۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
 ایجاد قرارگاه جهادی برای حفظ منابع آب و خاک در کشور ضروری است
وزیر کشور:

ایجاد قرارگاه جهادی برای حفظ منابع آب و خاک در کشور ضروری است

وحیدی، وزیر کشور مساله جمعیت و منابع طبیعی (آب و خاک) را از موضوعات کلیدی کشور دانست و گفت: برای احیا و حفظ آب و خاک باید قرارگاه جهادی ایجاد شود.

به گزارش بازار، احمد وحیدی در دومین روز از کارگروه آموزشی و نشست هم افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین که با حضور وزیر کشور برگزار شد افزود: به طور حتم کشور بدون هر دو مورد جمعیت و منابع طبیعی معنا ندارد، که در هر دو مساله با بحران جدی روبرو هستیم.

وزیر کشور اظهار داشت: هیچ یک از آمارهای فعلی از جمله وضعیت رشد جمعیت، افزایش یک میلیون هکتاری بیابان زایی، فرسایش خاکی، فرونشست‌ها و فروچاله‌ها به دلیل کاهش سفره‌های آبی، مشکلات ریزگردها، بیابانزایی‌ها و تخریب جنگل‌ها، افزایش استان‌های بیابانی از ۱۴ به ۲۲ استان که نشان دهنده عدم توجه به مساله آب و خاک کشور است، در شان نظام ما نیست.

وی تصریح کرد: جز وظایف اصلی و ذاتی ما رشد جمعیت و حفظ منابع آب و خاک است. همانگونه که تمامیت ارضی برای ما یک اصل مسلم است و کسی نباید به خاک ما نظر سوئی داشته باشد و این اصل در امنیت ملی ما است.

وحیدی گفت: ۲ سال قبل آمارهای عجیبی درباره عدم قابلیت اسکان در برخی مناطق کشور مطرح می‌شد، اما اخیرا این بحث ها کمتر مطرح می شود.

وی ادامه داد: موضوع تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است اما ما باید بیش از پیش در حوزه حفظ آب و خاک کشورمان مسئولیت بپذیریم و متاسفانه به عنوان یک عمل جمعی مورد غفلت قرار گرفته است، اگر کارخانه می‌سازیم و یا صنعت را توسعه می‌دهیم اگر آب و خاک نداشته باشیم این کارها معنایی ندارد.

وزیر کشور با بیان اینکه حفظ و نگهداری از آب و خاک به اندازه حفظ تمامیت ارضی کشور دارای اهمیت است، گفت: خاک و آب این سرزمین اولویت کشور بوده و به یک هم‌افزایی برای حفظ و نگهداری از آن نیاز داریم.

وی افزود: یکی از مهمترین و فوری‌ترین اقدامات در زمینه حفظ خاک و آب، بسیج همگانی برای مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی است تا خاک و آب کشور ماندگاری و پویایی خود را حفظ کند که این امر نیازمند ایجاد قرارگاه جهادی است.

وحیدی با تاکید بر اینکه باید کشور را با یک حکمرانی متعالی حفظ کنیم تصریح کرد: مساله آب و خاک را باید جدی بگیریم و در مواجهه با تهدیدات، احساس خطر کنیم؛ فرونشست‌ها و فروچاله‌ها واقعیت دارد و باید با استفاده از عملیات آبخیزداری از فرسایش خاک و هدررفت آب جلوگیری کنیم تا آب‌های زیر زمینی احیا شود.

وی افزود: آبخیزداری باید با استفاده از گروه‌های جهادی و جوامع محلی عملیاتی شود، بنابراین نیاز است تمامی دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و شهرداری‌ها در این امر مهم مشارکت داشته باشند حتی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت لازم است تا سهم کاشت درخت شهرداری‌ها مشخص شود.

وزیر کشور گفت: امیدواریم با مردمی‌سازی حفاظت از خاک و آب بتوانیم این منابع را حفظ کنیم؛ زیرا اگر دیر اقدام کنیم، این منابع قابل برگشت و احیا نخواهد بود.

کد خبر: ۲۲۸٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • gh IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      0 0
      سلام واقعا ایجاد چنین قرارگاهی بسیار با اهمیت است. به عنوان مثال شهری مانند بردسکن از استان خراسان رضوی، بخاطر وجود معادن زیاد و بخصوص یک معدن بخصوص در سمت شمالی شهر که کوههایی چندین ملیون ساله و معدنداری بسیار مخرب برای زمان نه چندان دور خالی از سکنه خواهد شد