۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
نارضایتی مردم از کیفیت قطعات خودرویی؛ یدکی های الکی!
بازار از سمنان گزارش می دهد؛

نارضایتی مردم از کیفیت قطعات خودرویی؛ یدکی های الکی!

سمنان - همانند برخی از استانها، لوازم یدکی بی کیفیت صدای بسیاری از مردم به خصوص مالکان خودروهای ایرانی را در سمنان درآورده است. لوازم یدکی که بعضاً حتی از درون کارتن هایشان بیرون نیامده خراب هستند.

بازار، گروه استان ها؛ لوازم یدکی به خصوص برای خودروهای ایرانی مشکلات پدیده ای را پدید آورده است. مالکان این خودروها عقیده دارند کیفیت قطعات دیگر مانند سابق نیست از سوی دیگر بسیاری از این مکانیک ها نیز این موضوع را تایید می‌کند.

لوازم یدکی فروش های استان سمنان بر این عقیده هستند که کیفیت محصولات به طور کلی کاهش پیدا کرده و این موضوع ارتباطی به فروش محصولات ندارد و در نتیجه شرایط کاهش کیفیت لوازم یدکی ها را نباید تقصیر فروشگاه ها انداخت.

برخی لوازم یدکی فروش ها می گویند که قطعات فراوانی وجود دارد که هنوز از جعبه باز نشده خراب هستند و ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم عودت دادن همان قطعات است اما گویا همان قطعات دوباره برای همکار دیگر ما ارسال می شود زیرا خرابی لوازم یدکی ها بسیار فراوان تر از آن چیزی است که مردم حتی تصورش را می کنند.

فروش قطعات با ما است نه کیفیت ساخت!

یک لوازم یدکی فروشی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بسیاری از قطعات خودرو حتی در درون کارتن و جعبه خودشان هم خراب هستند گفت: برای مثال قطعه ای به نام استپر برای خودرو پژو ۴۰۵ حتی در درون بسته بندی خراب است در نتیجه وقتی مشتریان به مغازه اما مراجعه میکنند عمدتاً سه الی چهار قطعه به آنها می‌دهیم تا هر کدام کارکرد بر روی خودروی آنها نصب و مابقی برای عودت دادن به شرکت توزیع کننده به ما پس داده شود مانند این موضوع فراوان می توان نمونه را مثال زد.

رحمانی، فروشنده لوازم یدکی: بارها پیش آمده که دو الی سه قطعه در یک روز از لوازم یدکی خریداری و هیچکدامشان کار نمی کرد

محمد اکبریان با بیان اینکه امروز لنت ترمز برای خودرو پراید تولید می‌شود که امکان دارد اصلاً با دیسک ترمز خودرو همخوانی نداشته باشد، بیان کرد: بسیاری از مکانیک ها به ما مراجعه و اعلام می‌کنند که نه بَست ها و نه اتصالات نصب شونده بسیاری از قطعات مخصوصاً لنت ترمز با هم همخوانی ندارد و عمدتاً نمی توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در واقع قطعه فروش اینجا بی تقصیر از چرا که قطعه در درون بسته بندی از تهران ارسال و در شهرها توزیع می شود حال این که بگوییم لوازم یدکی فروشی مقصر این موضوع است، اجحاف به نظر می رسد، افزود: کیفیت قطعات آنقدر پائین آمده که بسیاری از مردم بعد از مراجعه به ما تقاضای دو قطعه می کنند تا یکی را پس بیاورند و آن دیگری که سالم است را روی خودرویشان نصب کنند!

نارضایتی مردم از کیفیت لوازم یدکی | قطعاتی که بازنشده خراب هستند!

نظارت ها کافی نیست

بارها سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان اعلام کرده که مردم از قطعاتی خریداری کنند که دارای برچسب معتبر و کد پیگیری وزارت صنعت معدن است اما قطعه فروشان بر این عقیده هستند که همین قطعات هم بعضاً غیر فعال یا ناقص هستند!

یکی دیگر از فروشندگان لوازم یدکی در شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: این موضوع خرابی قطعه ها از درون کارتن هایشان، برای برخی از خودروها مانند پژو ۴۰۵ پراید وانت نیسان و حتی موتورسیکلت های تولیدی داخل بیش از دیگر اقسام خودرو ها به چشم می خورد و از آنجا که جمعیت بسیاری از مردم استان سمنان هم این خودروها را سوار می شوند باید گفت این یک مشکل بزرگ برای مردم به شمار می آید.

رحمانی فروشنده لوازم یدکی: بسیاری از قطعاتی که لیبل اصلی و بارکد وزارت صنعت و معدن دارد هم از درون جعبه خراب هستند

مجید رحمانی با بیان اینکه بارها پیش آمده که دو الی سه قطعه در یک روز از لوازم یدکی خریداری و هیچکدامشان کار نمی کردند، ابراز داشت: این موضوع به ویژه در یک سال اخیر بیشتر به چشم می خورد نو شان می دهد که نه تنها کیفیت خودروها قطعات خودروهای تولیدی بسیار پایین آمده بلکه نظارت‌ها هم بر همان میزان کمتر شده است.

موشک نقطه زن داریم، استپر ۴۰۵ خیر!

نظر مکانیک ها هم جالب است یک مکانیک علیرغم تائید موضوع خرابی قطعات به خبرنگار بازار می گوید: گاهی مردم قطعه را با قیمت‌های کمتر از ۲۰۰ هزار تومان خریداری می کند و اگر این وظیفه دچار مشکل شود و مشتریان آسیب چندانی نمی بینند اما شخصاً با موردی روبرو شدم که یک راننده نیسان وانت رینگ ترک خورده را از بسته بندی باز و برای نصب روی خودرو آورده بود که قاعدتاً نمی توانستیم از آن استفاده کنیم و این یعنی ضرر چند میلیون تومانی برای یک راننده نیسان که خود دچار مشکلات عدیده اقتصادی است.

سید مرتضی حسینی با بیان اینکه از این موارد فراوان دیده می‌شود به خصوص قطعاتی که مرتبط با کامپیوتر برق و الکترونیک سوخت و دیاگ خودرو هستند عمدتاً مشکل دارد و این بسیار بد است، تاکید کرد: در کشوری که موشک نقطه زن می سازیم چطور نمی‌توانیم یک استپر پژو ۴۰۵ را سالم تولید کنیم، و این امر نشان از مدیریت جهادی و غیرت ملی در حوزه دفاعی و نظامی است ولی متأسفانه در حوزه تولید خودرو اینگونه است!

نارضایتی مردم از کیفیت لوازم یدکی | قطعاتی که بازنشده خراب هستند!

کاهش کیفیت محسوس است

علیرضا نیک رفتار یک کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: علیرغم همه مشکلات پیش آمده در کاهش کیفیت خودروها همچنان مردم از مغازه های مجاز لوازم یدکی فروشی خرید کنند چرا که لوازم فیک و تقلبی بسیار زیاد شده و عمدتاً هم مشکلات از همین لوازم است.

وی افزود: لوازم یدکی دارای دو لیبل اصلی شامل کد محصول و فروش و همچنین کد وزارت صنعت معدن و تجارت هستند که با بارکد خوان می توان آنها را ملاحظه کرد در نتیجه تفکیک لوازم یدکی جعلی از اصلی چندان کار دشواری نیست اما مردم عادی بهتر است از فروشگاه های مجاز و نمایندگی های لوازم یدکی خرید کنند چرا که این مغازه ها تحت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان قرار دارند و به صورت دوره‌ای بازرسی می شوند.

برعکس نظر نیک رفتار اما یدکی فروشان می گویند که چنین چیزی هرچند درست است اما همیشه صدق نمی کند چرا که بسیاری از قطعاتی که لیبل اصلی و بارکد وزارت صنعت و معدن دارد هم از درون جعبه خراب هستند و در نتیجه برای حرفه ای ها هم شناخت قطعه سالم از ناسالم دشوار به نظر می رسد از سوی دیگر نمی توان برای هر ایراد جزئی چند قطعه را خرید تا یکی از آنها سالم باشد در نتیجه باید چه کرد.

مردم تخلفات را اعلام کنند

نماینده صمت استان سمنان در بازرسی لوازم یدکی ها اما در این باره می گوید: بازرسی و نظارت گشت‌های ویژه بر بازار لوازم یدکی خودرو به ویژه لاستیک و روغن موتور در سمنان افزایش یافته و بازرسان ما لوازم یدکی ها را مورد بازرسی قرار می گیرند.

لوازم یدکی فروشان معتقد هستند که لوازم یدکی دارای کد اصالت هم بعضاً دچار نقص است

محمود خان بیگی همچنین با بیان اینکه مردم هم می‌توانند شکایات هارا از طریق سامانه‌های ۱۳۵ و ۱۲۴ گزارش دهند و پیگیری کنند، ابراز کرد: لوازم یدکی، لاستیک، روغن موتور و ... بیش از دیگر لوازم مورد ذره بین قرار دارد و بازرسی های دوره ای صورت می گیرد.

حسین نظری مسئول گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان سمنان گفت:برخی از شرکت‌ها به صورت سبدی و فروش اجباری محصولاتشان را به فروش می‌رسانند که اگر این اقدام فروشندگان محرز شود تخلف ان‌ها ثبت و پروتده قضایی تشکیل می‌شود.

قطعاتی که واقعا خراب هستند!

یکی از راهکارهایی که صمت عقیده دارد مردم می توانند از آن بهره گیری کرده تا اصالت لوازم یدکی را بسنجند کد دستوری #۷۷۷۷*۴* اصالت کالا و شناسه هویت است از سوی دیگر کالایی که دارای شناسه هویت نباشد اساساً قاچاق به شمار می آید چرا که عرضه خارج از شبکه مشمول آن خواهد شد.

لوازم یدکی فروشان معتقد هستند که لوازم یدکی دارای کد اصالت هم بعضاً دچار نقص است در نتیجه نشان می دهد که از اساس و در زمینه تولید ما دچار مشکل هستیم و هر میزان هم سازمان صمت استان سمنان نظارت بر فروشندگان را تشدید کند بازهم راهکار اصلی و اساسی نخواهد بود.

جالب اینجا است که در هنگام گفتگو برای تهیه گزارش با لوازم یدکی ها بر حسب اتفاق مکانیکی مراجعه و دقیقاً اعلام کرد لوازم یدکی از اساس خراب است که تازه همین حالا آن را در جعبه دارای هولوگرام اصالت، بارکد، کد انبارداری، کد وزارت صمت و ... هم بوده است! این مشت نمونه خروار داستانی است که در حوزه لوازم یدکی استان سمنان رخ می دهد. لوازمی که با بدترین کیفیت تولید می شوند اما همه نظارت ها بر فروش آن است.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha