۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
افزایش ۱۰۷ درصدی صادرات از خراسان جنوبی/ ۸۸ میلیون دلار کالا صادر شد
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی:

افزایش ۱۰۷ درصدی صادرات از خراسان جنوبی/ ۸۸ میلیون دلار کالا صادر شد

بیرجند- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از صادرات ۸۸ میلیون دلار کالا طی دو ماهه نخست سال جاری در این استان خبر داد و گفت: صادرات به لحاظ ارزشی ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد علی خاشی  صبح یکشنبه در دهمین کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، اظهارکرد: خوشبختانه کرونا بر مرز خراسان جنوبی تاثیری نداشته و در این ایام تعطیلی گمرک و بازارچه ماهیرود را برای حتی یک روز را هم نداشته ایم.

وی به استقرار چهار تیم بهداشتی در مرز برای جلوگیری از شیوع کرونا اشاره کرد و بیان داشت: کامیون هایی ترانزیتی در مرز به صورت مداوم سم پاشی می شود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی کمبود نیرو را یکی از مهم ترین مشکلات در مرز ماهیرود با توجه به رونق مراودات ذکر کرد و افزود: افغانستان حتی درخواست ۲۴ ساعته شدن مرز را داشته است.

 وی با بیان اینکه سریع ترین مرز در ارائه خدمات به رانندگان بوده ایم، بیان داشت: کمبودها موجب نشده تا در روند خدمات رسانی با کیفیت خللی ایجاد شود.

 صادرات ۴۸۶ میلیون دلار کالا در سال ۹۸
خاشی با اشاره به صادرات ۴۸۶ میلیون دلار کالا طی سال گذشته از مرزهای استان گفت: این میزان دو میلیون و ۷۹۳ هزار تن کالا را شامل شده است.

 وی با بیان اینکه صادرات استان طی سال گذشته به لحاظ ارزش ریالی  ۲۱ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: به لحاظ وزنی کالاهای استان هشت درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به محدودیت صادرات چهار قلم کالا از سوی افغانستان  طی سال گذشته عنوان کرد: این امر موجب شد تا صادرات استان به لحاظ وزنی کاهش داشته باشد.

 به گفته وی از مجموع صادرات، ۱۰۰ میلیون دلار از استان و مابقی از محل ماده ۱۱۶ بوده است.

صدور ۷۴ اظهارنامه وارداتی
وی عنوان کرد: مجموع صادرات سال گذشته نسبت به سال ۹۷، به لحاظ وزنی ۶۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی علت افزایش صادرات مربوط به سیمان باقران و علت کاهش نیز مشکلات برگشت ارز و محدودیت های صادراتی بوده است.

خاشی به میزان واردات سال گذشته از مرزهای استان نیز اشاره کرد و بیان کرد: طی این مدت ۷۴ فقره اظهارنامه به ارزش ۳۰ میلیون دلار و وزن دو هزار و ۵۶۱ تن واردات داشته ایم.

بنا به گفته مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی میزان واردات سال گذشته نسبت به سال ۹۷ به لحاظ ارزشی ۵۹۰ درصد و به لحاظ وزن ۶۰ درصد رشد داشته است.

ترانزیت ۵۰۸ دستگاه کامیون از مرز ماهیرود
وی در ادامه با اشاره به عملکرد دو ماهه نخست سال جاری هم بیان کرد: در این مدت ۸۸ میلیون دلار کالای صادراتی به وزن ۴۷۹ هزار تن در استان طی تشریفات شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۱۰۷ درصد و از نظر وزن ۳۷ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از مجموع صادرات سال جاری، ۲۰ میلیون دلار به وزن ۲۴۰ هزار تن مربوط به استان و ۶۸ میلیون دلار مربوط به ماده ۱۱۶ بوده است، گفت: تره بار، سیمان، انواع مشتقات سبک و سنگین، گازوئیل، جبوبات، تخم مرغ، جوجه یک روزه و مرغ از جمله کالاهای صادراتی سال جاری بوده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به واردات سال جاری بیان کرد: طی این مدت شش فقره اظهار نامه به ارزش ۱۲۲ هزار دلار و وزن ۷۳ تن داشته ایم.

وی ادامه داد: همچنین در دوماهه نخست سال جاری ۵۰۸ دستگاه کامیون ترانزیتی با وزن ۱۳ هزار و ۳۸۹ تن داشته ایم.

کاهش ۹۸ درصدی مسافران ورودی از گمرک
مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: میزان ترانزیت استان در دوماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۱۶ هزار درصد و وزن ۲۰ هزار درصد رشد داشته است.

خاشی با بیان اینکه در دوماهه سال جاری ۵۷ مسافر ورودی و ۱۶۱ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود داشته ایم، افزود: میزان مسافرین ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد و مسافرین خروجی ۹۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۴۵ دستگاه با وزن ۱۵ هزار و ۸۵ تن از استان ترانزیت شده است، گفت: این میزان نسبت به سال ۹۷ به لحاظ تعداد کامیون ۳۰۰ درصد و وزن ۴۲۸ درصد افزایش داشته است.

خاشی اظهار کرد: همچنین در این مدت ۲۶ هزار و ۲۷۱ مسافر ورودی و ۲۲ هزار و ۱۷۸ مسافر خروجی از گمرک ماهی رود داشته ایم که نسبت به سال ۹۷ به ترتیب ۶۳ درصد و ۳۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۲۲٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha