۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
۲۶۰ هزار دستگاه استخراج رمزارز کشف و ضبط شد
مجری طرح تأمین برق رمزارزها:

۲۶۰ هزار دستگاه استخراج رمزارز کشف و ضبط شد

مجری طرح تأمین برق رمزارزهای شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) گفت: ۲۶۰ هزار دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) غیرمجاز از ابتدای طرح برخورد با فعالان غیرمجاز (سال ۹۸) تاکنون کشف و ضبط شد.

به گزارش بازار، محمد خدادادی امروز (سه شنبه) در بازدید خبرنگاران از مرکز پایش صنعت برق کشور افزود: این تعداد دستگاه مصرف برقی معادل ۷۱۰ مگاوات داشته‌اند که مصرف زیادی است.

وی ادامه‌داد: برای تأمین برق کشور از سوخت استفاده می‌شود، بنابراین استخراج غیرمجاز رمزارزها همانند قاچاق سوخت است.

مجری طرح تأمین برق رمزارزهای توانیر خاطرنشان‌کرد: می‌توان مانع فعالیت استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز شد، اما نمی‌توان آن را به‌طور کامل از بین برد.

خدادادی گفت: سال‌های قبل قاچاق برق معنا و مفهومی نداشت، اما با به‌وجودآمدن پدیده رمزارزها قاچاق برق هم ممکن شد؛ زیرا این فعالان برق یارانه‌ای را دریافت کرده و آن را با استخراج رمزارز از کشور خارج می‌کنند.

وی اضافه‌کرد: مبارزه با پدیده استخراج رمزارز غیرمجاز باید به شکل مداوم باشد تا نتیجه‌بخش باشد.

مجری طرح تأمین برق رمزارزهای توانیر، تفاوت قیمت ارز و نوسان‌های حاشیه‌ای و نیز تفاوت نرخ یارانه‌ای برق را از عوامل جذابیت برای فعالیت غیرمجاز استخراج‌کنندگان رمزارز برشمرد.

خدادادی گفت: فعالیت ماینری گرچه افزایش‌یافته اما از طرف دیگر برخورد با این فعالان هم بیشتر شده و دستگاه‌ها هماهنگی بیشتری در زمینه برخورد داشته‌اند.

وی گفت: اگر روند فعالیت استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز با برخوردهای انجام شده کنترل نمی‌شد، امکان بروز بحران در صنعت برق وجود داشت.

این مقام مسوول توانیر با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان از کاهش فعالیت این نوع استخراج در کشور دارد، خاطرنشان‌کرد: از نظر ما این آمار کاهشی نیست و برخوردها باید تداوم داشته باشد.

وی افزود: نزدیک‌به یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات فعالیت غیرمجاز رمزارز در کشور وجود دارد.

خدادادی درباره پراکندگی فعالان استخراج غیرمجاز رمزارزها، گفت: ابتدای بروز این پدیده تصور ما این بود که استان‌های شمال شرق و غرب بیشتر آلوده باشند.

مجری طرح تأمین برق رمزارزها توانیر اظهار داشت: اکنون پراکندگی بیشتر در استان‌های صنعتی تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و استان‌های جنوبی است.

وی، علت آلودگی استان‌های جنوبی را یارانه بیشتر برق در این استان‌ها دانست و افزود: استان‌های صنعتی نیز درگیر این پدیده هستند.

خدادادی، تعداد مرکزهای مجاز استخراج رمزارز را ۱۵۳ مرکز اعلام و خاطرنشان‌کرد: این مراکز بر اساس تصویب‌نامه سال گذشته در ایام اوج مصرف اجازه خرید برق از شبکه را ندارند.

مجری طرح تأمین برق رمزارزهای توانیر افزود: اکنون امکانی فراهم شده تا این فعالان بتوانند برق موردنیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و محدودیتی هم نداشته باشند.

وی گفت: اکنون منعی برای فعالیت استخراج‌کنندگان مجازی که از خارج وارد شوند، وجود ندارد.

خدادادی یادآور شد: مراکز مجاز استخراج رمزارز ۲۳۸ مگاوات برق مصرف دارند و از ساعت ۱۲ شب تا هفت صبح در ایام اوج بار می‌توانند فعالیت بدون محدودیت داشته باشند.

کد خبر: ۲۲۸٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha