۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
قیمت دستوری برگ سبز کیفیت چای را پایین می آورد| چای ایران کمیاب می شود؟
بازار گزارش می دهد

قیمت دستوری برگ سبز کیفیت چای را پایین می آورد| چای ایران کمیاب می شود؟

در حالی به گفته رئیس سازمان چای امسال ۳۰هزار تن چای خشک تولید میشود که برخی فعالان صنعت معتقدند وقتی قیمت برگ سبز دستوری است، چایکار انگیزه ای برای چیدن بهترین برگ ندارد و لذا کیفیت چای پایین می آید.

بازار؛ گروه کشاورزی: چای از جمله محبوبترین نوشیدنی ها در دنیا است که به گفته سازمان فائو کشورهایی همچون «چین، هند، کنیا، سریلانکا، ترکیه، اندونزی، ویتنام، ژاپن، ایران و آرژانتین» بزرگترین تولید کننده های این محصول محسوب می شوند.

ترکیه؛ بزرگترین مصرف کننده چای در جهان

از سوی دیگر بر اساس آنچه سازمان فائو اخیرا منتشر کرده است کشور ترکیه نیز بیشترین مصرف چای را در جهان دارد و پس از آن نیز کشورهایی همچون «ایرلند، بریتانیا، ایران، روسیه، مراکش، نیوزلند، شیلی، مصر، لهستان و غیره» قرار دارند.

پیش بینی تولید ۳۰هزار تن چای خشک

بر اساس این گزارش، در حوزه تولید چای، چایکاران علاوه بر داشتن شرایط آب و هوایی مناسب نیاز به یکسری تجهیزات و اقدامات اصلاحی نیز دارند تا بتوانند بیشترین بهره برداری را از باغات خود رقم بزنند. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان، باغات چای کشور طی سال های اخیر تا حدودی رها شده است و اخیرا سازمان های مربوطه از جمله سازمان چای اقدام به اعطای یکسری تسهیلات از طریق صندوق تخصصی چای کشور برای احیای باغات کرده اند که به نظر می رسد تا حدودی کارساز بوده است. به طوری که حبیب جهانساز پیش از این در گفتگو با گفت: علاوه بر به زراعی تلاش شده در راستای افزایش کمی و کیفی تولید چای، پژوهشکده چای نیز ارقام جدید معرفی نماید.

رئیس سازمان چای کشور: پیش بینی می شود تا پایان دوره بتوانیم بالغ بر ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای خریداری کنیم و حدود ۳۰ هزار تن هم چای خشک تولید شود

از سوی دیگر رئیس سازمان چای با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی برگ سبز درجه یک ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت برگ سبز درجه دو نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده گفت: با توجه به روندی که در پیش گرفته ایم پیش بینی می شود تا پایان دوره بتوانیم بالغ بر ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای خریداری کنیم و حدود ۳۰ هزار تن هم چای خشک تولید شود.

تغییر کاربری باغات چای به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی کشت

با این وجود در حوزه قیمت گذاری برگ سبز نیز انتقاداتی وجود دارد که برخی معتقدند در فرایند و کیفیت کار تاثیر دارد. «شاهرخ فرخ ابراهیمی» از نوادگان کاشف السطلطنه پدر چای ایران در این خصوص در گفتگو با بازار می گوید: به دلیل اینکه قیمت ها همیشه دستوری بوده و سازمان چای قیمتی برای برگ سبز تعیین می کند، انگیزه ای برای کشاورز نمی ماند که بهترین برگ را بچیند مخصوصا با قیمت های کارگری امروز و این باعث می شود کیفیت چای پایین بیاید.

فرخ ابراهیمی افزود: از آن طرف وقتی برگ خوب دست کارخانه دار نرسد طبیعتا نمی تواند چای بهتری بسازد. این در حالی است که در کشاورزی چای ما، خرده مالکی است و زمین ها به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده است و توجیه اقتصادی ندارد و لذا شاهد رها شدن باغات هستیم.

این فعال بخش چای می گوید: شاهد هستیم که به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی زمین هایی که در سطح هستند و نزدیک جاده اند تغییر کاربری یافته اند و به سمت و سوی ساختمان سازی رفته است. به این ترتیب تنها زمین هایی که در شیب هستند مانده اند. بنابراین به نظر من چای ایران به نقطه ای خواهد رسید که مثل زعفران ایران و دیگر محصولاتی که بسیار گران و خاص شده است، کمیاب و گران می شود.

وی در خصوص رها شدن باغات چای نیز اظهار داشت: از یک طرف به دلیل اینکه کشت به صرفه نیست و از سوی دیگر وقتی زمین از پدر به فرزندان می رسد که غالبا تحصیلکرده هستند و صاحب مشاغل دیگر، لذا نمی توانند از باغ نگهداری کنند و رها می کنند. به همین راحتی نهالی که سال ها زحمت برای آن کشیده شده تا تبدیل به چای شود از دست می رود.

بسته بندی؛ اولین عامل فروش

بر اساس این گزارش، در حوزه بسته بندی چای نیز مانند بسیاری از مواد غذایی و کالاهای مصرفی کمبودها و کم کاری هایی وجود دارد در حالی که نمی توان نقش بسته بندی کالاهای مصرفی را در فروش آن نادیده رفت.

این تولید کننده و تامین کننده چای در این خصوص نیز معتقد است: بسته بندی اولین عامل فروش است که در قفسه مصرف کننده را ترغیب می کند محصول بهتر و شکیل تر بردارد. البته این مساله صرفا نیست چون به محض اینکه بسته را باز کند و استفاده کند اگر محتویات داخل کیفیت نداشته باشد بسته بندی هر چقدر هم زیبا باشد مصرف کننده دیگر آن را خرید نمی کند. بنابراین این دو عامل با یکدیگر باید باشد یعنی اگر بسته بندی زیبایی هست کیفیت خوبی هم باید داشته باشد.

فرخ ابراهیمی، یک تولید کننده و تامین کننده چای : چای ایران در بازارهای جهانی به دلایلی همچون پایین بودن قیمت و ارگانیک بودن بسیار خوب به فروش می رود

وی همچنین در خصوص جایگاه چای ایران از نظر بسته بندی و کیفیت در بازارهای جهانی می گوید: چای ایران در بازار جهانی به چند دلیل خیلی خوب فروش می رود؛ از جمله اینکه قیمت آن پایین تر است و همچنین کافیین و رنگ آن گرفته می شود. از سوی دیگر چای ما ارگانیک تر است که آن هم به دلیل آفتابی است که ما در کشور داریم.

فرخ ابراهیمی افزود: در واقع در حالی که در سریلانکا و هند حتی تا ۱۲ ماه سال هم شاید بتوانند از باغات چای بهره برداری کنند و ما نتوانیم اما آنها آفتاب را کمتر دارند و غالبا هوا ابری است و بارندگی دارند. به همین دلیل آفت هم بیشتر دارند. اما ما چون آفتاب زیادی داریم آفت بسیار کمتری داریم و کشاورز ما از سموم خاصی استفاده نمی کنند.

این تولید کننده و تامین کننده چای همچنین در خصوص آینده ای که می توان برای صنعت چای کشور متصور شد گفت: به نظر من عصاره ای از این صنعت خواهد ماند؛ یعنی کسانی که زمین هایی را دارند وقتی ارزشمند شود باقی خواهند ماند مانند کسانی که الان وارث درختان گردو هستند. به این معنا که به قدری گردو ارزشمند شده است که صاحبات درختان گردو آن را به نسل های بعدی خود انتقال می دهند.

وی افزود: با این تفاسیر بنده معتقدم یک زمانی هم به همان نسبت قیمت چای ایران بالا خواهد رفت و برای کلیه چای کاران صرف می کند که از باغات خود نگهداری کنند و به نسل بعدی بسپرند. دقیقا همان اتفاقی که الان برای محصول برنج در حال رخ دادن است و کشت برنج برای برنجکاران صرف می کند.

کد خبر: ۲۲۸٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha