۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
ضرورت نقش مردمی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور تاکید کرد

ضرورت نقش مردمی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به نقش مردمی در اجرای طرح های منابع طبیعی گفت: این سازمان به تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‌تواند به اهداف خود دسترسی پیدا کند.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی کشور به نقش مهم مردمی در اجرای طرح های منابع طبیعی اشاره کرد گفت: این سازمان بدون مشارکت مردم نمی‌تواند به اهداف خود دسترسی پیدا نماید.

نوبخت جوامع محلی را اساسی‌ترین رکن حوزه‌های آبخیز بر شمرد و گفت: با مشارکت مردم و برنامه ریزی درست می‌توان اکوسیستم و بوم سازگان را ارتقاء بخشید.

وی بر ایجاد گفتمان جدید برای جلوگیری از تخریب سرزمین نیز تاکید کرد و جزیره‌ای عمل کردن را آفتی بزرگ در انجام وظایف برشمرد و تاکید کرد: باید با انسجام و هم اندیشی، گفتمان جدیدی را برای جلوگیری از تخریب سرزمین آغاز نماییم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وسعت ایران را ۱۶۴ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۳۵ میلیون هکتار جزء منابع طبیعی محسوب شده و تحت مدیریت این سازمان قرار دارد.

وی مساحت جنگل‌های ایران را ۱۴ میلیون و ۳۷۵ هزار هکتار اعلام کرد و خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها در ۵ ناحیه رویشی کشور پراکنده هستند.

نوبخت در ادامه گفت: در موضوع حکمرانی سرزمین وظیفه داریم علاوه بر حفظ پوشش گیاهی به فکر ارتقاء و توسعه کمی و کیفی فضای سبز کشور نیز باشیم.

وی یادآور شد: متاسفانه درباره جنگل‌ها و مراتع همیشه جنبه‌های بازاری آن مورد توجه بوده و جنگل را با تولید چوب و مرتع را با تولید علوفه سنجیده اند و به دیگر جنبه‌های آن پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه به وجود ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی و ۲ میلیون و ۴ هزار هکتار جنگل هیرکانی اشاره کرد و گفت: هر هکتار جنگل شمال سالانه قادر است ۱۵۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره نماید. این در حالی است اگر ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در ۲ میلیون هکتار وسعت عرصه‌های جنگلی شمال محاسبه نماییم، سالانه چیزی حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب تنها در حوزه جنگل‌های هیرکانی ذخیره سازی می‌شود.

نوبخت در پایان به برخی از چالش‌های موجود در جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و افزود: از سال ۷۰ تاکنون ۶۹ مورد آفات و امراض جنگلی تنها در منطقه هیرکانی شناسایی شده است و اکنون بسیاری از مردم از فلات مرکزی بسوی دامنه جنوبی البرز مهاجرت می‌کنند و اگر منابع طبیعی در کشور درست مدیریت و حفاظت شود قطعاً جلوی مهاجرت اکولوژیک گرفته خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha