاملاً نگاه حرفه ای دارند هرچند این نگاه باعث می شود که کار با آنها راحت تر شود اما به زودی جا می زنند و با یک تاخیر ساده در یک نامه کل پروژه را به استان دیگر می روند لذا باید دانست که هر کدام از این گروه ها خودشان دارای ویژگی های خاص خودشان هستند.

میراسماعیلی کارشناس: سرمایه‌گذاران دیگر مانند قدیم نیستند امروز سرمایه گذار فقط به بازگشت پول و سود خود در کوتاه ترین زمان فکر می کند

وی با بیان اینکه شما نمی توانید بدون شناخت درست از این سرمایه گذاران پیرو جذب آنها اقدام کنید و موفق هم شوید، ابراز کرد: سوال اصلی این است که چه کسی باید این سرمایه گذاران را بشناسد و تفکیک کند ابتدایی ترین پاسخ این است که استانداری سمنان، دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری، اتاق بازرگانی، صمت و جهاد و ... اما من معتقد هستم که اگر اینها قرار بود کاری صورت دهند تا کنون می کردند ما نیاز به یک اکیپ رایزن اقتصادی فقط و فقط برای جذب سرمایه گذار در استان سمنان داریم.

برخوردهای فله ای باید تمام شود

این کارشناس بیان می‌کند: در واقع ما باید یک اکیپ رایزن اقتصادی را فقط و فقط برای جذب سرمایه گذار در بخش صنعت، معدن و گردشگری داشته باشیم این اکیپ متشکل از اتاق بازرگانی، صمت، استانداری و میراث فرهنگی باشد و از بخش خصوصی و سمن ها و دانشگاه ها و ... کمک بگیرد تا ابتدا طرح ها را احصا کنند، سپس برای آنها طرح توجیحی بنویسند سپس آن را مزیت سنجی کنند بعد آن را ترجمه کنند سپس در آن وظایف متناظر دستگاه های مختلف را عنوان کنند بعد از آن به دنبال سرمایه گذار با ویژگی های فوق بگردند و الی آخر ... که چنین چیزی در استان وجود ندارد.

همتیان با بیان اینکه حضور گرمسار و ایوان کی و آرادان اگر در نزدیکی تهران نبود همین میزان سرمایه گذار را هم در استان سمنان نداشتیم، افزود: در واقع اگر ۵۵ درصد از صنعت استان سمنان در گرمسار و ایوان کی قرار دارد به واسطه موقعیت جغرافیایی است نه اینکه گروه گروه کارشناس ما کیف سامسونت به دست در داخل دالان های وزارت خانه ها دنبال سرمایه گذار باشند و هر دو ساعت یک بار با یک نفر جلسه بگذارند! در واقع هر شهر دیگری در موقعیت گرمسار قرار داشت همین می شد حال می خواهد نام آن شهر بندرعباس باشد یا کاشان! در نتیجه هنر خاصی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه ما محکوم هستیم که انواع سرمایه گذار را ابتدا بشناسیم سپس با توجه به خلقیات، ویژگی ها، شرایط درون استان، وضعیت آب و راه و گاز و ... آنها را دعوت کنیم، پکیج های مختص به همان نوع سرمایه گذاری را در اختیار آنها قرار دهیم، ابراز کرد: برخورد ما به سرمایه گذاری هم مانند دیگر بخش های اقتصادی دیگر استان سمنان فله ای بوده است.

«شناخت انواع سرمایه گذار» یک نیاز اساسی | «جذب» سخت تر از همیشه شده است

تفاوت انواع سرمایه گذار

ما تاکنون دریافتیم که سه نوع سرمایه گذار در استان سمنان وجود دارد که ویژگی های خاص خودشان را دارند و لذا باید زبان آنها را بشناسیم و سپس آنها را جذب کنیم اما این سرمایه گذاران تفاوت هایی به لحاظ فنی هم دارند. سلمان میراسماعیلی فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: سرمایه گذاران امروز با گذشته تفاوت کرده اند امروز جذب سرمایه گذاری به واسطه عدم جذابیت تولید بسیار دشوارتر از دهه قبل و آن هم دشوار تر از دهه ۷۰ شده است در نتیجه ما اینجا با یکسری تفاوت هایی روبرو هستیم.

میراسماعیلی بیان می‌کند: کلید واژه تفاوت های سرمایه گذاران در بازگشت سود و سرمایه است ابتدا باید گفت که سرمایه گذاران دیگر مانند قدیم نیستند امروز سرمایه گذار فقط به بازگشت پول و سود خود در کوتاه ترین زمان فکر می کند. اگر دو دهه قبل سرمایه گذاری مطلوب را سرمایه گذاری تعریف می کردیم که در سه سال به اصل و در پنج سال به یک برابر بیش از سرمایه گذاری اولیه دست می یافتید تاجر موفقی بودید و می توانستید در سال ششم دو برابر و نیم سرمایه تان را بردارید اما حالا اگر این اتفاق رخ دهد شما یک تاجر ورشکسته هستید!

به نظر نمی‌رسد که هیچ کارخانه‌ای در استان سمنان وجود داشته باشد که در سال سوم چهار برابر آورده یک سرمایه گذار بتواند سود بدهد

وی با بیان اینکه این بلایی است که سیاست های دولتی در دو دهه اخیر سر تولید ما آورده است، ابراز کرد: امروز سرمایه گذار باید در همان سال اول اصل و سود تولید خود را ببیند نهایتاً برای اصل ۱۲ ماه و برای سود ۱۸ ماه صبر می کند و اگر در ۲۰ ماه دو برابر سرمایه خود را نگیرد اصلا کسب و کار را تعطیل می کند سرمایه گذاران امروزی معتقد هستند که باید در سال سوم چهار برابر سرمایه گذاری اولیه برداشت کنیم وگرنه ورشکسته هستیم و اینها همه سبب شده تا سرمایه گذاری دشوار شود.

دشواری های جذب سرمایه گذار

این کارشناس مدیریت بازرگانی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار باید در این فضاها صورت گیرد و برای همین نیز روند آن بسیار دشوار شده است، تاکید کرد: امروزه جذب سرمایه گذار از هر زمان دیگری پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشوار تر شده است حتی از زمان جنگ؛ لذا اینکه شما از سرمایه گذار شناخت داشته باشید یک موضوع است اینکه شرایط آن را هم مهیا کنید بحث دیگر.

میر اسماعیلی با بیان اینکه امروز موانع زیادی بر سر راه سرمایه گذاری در کشورمان و طبیعتاً استان سمنان وجود دارد، گفت: ما اگر بتوانیم برای هر طرح قابل سرمایه گذاری، سرمایه گذار مطلوب آن را با توجه به ویژگی های طرح و شرایط، جذب کنیم می توانیم مشکلات را دست کم کاهش دهیم چرا که رفع آنها اصلا میسر نیست! از سوی دیگر باید سرمایه گذار را درک کرد و به معنای واقعی مورد حمایت قرار داد. این روزها استاندار سمنان به خوبی می داند که جذب سرمایه گذار چقدر کار دشواری است در نتیجه باید دو برابر همیشه در این خصوص کار کرد و زحمت کشید.

وی با بیان اینکه دو سیاست توسط دولت در استان سمنان برای سرمایه گذاری اتخاذ شده که نخستین آنها حفظ وضعیت موجود یعنی جلوگیری از تعطیلی کارخانه های کنونی و دوم جذب سرمایه گذار جدید است که در اولی دولت سیزدهم توانسته موفقیت چشم گیری کسب کند اما در دومی راه دشواری پیش رو است کما اینکه اتفاقات خوبی هم در استان رقم خورده که قابل تقدیر است هر چند باید اتاق سمنان و نهاد هایی از این دست بیشتر پای کار باشند.

راهکار جذب سرمایه گذار

به نظر نمی‌رسد که هیچ کارخانه ای در استان سمنان وجود داشته باشد که در سال سوم چهار برابر آورده یک سرمایه گذار بتواند سود بدهد آن هم با دشواری های تولید که روز به روز بیشتر هم می شود. پس باید چه کرد؟ به خاطر طولانی شدن بحث در بخش دوم این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم.

در بخش اول تنها تلاش کردیم که بگوییم سرمایه گذاری در استان سمنان انواعی دارد و اگر بتوانیم انواع سرمایه گذاران را بشناسیم می‌توانیم به رفع موانع سرمایه گذاری آنها نیز مبادرت ورزیم. در گزارش دوم حالا به این می پردازیم که اولاً شناخت انواع سرمایه گذار و جذب آن وظیفه کدام ارگان است و در ثانی باید چطور سرمایه گذاران را جذب کرد. اگر سرمایه گذار هستید در بخش نظرات شما انتهای همین گزارش مشاهدات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید اگر کارگر مجموعه های صنعتی هستید هم می توانید چنین اقدامی را صورت دهید تا از داده های شما نیز در تهیه گزارش ها بهره بگیریم. با خبرگزاری بازار استان سمنان همراه باشید تا در بخش دوم گزارش نیز به مقوله مهم سرمایه گذاری بپردازیم.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha