۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶
مرغ های پیر یا کالباس می شوند یا سلاحی خیابانی علیه بهداشت ملی!
گزارش بازار از عرضه مرغ های کنار خیابان

مرغ های پیر یا کالباس می شوند یا سلاحی خیابانی علیه بهداشت ملی!

خرید و فروش مرغ‌های خیابانی اگرچه جرم محسوب میشود اما اقدامی است که هنوز صورت میگیرد و به گفته کارشناسان می‌تواند موجب شیوع بیماری در صنعت مرغداری شود و به این ترتیب بهداشت کل صنعت را به خطر بیندازد که این یک خطر ملی محسوب می‌شود.

یاسمین بولوردی؛ بازار: عرضه مرغ زنده در کنار خیابانها امری است که از دیرباز رواج داشته است و هنوز هم دیده می شود عده ای اقدام به خرید و فروش چنین مرغهایی میکنند. این در شرایطی است که این طیور عمدتا از نوع تخمگذار هستند که دوره اقتصادی شان (۲۰ تا ۲۲ ماه) به پایان رسیده است و به‌ جای این‌که در کشتارگاه‌های صنعتی زیرنظر دامپزشک کشتار شوند و به مصرف کارخانجات سوسیس و کالباس برسند، در کنار خیابان عرضه می‌شود که می تواند مخاطرات بهداشتی فراوانی داشته باشد.

 امیرعلی امیری، نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران در خصوص مخاطراتی که فروش مرغ در کنار خیابانها دارد، گفت: ما کشوری هستیم که طیور صنعتی پرورش می‌دهیم بنابراین حجم زیادی هزینه شده و این صنعت نیز از پایه رشد کرده تا بتواند طیوری را پرورش دهد که بعدا بتوانیم از مرغ، گوشت و یا تخم‌اش استفاده کنیم. بنابراین اگر به طیور خیابانی رو بیاوریم  اولین اتفاقی که برای ما می افتد این است که بهداشت صنعت را به مخاطره می اندازیم چون ممکن است برای این طیور واکسن زده نشده باشد و معلوم نباشد تحت چه شرایطی بزرگ شده باشند یا از کجا آمده باشند.

امیری افزود: علاوه بر این وقتی این مرغها خریداری می شود و  به جاهای متفاوت میرود خودش باعث انتقال بیماری در صنعت می شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث آلودگی‌هایی که برای مردم به وجود می‌آورد شاید در مرحله اول اهمیت چندانی نداشته باشد، اما مخاطرات بیشتر از این نظر است که وقتی طیوری را به شکل صنعتی بزرگ می کنیم و بسیاری مزارع، تولیدکننده، واردات و غیره درگیر این قضیه هستند استفاده کردن از مرغهای خیابانی فقط می تواند در درجه اول بهداشت کل صنعت را به خطر بیندازد.

امیری گفت: به عنوان مثال در حال حاضر در مورد ویروس کرونا مشکلی که وجود دارد درواقع مشکل حمل و نقل و ارتباطات است؛ یعنی ارتباطات باعث شیوع ویروس می‌شود. در این مورد نیز وقتی طیوری را داریم که مشخص نیست چه مدل بیماری هایی دارد وقتی از جایی به جای دیگر می رود، مشخص می شود از نظر مکانیکی باعث انتقال  و شیوع بیماری میشود.

این مقام مسئول افزود: به عبارت دیگر پرنده‌ای که هیچگونه سابقه اپیدمیولوژی از نظر بیماری‌ها برایش نداشته باشیم میتواند با انتقال یافتن از جایی به جای دیگر منطقه‌ای را آلوده بسازد و به این ترتیب تمام هزینه‌هایی که بصورت پایه‌ای در کشور انجام شده را به هدر بدهد و به نوعی  تیشه به ریشه تمام بهداشت صنعت بزند.

اگر به طیور خیابانی رو بیاوریم  اولین اتفاقی که برای ما می افتد این است که بهداشت صنعت را به مخاطره می اندازیم چون ممکن است برای این طیور واکسن زده نشده باشد و معلوم نباشد تحت چه شرایطی بزرگ شده باشند یا از کجا آمده باشند

عرضه مرغهای تخمگذار پیر و جوجه های یکروزه فاقد ارزش اقتصادی در خیابانها
این مقام مسئول تصریح کرد: مرغهای خیابانی میتواند مرغهای پیری باشد که از مرغداری‌ها آمده و یا در برخی موارد نیز یکسری جوجه‌های یکروزه است که ارزش اقتصادی ندارد. مثلا جوجه‌های خروسی هستند که از مرغ تخمگذار گرفته شده است و نه خصلت تخمگذاری دارد  نه خصلت وزن گیری.

امیری تاکید کرد: افرادی که این مرغهای خیابانی را خرید و فروش میکنند به صنعت کشور ضربه میزنند و به عبارت دیگر این افراد به بهداشت کل کشور ضربه میزنند؛ یعنی مرغداری که بعد از صنعت نفت شاید بزرگترین صنعت از نظر گردش مالی باشد و بخش زیادی از جامعه در جاهای مختلف با ان سروکار دارند، می تواند یک اشتباه باعث شود بیماری در سطح این صنعت گسترش یابد و باعث وارد شدن خسارت گردد که این یک خطر ملی است که می تواند برای ما ایجاد کند.

برخورد سازمان دامپزشکی با خرید و فروش مرغهای خیابانی
محمد یوسفی، رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه مرغهای خیابانی عمدتا مرغ‌های پیر تخم‌گذار هستند که دوره تخم‌گذاریشان به پایان رسیده است افزود: فروش این دسته مرغها در کنار معابر و خیابانها اصلا منطقی نیست و قائدتا بایستی پس از کشتار در کارخانجات سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار بگیرد.

یوسفی افزود: کیفیت مرغ‌های تخم‌گذاری که اینگونه به فروش می‌رسد، بد نیست و از نظر طعم بهتر از مرغ گوشتی است، چون چرب‌تر است به‌همین دلیل در گذشته از این مرغ‌ها زیاد استفاده می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است استفاده از این مرغ‌های تخم‌گذار برای سلامت مردم خطری نداشته باشد، اما اقدامی غیر بهداشتی است. به همین دلیل سازمان دامپزشکی با افرادی که در کنار خیابان این مرغ‌ها را می‌فروشند، برخورد می‌کند.

از جمله مخاطرات خرید و فروش مرغهای خیابانی، برای خود مصرف کننده است؛ در صورتی که مشکلات و بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان مثل آنفولانزای  فوق حاد پرندگان شیوع پیدا کند چون قابلیت انتقال به انسان را دارد در نتیجه می‌تواند خطرساز باشد

خرید و فروش مرغهای خیابانی می‌تواند موجب شیوع برخی بیماری‌های مشترک شود
پیام محبی، رئیس سابق و عضو فعلی جامعه دامپزشکان ایران گفت: خرید و فروش مرغهای خیابانی جرم است و قطعا مخاطرات بهداشتی برای صنعت و جامعه ایجاد میکند.

محبی افزود: از جمله مخاطرات این کار، برای خود مصرف کننده است؛ در صورتی که مشکلات و بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان مثل آنفولانزای  فوق حاد پرندگان شیوع پیدا کند چون قابلیت انتقال به انسان را دارد در نتیجه می‌تواند خطرساز باشد. بخصوص اینکه صاحب پرنده هیچگونه اطلاعاتی از بهداشت آن پرنده و محلی که آمده است ندارد، در نتیجه مشکل ساز می شود.

کد خبر: ۲۲٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha