۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
انبوه سازان به ساخت و ساز در بافت فرسوده میل ندارند | دولت طرح های تشویقی را افزایش دهد
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

انبوه سازان به ساخت و ساز در بافت فرسوده میل ندارند | دولت طرح های تشویقی را افزایش دهد

گرگان- عدم تمایل انبوه سازان به ساخت و ساز در بافت فرسوده با وجود سیاست هایی مبنی بر تخفیف عوارض ساخت، گویای این مطلب است که این طرح ها آنگونه که باید برای بخش خصوصی جاذبه نداشته است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: یکی از مهم ترین معضلات شهرها این روزها بافت های ناکارآمد است چراکه فرسودگی برخی از این بناها به گونه ای است که با وقوع یک زلزله، فاجعه دور از انتظار نیست. بافت های فرسوده در یک دوره زمانی به دلیل عدم پیروی از یک برنامه منسجم و عوامل کالبدی بافت محل ایجاد شد بر این اساس سال ۷۸ قانون ساماندهی بافت ناکارآمد باهدف توسعه و بهبود شرایط زندگی در بافت‌های ناکارآمد شهری تصویب و بعدها این طرح با ادبیات جدیدی به نام بازآفرینی شهری مطرح شد.

با گذشت قریب به دو دهه از این طرح هنوز اتفاق چشمگیری در بافت فرسوده نیفتاده است که به باور کارشناسان این نشان می‌دهد ما با مشکلاتی فراتر از وجود بسته‌های تشویقی در بافت ناکارآمد مواجه هستیم.

فرمول عجیب شهرداری

عضو انجمن انبوه سازان مسکن گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بافت فرسوده لکه ننگی برای هر شهر به شمار می رود، می افزاید: روشی که شهرداری برای تخفیف عوارض و تجمیع گذاشته با فرمولی عجیب و غریب محاسبه می شود.

عبدالهی، فعال بازار انبوه سازی گرگان: برخورد شهرداری ها با انبوه سازان سلیقه ای است

فاطمه عبداللهی ضمن انتقاد از سیاست های ساخت و ساز در بافت فرسوده، می افزاید: شهرداری ها مدت زمان پروانه ساخت را ۲۴ ماهه صادر می کنند درحالیکه متاسفانه ۱۲ ماه از سال برای طی فرایند های اداری هدر می رود. یک سال باقیمانده هم برای ساخت و ساز زمان اندکی است که باز هم برای تمدید آن، شهرداری ها رقم بالایی دریافت می کنند.

وی افزود: برخورد شهرداری ها با انبوه سازان سلیقه ای است به طوریکه سال گذشته شهرداری گرگان عوارض ساخت و ساز در شهرک سروش را ۵۰ درصد در نظر گرفت درحالیکه همین عوارض برای منطقه قلعه حسن ۶۷۰ درصد اعلام شد.

خلف وعده دولت عامل بی میلی انبوه سازان

به باور انبوه سازان، خلف وعده دولت به طرح های تشویقی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده، فرایند طولانی اخذ مجوز و ناهماهنگی بین دستگاه ها منجر به بی میلی سازندگان برای فعالیت در بافت فرسوده شده و این موضوعی است که یک عضو انجمن انبوه سازان مسکن هم آن را تاکید می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: خلف وعده دولت در ایفای تعهداتش باعث این شرایط شده است.

محمدصادق پارسا مهر در توضیح عدم توسعه ساخت و ساز در بافت فرسوده، می افزاید: متاسفانه تسهیلات و تخفیفات ساخت و ساز در بافت فرسوده منوط به برخی آیتم های دیگر شده که آن هم به واسطه عدم هماهنگی بین دستگاه ها منجر به توقف طرح شد.

او ایجاد کارگاهی با هدف اخذ پروانه ساختمانی بافت فرسوده را یکی از راهکارهای ایجاد رغبت در انبوه سازان می داند و اضافه می کند: در حال حاضر گذراندن فرایند اداری برای کسب پروانه بسیار طولانی مدت و فرسایشی است.

انبوه سازان به ساخت و ساز در بافت فرسوده میل ندارند | داستان دولت و طرح های تشویقی

تخفیف عوارض جاذبه ای ندارد

سید محمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: اگرچه دولت تلاش کرده تخفیفاتی در عوارض ساخت‌وساز در بافت‌های ناکارآمد لحاظ کند اما تخفیفات را فقط در حد عوارض دیده است در صورت ساخت‌وساز انبوه در طبقات نه‌تنها تخفیفی برای سازندگان لحاظ نمی‌شود بلکه نرخ پروانه به لایه‌های بالایی عوارض می‌رود تا جایی که در چنین مرحله‌ای پرداخت عوارض بسیار سنگین‌تر می‌شود. به‌این‌ترتیب مشوق‌هایی که دولت در نظر گرفته این‌گونه کم‌اثر خواهد شد.

وی با بیان این نکته که بخشی از دلایل توسعه‌نیافتگی بافت ناکارآمد به بخش خصوصی برمی‌گردد، ادامه می دهد: سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان پیشنهاد مؤثری دراین‌رابطه به دولت نداده اند که این ایراد است و همچنین توسعه‌گران باید دراین‌رابطه یک پیشنهاد مشخص بدهند و مشوق‌های موردنیاز خودشان را برای ساخت‌وساز در این مناطق اعلام کنند.

ملک، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان: بسته تشویقی خوبی برای بافت فرسوده ارائه شده است

وی به ایجاد پروژه‌های محرک و بزرگ در بافت‌های ناکارآمد شهری تاکید می کند و می افزاید: زیرا با این اقدام شهرداری انگیزه ساخت‌وساز در این مناطق را افزایش می‌دهد از سوی دیگر باید تاکید کرد که معمولاً ایجاد پروژه‌های بزرگ شهری در بافت‌های ناکارآمد، گذشته از اینکه به افزایش تردد در این منطقه کمک می‌کند به‌واسطه اقبال عمومی و حضور فعال شهروندان در این محلات منجر به توسعه خواهد شد لذا برای توسعه بافت ناکارآمد دولت باید منافع بخش خصوصی را ببیند تنها در این صورت است که سرمایه‌گذاران و دولت در کنار یکدیگر منجر به توسعه شهر خواهند شد.

بسته تشویقی ۱۹ گانه برای توسعه بافت فرسوده

ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان بسته تشویقی ۱۹ گانه را بستری برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: با ابلاغ این بسته اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. برای مثال افزایش طبقات در صورت تجمیع اراضی در این بافت‌ها، تخفیف در صدور پروانه ساختمانی، خدمات نظام‌ مهندسی و غیره دارد.

مهدی ملک با بیان اینکه علاوه بر ۳۰۰ میلیون تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده، مبلغ ۵۰ میلیون تومان نیز از محل منابع داخلی برای پلاک‌های مستقر در بافت‌های فرسوده به صورت تسهیلات در نظر گرفته شده است، بیان می کند: در یک سال گذشته برای بیش از ۳۲ کیلومتر از محلات بافت فرسوده قیر رایگان تهیه شده و بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر بافت‌های فرسوده از محل منابع مالی ۱۴۰۱ آسفالت شده است.

با توجه به اهمیت بازسازی، سازه های ناایمن و توسعه بافت های ناکارآمد در شهرها، به نظر می رسد دولت برای رفع موانع پیش رو از ظرفیت هم افزایی بین دستگاه ها باید بهره ببرد ضمن اینکه بهره گیری از پتانسیل بخش خصوصی و اعمال سیاست هایی برای ایجاد رغبت انبوه سازان به ساخت و ساز در بافت فرسوده را هم نمی توان نادیده گرفت. اگر طرح هایی مانند تخفیف عوارض ظرف دو دهه منجر به تحول در این مناطق نشده دولت باید علت این بی انگیزگی را بیاید و نسبت به رفع نقص ها با هدف بهسازی و بازآفرینی شهری، بکوشد.

کد خبر: ۲۲۸٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      شهرداری اصفهان تو منطقه ۱ که بیشرین تراکم و بیشترین بافت تاریخی و فرسوده را داره واقعا نتونسته کاری کنه و میتونست با دادن مجوز طبقات و تخفیفات انبوه ساز را نشویق کنه ولی اصلا نکرد متاسفانه
    • محمود IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      سلام ازظرفیت هم افزایی بین دستگاه ها باید بهره برد یکی از معضلات وجود تیرهای برق درکوچه هاست که تردد رامشکل وگاهی محال میکند ورفع این معضل نیز زمان بر است واداره برق نیز همکاری خوبی ندارد علاوه بر این هزینه ها را هم متقبل نیست
    • محمود IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      بافت فرسوده وقتی ارزش پیدا میکند که به خاک تبدیل شود وسپس مدریت شود در غیر اینصورت زور الکی میزنند
    • محمود IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      در فاز اول بافت فرسوده باید تبدیل به زمین شود وسپس پلاک بندی شود در این صورت ارزش بسیار پیدا میکند وانبوه سازها سر وگردن برای این پلاکها خورد میکنند دیگر راهی وجود ندار د وسلام نامه تمام
    • قاسمی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      واقعا میخوان تو بافت فرسوده برج سازی کنند ؟؟؟!!!؟؟؟؟ بافت فرسوده و منطقه ها بعضاً کوچه و خیابان باریک دارن مثل شهرک غرب و سعادت باد و جنت آباد خیابان های بزرگ ندارد ..
    • میرباقری IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      0 0
      یکی از معضلات کار در بافت فرسوده زمان بندی برای جواز است. باید مدت زمان جواز گرفتن برای بافت به حداقل برسه و ما سازندگان بعضا با قوانین دست و پا گیر نظام مهندسی هنگام مجوز روبرو میشیم که باید این مناطق رو تو اولویت قرار بدن و تسریع در امر جواز رو در دستور کارشون قرار بدن.