۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
کاهش توان مالی بانک ها گره کور بخش صنعتی
مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر؛

کاهش توان مالی بانک ها گره کور بخش صنعتی

تامین مالی شرکت های صنعتی همیشه ازچند منبع مختلف انجام شده اما با کاهش توان مالی بانک ها و سودهای هنگفتی که برای وام های پرداختی می گیرند باعث شده یکی از منابع مالی شرکت های صنعتی ازبین برود.

بهناز صفری؛ بازارتامین مالی شرکت های صنعتی همیشه ازچند منبع مختلف انجام می شده است . اما با کاهش توان مالی بانک ها و سودهای هنگفتی که برای وام های پرداختی می گیرند باعث شده یکی از منابع مالی شرکت های صنعتی ازبین برود.

در نتیجه بخش صنعت کشور درحال حاضر برای اجرای پروژها و یا طرح های توسعه ای خودشان در بخش تامین مالی با مشکلات زیادی مواجه هستند و گاها نمی توانند مشکلات و مسائل مالی خودشان را برطرف کنند و دچار ضرر و زیان هایی می شوند که جبران ناپذیر است.

اما به گفته مدیران ارشد بخش های صنعتی کشور یکی از مهمترین مشکلاتی که در بخش تامین مالی بخش های صنعتی کشور وجود دارد، نداشتن دانش تامین مالی به سبک و سیاق کشورهای پیشرفته جهان است. زیرا دانش مالی و آگاهی از ابزارهای تامین مالی باعث می شود که بخش صنعتی کشور بتواند چالش های مالی خودش را برطرف کند و برای حل مشکلات خود راه حل های مختلف را به دست آورد که متاسفانه مدیران ایرانی از این دانش مهم و اساسی دور مانده اند.

مدیران دانش تامین مالی ندارند

ابو تراب فاضل درخصوص چالش های صنعت فولاد به بازار گفت: مهمترین چالشی که درحال حاضر بخش فولاد کشور دارد مربوط می شود به مسائل انرژی و حمل و نقل که فشار زیادی را به صنعت فولاد کشور وارد می کند. لذا لازم است مدیران ارشد کشور نسبت به تامین انرژی بخش های صنعتی راهکار مناسبی پیدا کنند و در کنار آن مشکلات مربوط به حمل و نقل هم حل شود.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیرافزود: یکی دیگر از چالش هایی که در صنعت فولاد وجود دارد مساله محیط زیست است که این موضوع هم صنعت ما را بسیار آزار می دهد و باید بتوانیم با کمک و همراهی مسولین مربوطه حداقل تا دوسال دیگر تمامی این چالش را برطرف کنیم. چرا که وقتی بحث محیط زیست در بخش معدن و صنایع معدنی به وجود می آید ناخودآگاه کارها روند کندتری به خود گرفته و در مقاطعی هم پروژه ها انجام نمی شود که خود این مساله چالش بزرگی را برایمان رقم زده است.

وی تصریح کرد: چالش دیگری که طی سال های اخیر با آن بسیار درگیر بوده ایم مساله تامین مالی بر ای صنایع معدنی است که کمبود منابع برای بخش صنعتی و عدم توانایی تامین مالی برای شرکت ها بسیار هم آسیب زننده بوده و مشکلات فراوانی را برای صنعت ما ایجاد کرده است.

فاضل خاطرنشان کرد: البته تامین مالی ها همیشه از چند منبع مختلف انجام می شد که یکی از آنها بانک بوده که درحال حاضر توان مالی شان کاهش یافته و فشار روی صندوق ها برای پرداخت سود زیاد شده است. در نتیجه مسائلی که دربانک ها ایجاد شده و سودهای زیادی که می گیرند قبل از همه دامن صنعت کشور را گرفته است. زیرا بسیاری از شرکت ها توان بازپرداخت چنین ارقام زیادی را ندارند و به خاطر همین سمت ورشکستگی و تعطیلی می روند.

او افزود: به وجود آمدن چنین شرایطی باعث شده که مدیران بخش های صنعتی و فولادی تصمیم بگیرند دیگر طرح های توسعه ای انجام ندهند ، چرا که طرح های توسعه ای نیازمند تامین مالی فراوان است که امکان تامین آن به سختی صورت می گیرد.

فاضل تاکید کرد: مشکل دیگری که شدیدا با آن روبه رو هستیم این است که سواد تامین مالی در بنگاه های اقتصادی وجود ندارد . به طوریکه اگر درحال حاضر طرح های توسعه ای را احصا کنند پایین تر از سطح فولاد مبارکه طرح توسعه ای اتفاق نمی افتد.

به گفته وی؛ ضرر ذوب آهن در شرایطی بوده است که تنها معطل ۵ هزار میلیارد تومان بوده است و به خاطر تامین چنین مبلغی با مشکلات عدیده ای روبه رو شد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر اظهار کرد: تمامی این مشکلاتی که در بخش صنعتی و اقتصادی کشورمان مشاهده می کنیم ، نشانگر این مساله است که باید در تمامی بازارها رونق وجود داشته باشد تا از صندوق ها تامین سرمایه صورت گیرد. تا زمانی که بازارها بی رونق هستند نمی توان انتظار تامین مالی برای بنگاه اقتصادی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: شرکت صندوق پروژه ها تجربه بسیار موفقی بوده است ؛ اما چالش اصلی ما بسته شدن پنجره های مالی و عدم توان مالی بنگاه ها است. چرا که درحال حاضر راه مالی ما بسته شده و دیگر فایناسی برایمان انجام نمی شود.

فاضل در خصوص افزایش دانش مالی مدیران بخش صنعتی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران بخش صنعت و معدن کشور با دانش تامین مالی و راهکارهای آن آشنا نیستند برای همین است نمی توانند بسیاری از چالش های مالی خودشان را مرتفع کنند. درحالی که تجربه جهانی نشان داده است افزایش سطح دانش مالی مدیران در بخش های مختلف می تواند گره های کور تامین مالی را بر طرف کند.

وی تاکید کرد: دانش مالی می تواند افراد را با ابزارهای مالی گوناگون و راه های تامین آن آشنا کند در نتیجه آشنایی با تمامی این موارد می تواند مشکلات بزرگی را از پیش پا بردارد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: اگر در بخش های صنعتی تامین مالی و جذب سرمایه به موقع انجام شود ، طوری که شرکت ها برای جذب سرمایه های لازم با چالش های گوناگونی مواجه نشوند قطعا طی سال های آینده می توانیم شاهد رشد و شکوفایی بخش صنعت و فولادی کشورمان باشیم.

توسعه در بخش های صنعتی نیازمند برقراری توازن در بخش های مختلف مالی و تکنولوژی است. یعنی تامین مالی و استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا است که باعث رشد و بالندگی در صنعت کشور می شود

به گفته وی؛ توسعه در بخش های صنعتی نیازمند برقراری توازن در بخش های مختلف مالی و تکنولوژی است. یعنی تامین مالی و استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا است که باعث رشد و بالندگی در صنعت کشور می شود.

فاضل تاکید کرد: برای این که صنعت فولاد کشور به یک رشد خوبی برسد و بتوانیم در دنیا صنعت خودمان را به اثبات برسانیم، هم باید راه های تامین مالی را با دانش روز دنیا و راه های گوناگون بیاموزیم و هم این که توان خرید تکنولوژی های روز دنیا را داشته باشیم. زیرا وجود هر کدام از این موارد باعث می شود بتوانیم صنعت خودمان را به شکوفایی نزدیک کنیم. در غیر این صورت نباید توقعی برای پیشبرد اهداف خودمان داشته باشیم.

کد خبر: ۲۲۸٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha