۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
بازار سهام قربانی مهار تورم یا تامین مالی
یادداشت؛

بازار سهام قربانی مهار تورم یا تامین مالی

شعار امسال مهار تورم و رشد تولید است و تحقق آن در گرو کنترل نقدینگی و تامین مالی بنگاه ها است اما گویا تصمیم گیران بازار سرمایه برداشت نادرستی از پتانسیل بورس داشته و بازار سهام را قربانی کردند.

حامد شایگان؛ بازار: بورس در دو ماه گذشته با هدف جلوگیری از افزایش هیجان در معاملات وارد اصلاح شده و در همین مدت برخی از بازارهای موازی همچنین بورس و طلا هم وارد اصلا قیمتی شده اند و این مسئله نشان می دهد که بازار اگر در یک روند صعودی بدون توقف حرکت کند بعد از اصلاح سایر بازارها ریزش شدیدی می کرد. از این رو توقف رشد بازار در اردیبهشت انتقادات شدیدی نسبت به عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد کرد اما در مقطع کنونی برخی از کارشناسان ضرورت استراحت بورس در روند صعودی آن زمان را تایید می کنند تا نوسانات بازار هم متعادل و منطقی باشد و مانع از فضاسازی نوسانگیر ها در بازار شود، اما ادامه این روند به معنای تامین هدف عده ای خاص یا حتی دولت محسوب شود.
از طرف دیگر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی گزارشی از وضعیت تامین مالی بنگاه های تولیدی در ماه های اخیر از بورس ارائه داده و تاکید کرده این مسئله دقیقا در راستای سیاست های بازار سرمایه محسوب می شود و این کاملا منطقی است که بازار بدهی به موازات بازار سهام باید رشد کند اما نباید سیاست توسعه تامین مالی بورس با قربانی کردن بازار سهام همراه باشد. به عبارت دیگر بازار سرمایه تنها در بازار سهام خلاصه نمی شود و باید به موازات آن بازار بدهی را تعمیق داد تا در کنار بازار پول بتواند در تامین مالی بنگاه ها نفش آفرینی کند و از این طریق کارایی بازار را بهبود بخشید اما این راهبرد از طریق ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش نوسانات بازار سهام و ... محقق می شود نه اینکه با سرکوب بازار سهام به دنبال جذب نقدینگی در بازار بدهی بود.
در شرایط کنونی اقتصاد کشور در یک موقعیت حساس به سر می برد و در صورتی که بازار سرمایه به درستی مدیریت نشود می تواند به ایجاد انحراف در جریان نقدینگی و حتی تورم کالایی منجر شود. از این رو در حال حاضر علاوه بر اینکه باید از ناامیدی سهامداران نسبت به روند صعودی بازار جلوگیری کرد، باید از بخش تولید حمایت کرد تا در کنار بازدهی سهام تامین مالی هم تقویت شود.
در مقطع کنونی یکی از راهبردی دستیابی به اهداف بازار سرمایه اصلاح سیاست های قیمت گذاری دستوری، اصلاح قیمت خوراک و همچنان محدودیت درباره ارز صادراتی و... است و اگر این همگرایی بین بورس و سایر دستگاه های مربوطه در دولت اتفاق بیفتد قطعا بازار سرمایه ایران می تواند به ابزاری برای رشد تولید و مهار تورم تبدیل شود

کد خبر: ۲۲۸٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha