۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
ماجرای سوخت‌گیری با کارت‌های غیرشخصی| تکرار ناترازی‌ و قاچاق
بازار گزارش می‌دهد؛

ماجرای سوخت‌گیری با کارت‌های غیرشخصی| تکرار ناترازی‌ و قاچاق

ساری- چندماهی از الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در کشور می گذرد و با این حال باورهای غلط سبب شده برخی کاربران تمایلی به سوخت‌گیری با کارت های شخصی نداشته باشند.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی که طبق بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور طرح الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفت، اما همچنین برخی از کاربران علاقه به استفاده از کارت های شخصی در جایگاه ها ندارند.

در راستای تکالیف تعیین شده در قانون، تحویل سوخت منحصرا با کارت هوشمند سوخت صرفا از طریق کارت آزاد جایگاه و کارت سوخت شخصی در کلیه مجاری عرضه صورت می‌گیرد و به تاکید کارشناسان استفاده از کارت های سوخت، ناترازی تولید و مصرف سوخت و قاچاق سوخت را کاهش می دهد.

مراد اسلامی معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری در پاسخ به سئوال دلایل توجیهی استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات دیده شده ناترازی تولید و مصرف است و باید با اهرم های کنترلی این ناترازی را به کمترین حد ممکن رساند، ابزار قیمتی در کاهش مصرف سوخت اثر گذار است ولی به دلیل افزایش هزینه سبد خانوارو ... امکان پذیر نیست.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ساری: در حال حاضر یکی از مشکلات دیده شده ناترازی تولید و مصرف است و باید با اهرم های کنترلی این ناترازی را به کمترین حد ممکن رساند، ابزار قیمتی در کاهش مصرف سوخت اثر گذار است

ناتراتزی های سوخت کاهش می یابد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از ابزارهای کنترلی را سامانه هوشمند سوخت دانست و ادامه داد: دولت تصمیم دارد با تشویق مردم به استفاده از کارتهای سوخت شخصی بخشی از ناترازی‌های سوخت را کم کند.

مراد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه مردم به دلیل استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه مدت‌هاست از کارت سوخت شخصی خود استفاده نکرده اند و ممکن است کارت‌های آنها معیوب یا گمشده باشد، ما بر آن هستیم تا برای اجرای این طرح و حل مشکلات احتمالی زمان صدور کارت های سوخت شخصی را کاهش دهیم

اسلامی درپاسخ به فوائد دیگر اجرای این طرح اظهار کرد: استفاده مردم از کارت هوشمند سوخت شخصی به ما کمک می کند تا میزان مصرف و آمار واقعی داشته باشیم که دربرنامه‌ریزی‌های توزیع عادلانه فرآورده های نفتی کمک می کند. از سوی دیگر در کنترل قاچاق، جابجایی و انحراف سوخت ترابری، رصدهای امنیتی مفید واقع می شود و در نهایت ناترازی های تولید و مصرف به صفر نزدیک خواهد شد.

ماجرای سوخت‌گیری با کارت‌های غیرشخصی| تکرار ناترازی‌ و قاچاق

وی دلیل این ناترازی ها در استان مازندران را این گونه شرح داد: با توجه به سرانه تعداد خودروهای تولید شده و کارت های سوخت صادر شده سرانه بخش ترابری تعریف و مشخص می شود و تامین و توزیع آن در سطح کشور برنامه ریزی می شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی و تولیدی است و هر صاحب خودرو ممکن است در منزل خود پمپ آب، موتور برق، علف تراش و اره موتور داشته باشد و تامین سوخت مورد نیاز این ادوات و ابزارهای کشاورزی از طریق وجود کارتهای آزاد جایگاه ها باعث انحراف مقداری از سوخت ترابری می شود و این مسئله یکی از دلایل مهم تاترازی تولید و مصرف است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه های پمپ بنزین ساری: همچنین با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی و تولیدی است و هر صاحب خودرو ممکن است در منزل خود پمپ آب، موتور برق، علف تراش و اره موتور داشته باشد و تامین سوخت مورد نیاز این ادوات و ابزارهای کشاورزی از طریق وجود کارتهای آزاد جایگاه ها باعث انحراف مقداری از سوخت ترابری می شود

مدیریت سهمیه یارانه ای توسط مردم

سید اسحاق حمیدیان رئیس انجمن صنفی جایگاههای پمپ بنزین و سی ان جی و مجتمع خدمات رفاهی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار در این باره می گوید : مالکان خودرو با استفاده از کارت سوخت شخصی می توانند میزان سهمیه تخصیصی یارانه ای را مدیریت کنند و این یعنی مدیریت اقتصاد خانوار.

وی بیان کرد: اگر مالکان خودرو از کارت سوخت هوشمند شخصی خود استفاده کنند، هرگاه بخواهند زمان سوختگیری، تاریخ، ساعت ، جایگاهی که در آن سوختگیری کرده اند و چه میزان از سوختگیری و پرداخت بهای آن رادر مواقع ضروری گزارشگیری کنند و از طریق پن کارت سوخت شخصی قابل پیگیری و رهگیری است.

حمیدیان تاکید کرد: کاهش زمان سوختگیری یکی دیگر از مزایای استفاده از کارت شخصی سوخت است و هم از اتلاف وقت مالک خودرو و هم از ترافیک جایگاه جلوگیری می کند.

وی اجرای این طرح را لازم دانست و گفت: با توجه به محدودیت کارت سوخت جایگاه تا زمان ثبات استفاده از کارت شخصی مقاومت هایی از برخی مالکان خودرو برای استفاده از کارت شخصی وجود دارد و آنها را به سمت استفاده از کارت آزاد جایگاه سوق می دهد.

حمیدیان گفت: تقریبا بیش از ۷۰ درصد از مردم دارای کارت سوخت شخصی هستند ولی به دلایلی از آنها استفاده نمی کنند اما عده ای جزو مصرف کنندگان واقعی کارت آزاد جایگاهها هستند که ممکن است حق آنها ضایع شود.

ماجرای سوخت‌گیری با کارت‌های غیرشخصی| تکرار ناترازی‌ و قاچاق

وی دلایل عدم استفاده از کارت سوخت شخصی را چنین عنوان کرد: نگرانی مردم از معیوب شدن کارت شخصی و همچنین از مفقود شدن آن در جایگاه ها، اتمام سهمیه تخصیصی یارانه ای کارت خود باعث شده که بیشتر رغبت به استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه داشته باشند.

حمیدیان تصریح کرد: از طرفی یکی دیگر از دلایل نگرانی مردم این است که صدور کارت المثنی در بازه زمانی مشخص صورت نمی گیرید هرچند طی چند ماه اخیر صدور آن در زمان کوتاهتری در حال انجام است.

ردیابی فقط از طریق استفاده از کارت هوشمند شخصی سوخت امکان پذیر است

طاهره اتقایی رئیس سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری مزایای اجرای این طرح را برشمرد و تاکید کرد: در صورتی که افراد از کارت شخصی سوخت خود در هنگام سوختگیری استفاده کنند در صورت بروز هر گونه مشکل و مواجهه با گرانفروشی و کم فروشی می توانند با مراجعه به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری در شهر های آمل، بابل، بابلسر، سوادکوه، قائمشهر، ساری، نکا و بهشهر و ورود به پروفایل کارت سوخت خود از سوابق و تعدد سوختگیری کارت خود با خبر شوند و در صورت مفقود شدن کارت در یکی از این جایگاه ها با رصد آخرین محل سوختگیری کارت خود را دریافت کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: از آنجایی که کارت آزاد سوخت جایگاهها با مالکان خودرو ارتباط نظام مندی ندارد در صورت بروز هر مشکل یا احتمال دریافت اضافه وجه، ردیابی آن از طریق سامانه های مربوطه ممکن نیس ولی در صورت استفاده از کارت سوخت شخصی به راحتی قابل ردیابی و مستندات آن قابل پیگیری است.

فرهنگسازی هر مقوله در جامعه که بر اساس منافع اجتماعی و فردی باید صورت بگیرد از این رو نیاز به اهرم های ایجابی و سلبی دارد زیرا همه فرهنگسازی ها با منافع برخی از افراد در تعارض است و مقاومت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت لذا آگاهی بخشی منافع ، اطلاع رسانی به موقع و دقیق از مقاومت اجتماعی می کاهد.

ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی

خلیل پور رئیس اداره روابط عمومی منطقه نفتی ساری در خصوص الزام استفاده کارت هوشمند شخصی افزود: در درجه اول باید به اطلاع ذی نفعان برسد که این رسالت توسط روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و مناطق ۳۷ گانه از جمله منطقه ساری از طریق رسانه های جمعی و مصاحبه بالاترین مقام تا اصحاب رسانه و کسانی که صاحب تریبون بودند به سمع و نظر مشتریان و ذی نفعان رسیده است.

ماجرای سوخت‌گیری با کارت‌های غیرشخصی| تکرار ناترازی‌ و قاچاق

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: کمتر کسی است که بگوید از این اطلاع رسانی بی خبر است، اما آنچه درنظر سنجی و افکار سنجی به دست آمد به غیر از درصد کمی که نیازمند واقعی استفاده از کارت اضطراری جایگاه است و یکی از دلایل اصلی مقاومت برخی مردم در برابر این فرهنگسازی، شایعاتی است که به گوش می رسد، از قبیل گرانی بنزین، خرابی تراشه کارت ها، ترس از مفقود شدن، ترس از طولانی بودن زمان صدور کارت ، جا ماندن کارت در جایگاه و ... از موانع اجرای صحیح این طرح است.

وی اشاره کرد : این اطلاعات نادرست عموما از افراد غیر مسئول منتشر شده حال آنکه منافع فردی استفاده از کارت شخصی که منتج به منافع اجتماعی هم خواهد بود، از جمله رد یابی جاماندن کارت و سرقتی ، جلوگیری از سو استفاده احتمالی جایگاه از کم فروشی و گران فروشی فرآورده، جلوگیری از قاچاق و توزیع نا عادلانه یارانه بنزین که برای افرادی که بدون انضباط مصرف از یارانه بیشتری استفاده کرده در مقابل آنها که رعایت الگوی مصرف می کنند نظام توزیع عادلانه یارانه بنزین را دچار اختلال می کنند و همچنین باعث نا ترازی در تولید و مصرف و برنامه ریزی های آتی می شود .

خلیل پور اظهار کرد: اگر مردم به شایعات توجه نکنند جز عده معدودی نیاز به کارت سوخت اضطراری ( کارت آزاد سوخت ) پیدا نخواهند کرد و سهولت دسترسی نیازمندان واقعی به سوخت اضطراری مدیریت خواهد شد.

در پایان به نظر می رسد اجرای طرح استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی به نفع مصرف کننده خواهد بود . همچنین در برنامه ریزی توزیع عادلانه و جلوگیری از زیاده خواهی برخی افراد و رسیدن سوخت به دست مصرف کنندگان واقعی می شود که نهایتا از هدر رفت سرمایه ملی و تامین منافع اجتماعی خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۸٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود طنوریان IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      0 0
      فکر کنم بنزین میخواهد آزاد شود موفق باشید