۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
ضرورت تقویت جایگاه بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز

ضرورت تقویت جایگاه بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک مرکزی باید نقش نظارتی خود را به‌درستی ایفا کند و هر اندازه جایگاهش تقویت شود، موفق‌تر خواهد کرد.

به گزارش بازار، معصومه آقاپور علیشاهی گفت: هر اندازه جایگاه بانک مرکزی تقویت شود، موفق‌تر عمل خواهد کرد. این نهاد اقتصادی مهم در کشور ابزارهایی مانند نرخ بهره، نرخ سپرده قانونی و تخصیص ارز در اختیار دارد و در مورد تمام این موارد بر اساس برنامه توسعه کشور و چشم‌انداز آن می‌تواند تغییراتی به وجود آورد تا مسیر اقتصادی کشور به‌درستی طی شود.

نماینده سابق مجلس در این باره اظهار داشت: اجرای درست این موارد نیازمند آن است تا بانک مرکزی نقش کنترل‌گری و نظارت را به‌درستی ایفا کند. صادرات نفتی کاملاً مشخص است و پول آن به خزانه بر اساس قانون واریزمی شود، اما در صادرات غیرنفتی که بخش خصوصی و خصولتی‌ها ورود پیدا می‌کنند، بانک مرکزی باید نقش نظارتی دقیق‌تری داشته باشد.

آقاپور علیشاهی در رابطه با اهمیت تطبیق نقشه ارزی و تجاری کشور گفت:برای مدیریت بهتر تخصیص ارزبا همراهی بانک مرکزی و وزارت صمت پیشنهاد می‌کنم در اتاق بازرگانی کمیته‌ای تشکیل شود و رایزنی‌های مؤثری با واردکننده‌ها صورت گیرد، با این کار نقش صرافان کمتر و واردات راحت‌تر انجام خواهد شد. همچنین برای تأمین و تخصیص ارز موردنیاز برای واردات نیز می‌توان از ظرفیت‌های مرکز مبادله استفاده کرد.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha