۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
ابتکار توسعه جهانی چین و دستیابی به اهداف توسعه پایدار
گلوبال تایمز گزارش داد

ابتکار توسعه جهانی چین و دستیابی به اهداف توسعه پایدار

ابتکار توسعه جهانی چین، اهداف، اصول و زمینه های کلیدی به خوبی تعریف شده برای توسعه جهانی و همکاری بین المللی در جهان تقسیم شده کنونی را تعیین کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «لو یونگ لانگ» در مورد دستیابی به اهداف توسعه پایدار منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، ابتکار توسعه جهانی (GDI) را در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ پیشنهاد کرد و خواستار متعهد ماندن به توسعه به عنوان یک اولویت مردم محور و منافع برای همه شد؛ توسعه مبتنی بر نوآوری، هماهنگی بین انسان و طبیعت و اقدامات نتیجه‌محور. وی همچنین پیشنهادها و طرح‌های همکاری را در هشت حوزه کلیدی از جمله کاهش فقر، امنیت غذایی، کووید-۱۹ و واکسن‌ها، تامین مالی برای توسعه، تغییرات آب و هوا و توسعه سبز، صنعتی‌سازی، اقتصاد دیجیتال و اتصال ارائه کرد.

ابتکار توسعه جهانی اهداف، اصول و زمینه های کلیدی به خوبی تعریف شده برای توسعه جهانی و همکاری بین المللی در جهان تقسیم شده کنونی را تعیین کرده است. رفاه انسانی، توسعه فراگیر، نوآوری و کارآفرینی و همزیستی هماهنگ را در اولویت قرار می دهد که در سطح جهانی بسیار مورد توجه است. این امر به ایجاد اجماع بیشتر بین همه طرف‌ها و ارتقای جامعه بین‌المللی برای رسیدگی مشترک به چالش‌های جهانی و تسریع اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل برای توسعه پایدار کمک می‌کند.

هدف ابتکار توسعه جهانی ایجاد یک جامعه جهانی توسعه یافته، اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل و ترویج توسعه مشترک جهانی است. در پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹، درگیری‌های منطقه‌ای، کمبود انرژی و مواد غذایی و بلایای طبیعی مکرر ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در چند سال گذشته، توسعه انسانی با روند نزولی مواجه است.

اکنون نیاز فوری به تقویت ارتباطات، تفاهم و همکاری بین کشورها و مناطق وجود دارد. هدف ابتکار توسعه جهانی ارتقای همبستگی و همکاری همه کشورها و مناطق، متحد کردن تمام بشریت از طریق مکانیسم‌های همکاری مؤثر و ترویج اجرای ۱۷ هدف توسعه پایدار (SDGs) و ۱۶۹ هدف دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل با دیدگاه‌های جدید، روش‌ها و روش‌های جدید است.

مسیر اصلی برای اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل از طریق تحول جهانی به سمت توسعه پایدار است. ابتکار توسعه جهانی به ارتقای تحول عمده در سیستم حاکمیت توسعه جهانی کمک خواهد کرد.

با اولویت توسعه، این طرح متعهد است شکاف بین شمال و جنوب را پر کند و بر اصل توسعه عادلانه تأکید کند و روشن کند که هیچ کشور یا فردی عقب نخواهد ماند. در این میان، اصل اساسی دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد «هیچکس را پشت سر نگذاریم» است.

از این نظر، این دو موضوع بسیار منسجمی دارند. ابتکار توسعه جهانی به مفاهیم جدید توسعه یعنی نوآوری، هماهنگی، سبز، باز بودن و به اشتراک گذاری پایبند است. این مهم با پنج مکانیسم اصلی برنامه توسعه پایدارسازگار است که بر مکانیسم های تسهیل فناوری، مبادله و هماهنگی هدف، پیوند اجتماعی-اقتصادی-محیطی، پلتفرم های دانش باز و مشارکت ها تأکید دارند.

در چارچوب تغییرات جهانی، ابتکار توسعه جهانی با هدف تضمین اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل از طریق فعال سازی مجدد و تقویت همکاری های توسعه بین المللی و ترویج ترسیم نقشه راه بلند مدت برای توسعه پایدار جهانی است

در چارچوب تغییرات جهانی، ابتکار توسعه جهانی با هدف تضمین اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل از طریق فعال سازی مجدد و تقویت همکاری های توسعه بین المللی و ترویج ترسیم نقشه راه بلند مدت برای توسعه پایدار جهانی است.

در سال های اخیر، سازمان ملل متحد توجه زیادی به موضوعات کلیدی مانند فقرزدایی، امنیت غذایی، کمبود منابع آب و انرژی، تغییرات آب و هوا، شکاف دیجیتال، واکسن ها و واکنش به بیماری همه گیر، شهرنشینی و توسعه عادلانه داشته است.

ابتکار توسعه جهانی نیز از رویکرد مردم محور پیروی می کند و بر حفظ همکاری در زمینه های معیشت و رفاه انسانی مانند فقرزدایی، امنیت غذایی، انرژی پاک، واکنش به بیماری همه گیر و واکسن ها تمرکز دارد

ابتکار توسعه جهانی نیز از رویکرد مردم محور پیروی می کند و بر حفظ همکاری در زمینه های معیشت و رفاه انسانی مانند فقرزدایی، امنیت غذایی، انرژی پاک، واکنش به بیماری همه گیر و واکسن ها تمرکز دارد.

مجموعه ای از اقدامات ارائه شده است از جمله ایجاد اتحاد جهانی کاهش فقر و مشارکت توسعه، اقدام ویژه تولید غذا، ترویج ایجاد مشارکت جهانی انرژی پاک، ایجاد اتحاد جهانی آموزش دیجیتال، تأسیس اتحاد بین المللی نوآوری واکسن و همکاری تحقیق و توسعه، تشکیل شبکه جهانی مدیریت جنگل پایدار، میزبانی انجمن های بین المللی در زمینه توسعه جهانی و ارائه ۱۰۰ هزار مکان برای تحقیقات و سمینارها به کشورهای در حال توسعه.

این اقدامات به طور مؤثر جامعه بین‌المللی را برای تأکید مجدد بر مسائل توسعه، کمک به حل مشکل توسعه نامتوازن، ارائه ایده‌ها و الهام‌های جدید برای کشورها برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه پایدار و کمک به خرد و راه‌حل‌های چینی در تحقق اهداف سازمان ملل متحد یاری کرده است.

برای چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه و دومین اقتصاد بزرگ جهان، اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد نه تنها یک استراتژی توسعه ملی است، بلکه فرصتی بزرگ برای به اشتراک گذاشتن الگوی توسعه پایدار چین با جهان است

برای چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه و دومین اقتصاد بزرگ جهان، اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد نه تنها یک استراتژی توسعه ملی است، بلکه فرصتی بزرگ برای به اشتراک گذاشتن الگوی توسعه پایدار چین با جهان است.

برای تسریع در اجرای دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، چین شروع به توسعه مناطق نمایشی نوآوری در اجرای دستور کار ۲۰۳۰ کرد و نقش حمایتی و پیشرو نوآوری علمی و فناوری در توسعه پایدار را ایفا کرد.

در مواجهه با تغییرات عمیقی که در یک قرن گذشته دیده نشده است و چالش‌های بزرگ جهانی برای توسعه پایدار مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی محیط‌زیست، هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با آن مقابله کند یا از آن مصون بماند.

تنها با تقویت همکاری و پاسخگویی مشترک می توانیم راه حل های سیستماتیکی برای این چالش های جهانی پیدا کنیم. ابتکار توسعه جهانی به دنبال ارتقای همکاری بین‌المللی بین کشورها در زمینه گسترش تامین مالی پروژه، حفاظت از محیط زیست و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی است.

این ابتکار کمک های مهمی در پرداختن به چالش های مشترک و تسریع ساختن آینده ای پایدار با هماهنگی بین انسان و طبیعت ارائه کرده و تأثیر عمیقی بر ارائه اهداف توسعه توسعه پایدار، ارتقای صلح و توسعه جهانی و ارتقای رفاه انسان داشته است.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha