۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
قیمت هزار لیتر آب تنها ۴۵۰ تومان | پساب وارد بورس می شود
مدیرعامل آبفای تهران به بازار خبر داد

قیمت هزار لیتر آب تنها ۴۵۰ تومان | پساب وارد بورس می شود

اردکانی مدیرعامل شرکت آبفای تهران گفت: قیمت هر مترمکعب یعنی هزار لیتر آب برای افرادی که مصرفشان کمتر از ۱۴ مترمکعب بوده تنها ۴۵۰ تومان است. حال آنکه قیمت تمام شده هر مترمکعب برای ما ۸ هزار تومان است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: خبری از اقتصاد آب در ایران نیست. با وجود اینکه کشور با بحران شدید منابع آبی دست و پنجه نرم می کند، اما پرداخت یارانه و قیمت گذاری غیر واقعی در این بخش همچنان ادامه دارد. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که حتی مشترکین پر مصرف هم در تهران قیمت تمام شده آب را پرداخت نمی کنند.

محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در گفتگو با بازار در اینباره گفت: قیمت هر مترمکعب یعنی هزار لیتر آب برای افرادی که مصرفشان ۱۴ مترمکعب و کمتر از آن بوده تنها ۴۵۰ تومان است. این در حالی است که هر مترمکعب آب برای ما دست کم ۸ هزار تومان تمام می شود.

مشترکان پر مصرفی که دو برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند، به ازای هر مترمکعب تنها ۴ هزار تومان پول پرداخت می کنند. البته قیمت آب بهای پرداختی در مشترکین خوش مصرف ۴۵۰ تومان به ازای هر هزار لیتر است

او با اشاره به این نکته که قیمت یک بطری آب معدنی با حجم کمتر از نیم لیتر در بازار ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: آب بهای دریافتی ما بسیار ناچیز است. به طوری که مشترکان پر مصرفی که دو برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند، به ازای هر مترمکعب تنها ۴ هزار تومان پول پرداخت می کنند یعنی حتی بهای تمام شده تولید و عرضه آب را هم از مشترکین دریافت نمی کنیم.

مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه منابع ما کفاف هزینه های ما را نمی دهد، گفت: به همین دلیل هرچقدر که بودجه به ما اختصاص دهند از هزار میلیارد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آن پروژه در آبفای تهران وجود دارد.

به گفته اردکانی، متوسط افزایش تعرفه رخ داده در تهران ۸ درصد بوده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی بازار پساب خبر داد و گفت: ظرف دو ماه آینده پساب وارد بورس شده و قیمت گذاری آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بورس انجام خواهد شد.

اردکانی همچنین هدر رفت آب در تهران را ۲۱ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۱ درصد این هدر رفت فیزیکی بوده و ۱۰ درصد آن هدر رفت واقعی است.

کد خبر: ۲۲۸٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha