۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
تهدیدات سایبری خطری جدی برای تأسیسات گاز | انجام بیش از ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عسلویه
معاون وزیر نفت:

تهدیدات سایبری خطری جدی برای تأسیسات گاز | انجام بیش از ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عسلویه

چگنی مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه گاز و پتروشیمی  در عسلویه صورت گرفته، باید از این هزینه عظیم محافظت کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز در نخستین همایش مقاوم سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور، ضمن بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران با تأسیساتی که در اختیار دارد از شرکت‌های برتر دنیا است و بیش از ۷۰درصد از انرژی کشور را تامین می‌کند گفت: این شرکت انرژی صنایع مهم کشور از جمله فولاد، پتروشیمی و سایر صنایعی را که محور انرژی کشور را تشکیل می‌دهند، تامین می‌کند و بنابراین مقاوم سازی این تأسیسات به منظور جلوگیری از ایجاد خلل در خدمات رسانی بسیار مهم است.

وی افزود: مقاوم‌سازی محورهایی مختلف دارد و صرفاً در مقاوم‌سازی فیزیکی محدود نمی‌شود؛ مقاوم‌سازی نیروی انسانی مهم‌تر از مقاوم‌سازی تأسیسات است.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: در کنار مقاوم سازی نیروی انسانی، مقاوم سازی پدافند غیرعامل اهمیت دارد. مولفه‌هایی که برای پدافند غیرعامل تعریف شده، پیشگیری از بحران و مقابله با آن و ایجاد آمادگی در افرادی است که احتمال دارد آسیب ببینند و در واقع به عنوان ایجاد زنگ خطر در مباحث مقاوم سازی نیز تعریف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ترازیابی و استفاده از الگوهای جهانی در مقوله مقاوم سازی برای ما بسیار مهم است و نباید چرخ را از اول اختراع کنیم.

چگنی ضمن بیان ضرورت در نظر گرفتن برنامه ای بلندمدت برای مقاوم سازی گفت: باید با آگاهی کامل یک سند جامع مقاوم سازی را تدوین کنیم و برای آن باید از مراکز علمی و دانشگاه ها و شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تهدیدات سایبری نیز تأسیسات گاز را تهدید می‌کند که باید در برابر آن نیز مقاوم سازی صورت بگیرد و ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی از ترازیابی غافل نشویم.

چگنی گفت: ابلاغ مقام معظم رهبری و آیین نامه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از اسناد بالادستی در زمینه مقاوم سازی هستند که باید از آن‌ها استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت، در ادامه از شرکت اوزاکا گاز ژاپن به عنوان شرکتی نام برد که با شرکت ملی گاز ایران همکاری کرد و تجربیاتش در زمینه حوادث طبیعی را در اختیار این شرکت قرار داد و خاطرنشان کرد که باید در تدوین اسناد از مشاوره‌های بین المللی استفاده کنیم.

چگنی در بیان ضرورت مقاوم سازی یادآوری کرد که بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه گاز و پتروشیمی و ... در عسلویه صورت گرفته که باید از این هزینه عظیم محافظت کرد.

۴۷۵ هزار کیلومتر شبکه گاز رسانی

او با بیان اینکه بیش از ۴۷۵ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی داریم که ضرورت مقاوم سازی را نشان می‌دهد، در ادامه گفت: میتوانیم ظرفیت‌های جدیدی برای سازندگان تجهیزات مقاوم سازی ایجاد و از طریق آن شغل ایجاد کنیم.

چگنی مقاوم سازی را نیازمند هماهنگی‌های بین سازمانی دانست و گفت: این مسئله با جان مردم سروکار دارد زیرا هنگامی که تجهیزات فرسوده می‌شود، در آن خوردگی ایجاد می‌شود و احتمال خطر و ایجاد نشتی و انفجار افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نفت بحث بهینه‌سازی برای کم کردن آثار ناترازی گاز در فصول سرد، هوشمندسازی و تعویض کنتور های معمولی با کنتورهای هوشمند و ذخیره‌سازی روزمینی را نیز شایسته توجه و از اقداماتی دانست که باید در دستور کار قرار بگیرند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این که باید نگاه فرابخشی در این حوزه وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم کشور نیز باید این مساله مورد توجه قرار گیرد البته در ابعاد دیگری در صنعت گاز اکنون در حال برنامه ‌ریزی هستیم.

او همچنین به موضوع هوشمندسازی اشاره و اظهار داشت: تعویض کنتورهای معمولی با کنتورهای هوشمند، تعویض بخاری‌های راندمان پایین با راندمان بالا را در دستور کار داریم همچنین برنامه جامعی را برای مباحث آموزشی و فرهنگ سازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: بحث آموزش نیروی انسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مقاوم‌سازی یک اولویت است و هر قدر مقاوم‌سازی به تعویق بیفتد، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha