۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
خِست بانک‌ها در پرداخت تسهیلات | بنگاه‌ داری بانک ها صنایع را آزار می دهد
بازار بررسی کرد؛

خِست بانک‌ها در پرداخت تسهیلات | بنگاه‌ داری بانک ها صنایع را آزار می دهد

گرگان- عدم تخصیص تسهیلات بانکی در شرایطی که نقدینگی صنایع به واسطه افزایش تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافته، از موانع جدی بخش تولید به ویژه صنایع گلستان که اغلب خُرد و متوسط هستند، شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اهمیت شرکت های دانش بنیان تا جایی است که سال گذشته مقام معظم رهبری برای تاکید بر این موضوع، شعار سال را با حمیات از تولید دانش بنیان نام گذاری کرد با این حال بسیاری از این شرکت ها که این روزها در کشور به مرحله تولیدئ انبوه رسیده اند به واسطه عدم تخصیص تسهیلات مورد نیاز در استیال قرار دارند.

شرکت پارس بافت گلستان یک مجموعه دانش بنیان است که حدود ۱۰ سال در حوزه تولید ماشین آلات خاص در ایران فعالیتی کند به اذعان «امین چراغی فر»موسس مجموعه دانش بنیان پارس بافت گلستان آغاز به کار این واحد تولیدی با حداقل سرمایه بود اما با تلاش پشتکار مجموعه امروز بیش از ۱۰هزار واحد صنعتی موفق را در داخل و خارج کشور راه اندازی شده است.

* درباره تولیدات مجموعه خود توضیح دهید

دستگاه تولید الکترود جوشکاری، دستگاه سیم جوش co۲، دستگاه تولید چمنی و pvc، مفتول pvc، مفتول مسوار، دستگاه کشش مفتول توسط این واحد صنعتی تولید می شود که اربرد آن در انواع صنایع قابل استفاده است.

۲۰ مدل ماشین مختلف در ایران تولید می کنیم برای اولین باردر ایران دستگاه اتومات تولید توری حصاری گواهینامه ثبت اختراع آن را گرفتیم که تولید آن به صورت انبوه خواهد بود. همچنین برای اولین بار در کشور دستگاه گاویون را طراحی کردیم ه این دستگاه بیشتر برای سدسازی و جاده سازی لازم است.

نکته قابل توجه اینکه این محصولات مصرفی نیستند بنابراین باعث اشتغالزایی می شود. تاجاییکه هر محصول برای پنج نفر به صورت مستقیم ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می کند ضمن اینکه این محصولات را به خارج از کشور هم صادر می کنیم.

* میزان سرمایه گذاری برای این شرکت چقدر بوده است؟

حدود ۵۰ میلیارد تومان تاکنون برای این واحد تولیدی هزینه کردیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی سال گذشته برای طرح توسعه صنعت ناگزیر به دریافت وام شدیم که متاسفانه به رغم پیگیری های انجام شده، تسهیلات پرداخت نشد.

به نظرم این بنگاه‌داری بانک‌ها بیشتر صنایع را آزار می‌دهد برای حل این مشکل از مراجعی مانند دادستانی، استانداری و نمایندگان مجلس پیگیری کردیم اما به نتیجه ای نرسید

به نظرم بزرگترین مشکل صنایع این روزها بانکها هستند چراکه به هیچ عنوان با واحدهای تولیدی همکاری ندارند؛ در سال گذشته مصوب شد تا از محل تبصره ۱۸ تسهیلات برای توسعه این واحد تولیدی پرداخت شود که در صورت تحقق این تسهیلات و اجرای طرح توسعه، امروز دست کم ۱۰۰ نفر اشتغالزایی به صورت مستقیم داشتیم.

به نظرم این بنگاه داری بانک ها بیشتر صنایع را آزار می دهد برای حل این مشکل از مراجعی مانند دادستانی، استانداری و نمایندگان مجلس پیگیری کردیم اما به نتیجه ای نرسید.

اینگونه به نظر می رسد که دولت نمی خواهد یا نمی تواند با بانک ها برخورد کند زیرا در این مدت فعالیت تاکنون هیچ همراهی از سوی بانک ها مشاهده نشده است. با اینحال امیدواریم با یک برخورد جدی تر این مشکلات رفع شود.

خِست بانک‌ها در پرداخت تسهیلات | بنگاه‌ داری بانک ها صنایع را آزار می دهد

* دریافت تسهیلات با بهره بانکی ۲۳ درصد برای تولید به صرفه است؟

این روش بانکداری نزول است اما شرایط اقتصادی به گونه ای بحرانی شده که باید تسهیلات بانکی کنار تولیدکننده باشد که متاسفانه نیست.

به جایی رسیدیم که همان حداقل ها را می خواهیم و به دنبال ایده آل ترین شرایط نیستم اما مشاهده می کنید که همین انتظارات هم برآورده نمی شود. مشکل بزرگتر از سود بانکی ودیعه ای است که بانک ها از ما می خواهند متاسفانه بانک ها سند واحد صنعتی را به عنوان ودیعه نمی پذیرند چنین فرایندی این شُبه را ایجاد می کند که بانکها صنعت را قبول ندارند.

* چه تعداد افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر ۵۰ نفر به صورت مستقیم و شش هزار فر به صورت غیر مستقیم از طریق ماشین آلات مشغول به کار هستند. در حال حاضر به واسطه شرایط نامساعد اقتصادی فقط کارکنان در یک شیفت کاری مشغولند در حالیکه در گذشته اینگونه نبود.

سالانه به طور میانگین سالانه ۵۰۰ دلار ارزآوری برای استان و کشور داریم اگر این سرمایه افزایش می یافت این ارز آوری چند برابر می شد

به نظرم یکی از دلایل موفقیت سایر کشورها توسعه صنعت ماشین سازی است بنابراین اگر دولتمردان ما بنا به ایجاد رونق اقتصادی دارند باید از کارخانه های ماشین سازی حمایت کند.

* این واحد تولیدی تاکنون صادرات داشته است؟

بله سالانه به طور میانگین سالانه ۵۰۰ دلار ارزآوری برای استان و کشور داریم اگر این سرمایه افزایش می یافت این ارز آوری چند برابر می شد.

در حال حاضر به کشورهای همسایه گلستان، عمان، عراق، کانادا و حتی استرالیا صادرات داشتیم و با مشتریان داخلی هم ۹۰ قیمت ماشین آلات را با هدف رونق تولید و افزایش اشتغال به صورت شرایطی عرضه می کنیم با اینحال حمایتی از سوی دولت نشده ایم.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha