۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
ارتقای بهره وری نیازمند هم افزایی دستگاه هاست
معاون بین‌الملل خانه صنعت و معدن جوانان ایران:

ارتقای بهره وری نیازمند هم افزایی دستگاه هاست

معاون بین‌الملل خانه صنعت و معدن جوانان ایران، هم افزایی دستگاه‌ها و نهادها را از شروط اصلی ارتقای بهره وری در کشور عنوان کرد و گفت: این معاونت این موضوع را از مجلس پیگیری می‌کند.

به گزارش بازار، حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درباره نقش بهره وری در تقویت تولید ملی و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی کشور گفت: اقتصاد بیمار ایران، متأسفانه بهره ور نیست و ناکارآمد است.

وی با اذعان به اینکه قدرت خرید مردم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و قشر متوسط نمی‌تواند از حد متوسط خرید برخوردار باشد افزود: وقتی تولید ناخالص کشور ۸۵ میلیون نفری ما نمی‌تواند ۴۰۰ میلیارد دلار باشد نشان می‌دهد که اقتصاد ایران ناکارآمد است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ریشه همه این مسائل را در عدم تعریف درست از اقتصاد دانست و اظهار کرد: پمپاژ درآمدهای نفتی به اقتصاد اجازه نداده که شکل درست و علمی اقتصاد در کشورمان پا بگیرد.

صالحی گفت: مقوله بهره وری و پروژه‌های بهره ور، زمانی برای جامعه ایران اهمیت پیدا می‌کند که به عنوان یک ارزش و امر مثبت شناخته شده و برای آن برنامه ریزی شود.

وی اقتصاد نفت محور را دلیل اصلی سهم پایین بهره وری در اقتصاد ایران دانست و اظهار کرد: داشتن نفت، ما را به سمتی برده که نتوانیم به بهره وری ارزش دهیم. ما در حوزه انرژی ۸۵ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم و از این نظر کشور اول دنیا هستیم و این درحالیست که چین با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری ۳۲ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران از اقتصاد درون زا و برون نگر به عنوان شاه بیت اقتصاد مقاومتی تعبیر کرد و گفت: بهره وری به حفظ منابع موجود و ایجاد ارزش افزوده و افزایش سهم مشارکت اقتصادی کمک می‌کند اما باید رویکردها را تغییر داده و هم افزایی ایجاد کنیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر دولتمردان و نمایندگان مجلس به بخش خصوصی اعتماد کنند دو سوم مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود چراکه در این صورت رشد تولید به دست بخش خصوصی خواهد افتاد و اقتصاد ضعیف با رویکرد گذشته نمی‌تواند کشور را بهره ور کند و درآمدهای کشور را افزایش دهد.

در ادامه، رضا نوری معاون بین الملل خانه صنعت و معدن جوانان ایران گفت: موضوع بهره وری مختص ایران نیست و همه کشورهای دنیا اعم از در حال توسعه و پیشرفته سعی می‌کنند حدأکثر بهره وری را داشته باشند.

وی افزود: از آنجایی که ایران تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته و درآمدهای ارزی و سهم صادرات غیرنفتی پایینی هم دارد لذا ارتباط با کشورهای همسایه از طریق صادرات فنی و مهندسی می‌تواند تا حدودی به افزایش درآمدهای ارزی ایران کمک کند.

معاون بین الملل خانه صنعت و معدن جوانان ایران تصریح کرد: تعداد زیادی از جوانان ایرانی از تخصص و دانش کافی برخوردار هستند اما مسئله مهم تر به کارگیری تخصص و ظرفیت آنهاست تا کشورمان در راستای ارتقای بهره وری حرکت کند.

نوری از نگاه و رویکرد مثبت خانه صنعت و معدن جوانان ایران به موضوع بهره وری در کشور سخن گفت و افزود: در کنار ظرفیت ویژه جوانان متخصص در کشورمان، یکی دیگر از شروط اصلی برای ارتقای بهره وری در کشور هم افزایی دستگاه‌ها و نهادهاست کمااینکه ما این موضوع را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.

معاون بین الملل خانه صنعت و معدن جوانان ایران اظهار کرد: جوانان به هر صورت نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و خانه صنعت و معدن جوانان ایران هم فعالان و متخصصان جوان بسیار خوبی دارد که در این راستا تلاش می‌کنند و اگر به جوانان اعتماد بیشتری شود مسیر بهره وری هم تسهیل و هموار خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha