۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹
صکوک، بهترین گزینه برای هدایت اعتبار به سمت تولید
مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه مطرح کرد

صکوک، بهترین گزینه برای هدایت اعتبار به سمت تولید

مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: پارسال بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی شرکتی صورت پذیرفت که این نوع تامین مالی بهترین گزینه برای هدایت اعتبار به سمت تولید است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (مُدام)، محمد حسین صدرائی پنجشنبه اول تیر در همایش «تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان یزد از بازار سرمایه»، با مقایسه تامین مالی از طریق شبکه بانکی و بازار سرمایه افزود: میزان تزریق منابع توسط بانک مرکزی در بازار بین بانکی در نیمه خرداد ماه سال جاری حدود ۱۵۰ همت بوده که نشان دهنده نیازمندی نظام بانکی به منابع مالی و تنگنای اعتباری آن است؛ و این سیستم قطعاً در تامین مالی تولید نمی‌تواند مانند گذشته که با مازاد منابع مالی مواجه بود نقش آفرینی کند.

وی افزود: بازار بدهی با سابقه ۱۱ ساله خود در حوزه تامین مالی از طریق صکوک، پاسخگوی نیازهای مالی بخش شرکتی به میزان ۱۸۰ همت بوده است.

مدیرعامل شرکت مُدام تشریح کرد: با توجه به رویکردهای سازمان بورس و اوراق بهادار، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۷ همت تامین مالی شرکتی صورت پذیرفت که این نوع تامین مالی در قیاس با نظام بانکی بهترین گزینه برای هدایت اعتبار به سمت تولید است؛ زیراکه در بازار سرمایه، حسابرسین معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به هزینه‌کرد وجوه حاصل از انتشار اوراق حساس هستند و در گزارش‌های حسابرسی، ماخذ هزینه را پیگیری می‌نمایند.

وی اضافه کرد: علی رغم رشد فزاینده بازار بدهی در سال گذشته، سهم استان یزد از این بازار در ده سال اخیر کمتر از یک هزارم بوده‌است. تاکنون تنها دو شرکت از استان یزد مجموعاً به حجم ۱۸۰ میلیارد تومان اقدام به انتشار صکوک نموده‌اند.

صدرائی توضیح داد: در دوره جدید با توجه به دغدغه سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین شرکت مُدام تلاش بر تسهیل تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی شد؛ نظیر ایجاد وب‌سایتی تحت عنوان صکوک پلاس به آدرس sukukplus.ir که فرایند تامین مالی از طریق تمامی انواع صکوک و فرم‌ها و قراردادهای مربوطه در آن قابل دسترس عموم می‌باشد و بانی‌ها با مراجعه به این سایت مشاهده خواهند کرد که مسیر تامین مالی از این طریق آنقدرها هم پیچیده نمی‌باشد.

وی ادامه داد: در عین حال، در این وب‌سایت به دیگر گزینه‌های تامین مالی مانند پذیرش در بورس و فرابورس، تامین مالی جمعی، انتشار اوراق سلف انرژی و کالایی نیز پرداخته شده است که بانی‌ها می‌توانند در کنار صکوک با این روش‌های تامین مالی نیز آشنا شوند.

به گفته صدرائی، شرکت مدام به عنوان رکن اصلی انتشار صکوک، پذیرای درخواست‌های تامین مالی از سوی بانیان به خصوص بانیان محترم از استان یزد است و نهایت همکاری را در این حوزه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha