۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
نخستین اورژانس کشاورزی به زودی افتتاح می شود؛ با یک تماس تلفنی مشکلات کشاورزی را برطرف کنید
مدیر قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان؛

نخستین اورژانس کشاورزی به زودی افتتاح می شود؛ با یک تماس تلفنی مشکلات کشاورزی را برطرف کنید

بختیاری زاده مدیر قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان به بازار گفت: به زودی اورژانس کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان سراسر کشور توسط بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افتتاح می شود.

بازار؛ گروه ایران: قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همواره با همکاری گروه های جهادی تخصصی در حوزه کشاورزی سعی در رفع مشکلات تولید و حمایت از کشاورزان مناطق کم برخوردار دارد.

این قرارگاه در تازه ترین اقدامات خود ضمن افزایش ضریب آبرسانی در مزارع کشاورزی و باغات با احیای کانال ها آبی و قنات ها، رفع مشکلات دامداران و دامپروران با برنامه ریزی برای کاهش تلفات دامی، افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مناطق کم بازده و افزایش درآمد کشاورزان مناطق کم برخوردار، قصد دارد اورژانس کشاورزی را برای نخستین بار در کشور برای دسترسی هر چه بهتر کشاورزان برای رفع مشکلات حوزه تولید مواد غذایی با همکاری دانشگاه تهران راه اندازی کند.

اورژانسی که کشاورزان می توانند از سراسر کشور تنها با یک تماس تلفنی ایرادات خود را مطرح و از رهنمود های بخش علمی و دانشگاهی در رفع آن ها بهره مند شوند. در این رابطه مهدی بختیاری زاده مدیر قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان مدیر قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان بفرمایید این قرارگاه چه خدماتی در سال گذشته به کشاورزان مناطق کم برخوردار ارائه کرده است؟

در سال گذشته بیشترین تمرکز قرارگاه بر روی پروژه هایی همچون کاهش تلفات دام در مناطق محروم بوده است؛ این اقدام با تعامل با سازمان دامپزشکی کشور و همکاری گروه های جهادی انجام شد. آن ها با همراهی یکدیگر بر روی کاهش ۱۰ درصدی تلفات دوران شیرخوارگی دام سبک تمرکز کردند توانستند این خدمات را بر روی ۸۰۰ هزار دام مناطق مختلف ارائه کنند.

سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۲۵ درصدی تلفات دام به عنوان ثمره اجرای طرح کاهش تلفات دوران شیرخوارگی دام سبک برای اولین بار خبر داده است

البته خدمات ارائه شده فقط محدود به یک بازده زمانی کوتاه نبوده و به صورت مستمر و در طول سال بارها این خدمات از سوی دامداران دریافت شده است. کار خوبی که به خاطر استمراری که داشته توانستیم موفقیت نسبی هم کسب کنیم. در این راستا سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۲۵ درصدی تلفات دام به عنوان ثمره اجرای این طرح برای اولین بار و به عنوان پایلوت خبر داده است.

* با توجه به دستاورد بیشتر از هدف گذاری انجام شده، بفرمایید برای امسال در راستای جلوگیری از کاهش تلفات دامی چه برنامه ای دارید؟

در سال جاری در بحث کاهش تلفات دام قصد داریم ۱.۵ میلیون راس دام را تحت پوشش قرار دهیم تا بتوانیم بحث تلفات دوران شیرخوارگی را بیش از سال گذشته کاهش دهیم. البته اقدامات بنیاد احسان در حوزه کشاورزی و دامپروری به همین جا محدود نمی شود و در حوزه دیگری که از سال گذشته به آن ورود کردیم نیز دستاوردهای خوبی به دست آوردیم.

سال گذشته توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی مورد توجه قرار دادیم. همانطور که می دانید معیشت جامعه روستایی محدود شده و اهالی روستاها در مضیقه هستند، به خصوص که برخی از سطح برخی از زمین ها قابلیت کشت ندارد و دامنه فعالیت آن ها محدود است. از این رو زمین های غیر قابل کشت را مورد توجه قرار دادیم و با برنامه ریزی برای چنین مزارعی هدف افزایش درآمد زایی خانوارهای روستایی را پیش بردیم.

* بفرمایید برای افزایش درآمد روستایی در مناطق کم برخوردار که از زمین های زراعی پر بازده نیز برخوردار نیستند چه برنامه ای اجرایی کردید تا قدری در راستای توانمندسازی آن ها قدم برداشته شود؟

در سال گذشته به صورت پایلوت در استان های مازندران، خوزستان و سیستان و بلوچستان کشت گیاهان دارویی را در ۳۳۰ هکتار از اراضی غیر قابل کشت توسعه دادیم. نتیجه این اقدام کسب موفقیت و درآمدزایی در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در هر هکتار برای خانوارهای ساکن در مناطق محروم شد.

امسال قصد داریم طرح توسعه کشت گیاهان دارویی را به ۲ هزار هکتار در سطح کشوری افزایش دهیم

امسال نیز قصد داریم طرح توسعه کشت گیاهان دارویی را به ۲ هزار هکتار در سطح کشوری افزایش دهیم. همچنین بحث فرآوری گیاهان دارویی را هم در کنار این موضوع هدف گذاری کرده ایم؛ یعنی فرآوری خرد مقیاس گیاهان دارویی در جامعه روستا اجرایی شود و بتواند اشتغال خرد ایجاد کند.

* علاوه بر فرآوری خرد، برنامه ای بزرگ تر برای توسعه کشت گیاهان دارویی و فرآوری تخصصی تر این گیاهان را در اهداف آینده خود قرار داده اید؟

بله، در افق بلند مدت، قصد داریم با حمایت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یک کارخانه فرآوری گیاهان دارویی را در گچساران کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی کنیم. هدف این است که سطح زیر کشت گیاهان دارویی را در حدی افزایش دهیم که بتوانیم خوراک کارخانه فرآوری گیاهان را تامین کنیم تا ضمن کمک به اشتغال و توانمندسازی مناطق کم برخوردار برای کشور نیز دست به ارزی بزنیم.

* یکی از مشکلاتی که همواره کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند تامین منابع کافی برای تولید محصولات زراعی است، بفرمایید در این حوزه چه برنامه هایی داشتید و در آینده هم دنبال خواهید کرد؟

بحث دیگری که در سال گذشته به صورت پایلوت انجام دادیم احیای قنات ها بود. بنیاد احسان در بحث احیای قنات ها، استخرها و جمع آوری کانال های آب در سال گذشته ورود کرد که نتیجه آن احیای چهار قنات و کانال در کشور شد. مضاعف بر این موضوع، برنامه احیای کانال و استخرهای ذخیره آب را اجرایی کردیم.

خوشبختانه نتایج بسیار خوبی از این طرح ها با توجه به مدیریت آبی که انجام شد دریافت کردیم و روستاییان توانستند بهره وری آب را بالا ببرند، سطح زیر کشت را افزایش دهند و به یک درآمد پایداری برسند.

سال جاری نیز یک برنامه ریزی ای برای این موضوع خواهیم داشت تا بتوانیم ۱۰۰ رشته قنات را احیا کنیم. همچنین قصد داریم کانال های انتقال آب و استخرهای ذخیره آب را در کنار قنات ها و چشمه ها احداث کنیم تا با مدیریت آب، بهره وری حوزه کشاورزی را بالاتر ببریم؛ اتفاقی که می تواند به طور حتم درآمد روستاییان را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این تمام پروژه های اصلی بود که سال گذشته انجام شد و با توجه به موفقیت آمیز بودن آن ها امسال هم پر قدرت تر ادامه دارد.

* دیگر چه برنامه منحصر به فرد تر و تازه ای برای امسال در راستای توانمند سازی روستاییان دارید؟

امسال به دنبال ورود دانش به حوزه کشاورزی هستیم. با توجه به کاهش سطح دانش حوزه کشاورزی و تجربیات خوبی که بنیاد احسان در ادوار گذشته با اقدامات جهادی خود داشته، قصد داریم همچون زمانی که برای کاهش همه گیری کرونا طرح ارائه مشاوره های پزشکی را راه اندازی کردیم اورژانس کشاورزی را هم برای نخستین بار در کشور راه اندازی کنیم.

مرکز مشاوره تلفنی برای کشاورزان کشور راه اندازی می شود که بتواند به صورت رایگان به کشاورزان مناطق محروم در هر ساعتی مشاوره دهد

برای این هدف یک مرکز مشاوره تلفنی برای کشاورزان کشور راه اندازی می شود که بتواند به صورت رایگان به کشاورزان مناطق محروم که دسترسی به مختصصان و مشاوران را ندارند مشاوره تخصصی به صورت تلفنی در هر ساعتی ارائه دهد.

این اقدام نیز با همکاری دانشگاه تهران انجام خواهد شد و از همین جا نوید می دهم که طی هفته های آینده مراسم افتتاحیه اورژانس کشاورزی برگزار خواهد شد و طرح فعال می شود.

علاوه بر این، با توجه به اینکه نظر بر این است که مسائل حوزه روستا را با استفاده از فناوری های نو برطرف کنیم، با ظرفیتی که دانشگاه های کشور دارند در حال تعامل هستیم تا مراکز نوآوری را در دانشگاه ها راه اندازی کنیم و بتوانیم مسائل مناطق محروم را با استفاده از ظرفیت دارند برطرف کنیم. در این اقدام شرکت های دانش بنیان نیز پا به میدان خواهند گذاشت.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      ... سالیانه هزاران هکتار تولیدات کشاورزی سرما زده .افت زده .خراب شده .مدیریت نیست .تخصص وجود نداره .امکانات گرانه .سموم تقلبی .نظارت نیست .ظلم به تولید کننده به اوج رسیده .نحوه مصرف سموم پایش نمیشه .چرا حرف مفت میزنین
    • وحید نوروزی IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      سلام چگونه می‌شود ارتباط گرفت؟