۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
خانه‌دار کردن ۴۰۰ هزار کارگر با مشارکت تعاونی‌ها

خانه‌دار کردن ۴۰۰ هزار کارگر با مشارکت تعاونی‌ها

مدیرکل نظارت بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌ها در قالب مشارکت با وزارت تعاون برای کارگران در قالب طرح جهش مسکن، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت در طی چهار سال خواهند ساخت.

به گزارش بازار، موسی نجفی مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طبق برنامه مدنظر، شامل ۲۰۰ هزار واحد توسط اتاق تعاون ایران و ۲۰۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود.

موسی نجفی افزود: مزیتی که ساخت واحدهای مسکونی توسط تعاونی‌ها دارد قابل مقایسه با دو بخش دیگر نیست؛ زیرا همان‌طور که با شنیدن نام تعاونی‌ها، ناخودآگاه همیاری و کمک در ذهن تداعی می‌شود، هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی توسط این بخش بسیار کمتر از سایر بخش‌ها برآورد شده است.
وی گفت: واحدهایی که توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود براساس صورت‌های مالی تعاونی بوده و سودی از خریداران گرفته نخواهد شد، از این‌رو مسکنی ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جزئیات مشارکت تعاونی‌ها در طرح نهضت ملّی مسکن گفت: تعاونی‌ها قرار است از دو طریق در طرح نهضت ملّی مسکن مشارکت داشته باشند و برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز از این دو شیوه اقدام می‌شود؛ نخست این‌که تعاونی‌ها با هلدینگ‌هایی در حوزه ساخت‌وساز تفاهم‌نامه امضاء کرده و متعهد می‌شوند که همه مصالح و تأسیسات ساخت‌وساز را با قیمت بسیار پایین تهیه کرده و واحدهای مسکونی را بسازند.

نجفی درباره نحوه تأمین مصالح ساختمانی با قیمت تمام‌شده ارزان برای ساخت‌وساز در قالب طرح نهضت ملّی مسکن افزود: در این خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث تأسیسات و مصالح به تعاونی‌ها کمک می‌کند و با هلدینگ‌های مربوطه تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده است.

وی گفت: در این طرح از توان تعاونی‌های مسکن و عمرانی به‌عنوان سازنده استفاده می‌شود و برای این موضوع به ادارات کار در استان‌ها نامه‌زده شده تا تعاونی‌هایی که آماده هستند، اعلام همکاری کنند.

نجفی افزود: واحدهایی که توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود براساس صورت‌های مالی تعاونی است و سودی از خریداران نمی‌گیرند؛ از این‌رو مسکنی ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شیوه دوم مشارکت تعاونی‌ها در طرح نهضت ملّی مسکن گفت: بعضی دیگر از تعاونی‌ها نیز زمین برای اختصاص به نهضت ملّی مسکن دارند. بر این اساس با توجه به سیاست‌های دولت و قانون جهش مسکن با سازمان ملّی زمین و مسکن یک تفاهم‌نامه همکاری امضاء شده است تا از این طریق ساخت‌وساز در طرح نهضت ملّی مسکن تسهیل شود.

نجفی تصریح کرد: موضوعی که هست، جانمایی زمین‌های واحدهای مسکونی تعاونی‌ها مطلوب بوده و نیازی به زیرساخت‌های جدید از قبیل آبرسانی، برق یا مسائل دیگر ندارند.

وی افزود: برخی از تعاونی‌ها زمین دارند که می‌توانند این زمین‌ها را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و از این طریق در ساخت مسکن سهیم شوند.

نجفی تأکید کرد: اکنون به تعاونی‌ها اعلام کرده‌ایم و در حال شناسایی زمین هستیم تا میزان زمین و محدوده آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با هم تفاهم کرده‌اند که به این دو شیوه تعاونی‌ها برای آغاز به کار ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران در قالب طرح جهش نهضت ملّی مسکن اقدام کنند.

نجفی گفت: فهرست تعاونی‌هایی که آمادگی مشارکت در ساخت نهضت ملّی مسکن دارند به وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود.

وی افزود: بر این اساس ۲۰۰ هزار واحد توسط اتاق تعاون ایران و ۲۰۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ساخت ۲۵ هزار واحد با فعالیت ۱۷۲ تعاونی خبر داد و افزود: در حال حاضر برای ۲۵ هزار نفر این تعداد واحد ساخته می‌شود که این واحدها پیشرفت فیزیکی بین ۱۰ تا ۹۰ درصد دارد.

وی گفت: تا پایان سال در سیستان و بلوچستان، هزار و ۳۰۰ واحد آماده می‌شود و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی مسکن نیز در استان‌های کرمان و خراسان‌جنوبی با درصد پیشرفت فیزیکی بالا به بهره‌برداری خواهد رسید.

نجفی، به مزیت‌های ساخت مسکن کارگری توسط تعاونی‌ها اشاره کرده و گفت: واحدهایی که توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود براساس صورت‌های مالی تعاونی است و سودی از خریداران نمی‌گیرند؛ از این رو مسکنی ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در صورتی که از تمام ظرفیت تعاونی‌ها برای ساخت‌وساز مسکن استفاده شود، ضمن سرعت‌بخشی به بحث ساخت‌وساز، واحدها با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش تعاونی‌ها در مسکن مهر، گفت: ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد در مسکن مهر ساخته شد که از این تعداد ساخت ۸۴۰ هزار واحد را تعاونی‌ها برعهده گرفتند که از این تعداد ۸۰۲ هزار واحد تحویل شد و ۳۸ هزار واحد ماند که در زیرساخت‌ها دچار مشکل بود.

نجفی افزود: با همکاری سازمان ملّی زمین و مسکن و آمادگی وزارت نیرو قرار است این تعداد واحد با اختصاص تسهیلات، تکمیل زیرساخت‌ها و نظارت تعاونی‌های زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره‌برداری برسد.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسمی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      0 0
      حالا وعده دادید .. موقع کار و تحویل خانه ..اونقدر طول می دید ..که زجر کش می کنید ..