۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
اگر ناترازی در انرژی اصلاح نشود شاهد افزایش تورم خواهیم بود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اگر ناترازی در انرژی اصلاح نشود شاهد افزایش تورم خواهیم بود

طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ناترازی در انرژی اصلاح نشود شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

به گزارش بازار، مصطفی طاهری در نشست علنی امروز(دوشنبه ۵ تیرماه) در نطق میان دستور گفت: استکبار جهانی که مخالف حضور خدا در صحنه اجتماع بشر است دشمن ذاتی اسلام و جمهوری اسلامی است. از این رو در موضع متخاصم و متجاوز قرار دارد نظام سلطه جهانی در تقابل با انقلاب اسلامی مدل زیست لذت محور را برای همگان تجویز کرده و با نفی حقوق خدا مخالفان خود را مخالفان حقوق بشر می نمایاند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکا و اروپا در همه دوران عمر جمهوری اسلامی تلاش بی وقفه ای را برای براندازی آن و نابودی اسلامی در حیات اجتماعی ایرانیان انجام داده است. دشمنان خدا، اسلام و جمهوری اسلامی مجموعه ای از طرح ها و برنامه هایی که در تاریخ تمدن غرب اجرا شده و آزمون پس داده اند به عنوان دکترین های کلاسیک در آرشیو خود دارند که اکنون آنها را علیه اسلام و جمهوری اسلامی به روز رسانی کرده اند. از جدایی دین از سیاست تا اقتصاد لیبرالی. این دکترین های کلاسیک تجویز شده نظام جهانی سلطه علیه جمهوری اسلامی به عنوان تهدیدهای گوناگون ایدئولوژیکی و استراتژیکی علیه جمهوری اسلامی محسوب می شود.

وی ادامه داد: این تهدیدهای ساده در وجهه ترکیبی به تهدید مرکب حیا زدایی معطوب هستند که اگر در جامعه اسلامی ایمان به مثابه یک درخت رویده باشد میوه های آن درخت حیاء مومنان است و حیاء زدایی در جامعه اسلامی زدودن میوه و ثمره ایمان مردم است. بلوای دشمنان جمهوری اسلامی در اواخر شهریور ۱۴۰۱ که به بهانه برچیدن حجاب و آزادی زنان از قید پوشش بود اما در واقع دشمنی برای براندازی جمهوری اسلامی بود. آنچه مشهود است اراده الهی است که در خاطر بصیرت مردم ایران متجلی شد و موجب شکست فتنه آنان شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این قسمت از وقتی که باقی مانده است چند نکته مهم درباره ناترازی هایی که به تولید اعمال می شود را مطرح می کنم. امروز ناترازی هایی در کشور مخصوصا در حوزه برق، گاز، آب، تحصیلات و ارز داریم، هم اکنون که مردم در خانه هایشان برق دارند و کولر ها وصل است ناترازی به صنعت اعمال شده است. حدود ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق را از بخش های مختلف تولید جبران می کنیم و چون این ناترازی در تولید است و در برق مصرفی مردم نیست، رسانه ها و مردم مطالبه ای ندارند عملا این ناترازی مشهود و دیده نمی شود یعنی مطالبه ای از طرف نمایندگان و بخش ها رسانه ای انجام نمی شود و همچنان مستمر وجود دارد. هر سال دولت بخشی از ناترازی را با رشدی که در نیروگاه ها و گاز داشته جبران کرده است اما رشد نیاز بیش از رشد تولید بوده است از این رو در بخش های مذکور خسارت هایی به کشور وارد شده است.

طاهری مطرح کرد: امسال شعار سال مهارتورم و رشد تولید است ما اگر هیچ کاری برای تحقق شعار سال انجام ندهیم و فقط بتوانیم قسمت هایی که به اجبار به تولید اعمال می شود برداریم رشد خوبی در تولید و مهار تورم به وجود خواهد آمد. ۱۵ هزار مگاوات برق در چهار ماه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب یعنی هزار ساعت به اندازه ۱۵ هزار مگاوات کاهش تولید. اگر این موضوع را به اعداد و ارقام تبدیل کنیم و در حوزه های مختلف بررسی کنیم عدد درشتی خواهد شد که در حوزه برق حداقل برای چند مجموعه بزرگ برای سال قبل حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان خسارت تولید ناشی از قطعی برق بوده است.

وی گفت: در فصل سرما، با مصرف گاز، حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم این افزایش بی رویه مصرف بخش های غیر تولیدی عدم انجام پروژه های بهینه سازی و مشکلات موجود در افزایش ظرفیت تولید باعث تعمیق ناترازی موضوع در عرضه و تقاضای گاز طبیعی شده است. بر اساس محاسبات انجام شده مجموع ناترازی در چهارماه سال ۱۴۰۰ برابر ۲۲۰میلیون متر مکعب در روز بوده است و بیشترین مقدار در بهمن ماه نزدیک ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است. این ناترازی گاز باعث عدم نفع صنایع و کشور شده است بر اساس مقایسه آخرین آمار موجود در بخش پتروشیمی ۲.۷ میلیون تن عدم تولید ناشی از خوراک های گاز مجتمع پتروشیمی و در بخش فولاد ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۹۰۰ هزار تن فولاد ناشی از کمبود کار در ماه های دی و بهمن گزارش شده است.

این نماینده مجلس گفت: امروز ۲ درصد کل آب مصرفی مربوط به صنایع است، دولت در لایحه بودجه، برنامه و الحاق سه می خواهد مشکل آب کشور را با ۲ درصد و واقعی کردن قیمت آب مربوط به تولید جبران کند، تحمیل هزینه زیاد، تورم زیاد به مردم خواهد شد.

طاهری ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات موجود در کشور در ناترازی ارزی است که به تولید تحمیل می شود. اول نیازهای کالاهای اساسی برطرف می شود الان صف انتظار در تامین ارز برای صنایع یکی از اولویت ها و مراجعات جدی بخش های تولیدی است که اگر این انجام نشود قطعا کمبود تولید و افزایش تورم و قیمت را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: در سال قبل در تبصره ۱۸ قانون بودجه، عددی را برای تسهیلات در نظر نگرفتند چرا که تسهیلات تکمیلی اولویت دارد یعنی در جاهای مختلفی که ناترازی و کمبود داریم بر خلاف ماده ۲۰ قانون به تولید تحمیل می کنند که امیدواریم این رویکرد اصلاح شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha