۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
طرح رایگان دولت بدون مشتری ماند| کاهش ۵۸۸ میلیون لیتری مصرف بنزین با دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی
۷۰ درصد ظرفیت دوگانه سوز کردن خودروها بلااستفاده ماند

طرح رایگان دولت بدون مشتری ماند| کاهش ۵۸۸ میلیون لیتری مصرف بنزین با دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی

با وجود گذشت حدود ۳ سال از شروع دوگانه سوز کردن رایگان خودروهای عمومی تنها ۲۷۰ هزار خودرو سی ان جی سوز شده اند این در حالی است که ظرفیت اجرای این طرح در مصوبه شورای اقتصاد ۹۰۰ هزار مورد بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی که اتفاقا رایگان هم بود، مورد استقبال واقع نشده است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که تنها ۲۷۰ هزار خودرو در این طرح شرکت کرده اند این در حالی است که شورای اقتصاد مجوز دوگانه سوز کردن رایگان ۹۰۰ هزار خودرو را به وزارت نفت داده است. عدم استقبال از این طرح در شرایطی است که کشور با بحران شدید بنزین مواجه بوده و تعدادی بالایی خودروی عمومی در خیابان های کشور در تردد هستند.

جالب است که بدانید طبق گفته های هوتن انصاری مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی تنها یک میلیون و ۲۰۰ وانت بار بنزین سوز در کشور تردد می کنند که امکان تبدیل آنها به دوگانه سوز وجود دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت پخش و پالایش بر در پایان اردیبهشت‌ ماه، متوسط مصرف روزانه بنزین کشور در سال جاری، ۱۱۲ میلیون لیتر و مقدار تولید حدود ۱۰۴ میلیون لیتر بوده است. هدایت خادمی رییس انجمن پالایش کشور با بیان اینکه «ایران چاره ای جز واردات بنزین ندارد» به بازار می گوید: کسری و ناترازی سوخت هر روز بزرگ و بزرگ تر شده و برای جبران این نا ترازی دست آخر مجبور به واردات بنزین می شود.

‌بسیاری از کارشناسان دلیل عدم استقبال را قیمت پایین بنزین و اختلاف کم بهای سی ان جی با بنزین و سیاست گذاری های اشتباه در این حوزه را دلیل اصلی آن می دانند. بر اساس آمارهای منتشر شده با وجود شرایط بحرانی در مصرف بنزین نه تنها سهم ان جی از سبد مصرف سوخت کشور بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده است. آمارهای منتشر شده از طرف انجمن سی ان جی کشور نشان می دهد که سهم سی ان جی در سبد سوخت از ۲۰ درصد در سال گذشته به حدود ۱۷ درصد رسیده است.

۲۷۰ هزار دستگاه خودروی عمومی دو گانه سوز شدند

در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون رقابت پذیری طرحی در سال ۹۹ شورای اقتصاد به تصویب رسیده که بر اساس آن خودروهای عمومی تک سوز به صورت رایگان به دوگانه سوز تبدیل می شوند. در نهایت اجرای این طرح از تیر همان سال در دستور کار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار گرفته است. با وجود گذشت ۳ سال از شروع اما تعداد متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده اند، بسیار اندک بوده و تنها از ۳۰ درصد ظرفیت موجود استفاده شده و ۷۰ درصد دیگر بلا استفاده باقی مانده است.

۲۷۰ هزار خودروی عمومی، وانت بارها، تاکسی ها و مسافربرهای شخصی و اینترنتی که به تایید وزارت کشور رسیده اند، دوگانه سوز شده اند این در حالی است که در مصوبه شورای اقتصاد شرکت پخش مجاز به دو گانه سوز کردن ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو است

آنگونه که هوتن انصاری مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی به بازار می گوید: تا حدود یک ماهش پیش ۲۷۰ هزار خودروی عمومی، وانت بارها، تاکسی ها و مسافربرهای شخصی و اینترنتی که به تایید وزارت کشور رسیده اند، دوگانه سوز شده اند.

او با بیان اینکه ضمن اینکه مصوبه شورای اقتصاد این اجازه را به ما داده که تا پایان سال ۱۴۰۴ دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی را ادامه بدهیم، گفت: شرکت پخش و پالایش آمادگی و مجوز دوگانه سوز کردن حدود ۹۰۰ هزار خودرو را دارد. با این اوصاف حدود ۶۳۰ هزار تا ظرفیت دیگر در این حوزه وجود دارد.

مسافربرهای شخصی هم به صورت رایگان دو گانه سوز می شوند؟

عدم استقبال از طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی در شرایطی است که طبق مصوبه شورای اقتصاد از متقاضیان آن هزینه ای دریافت نمی شود.

دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و وانت بارها و تاکسی ها کاملا رایگان است. مسافربرهای شخصی باید حدود ۲۰ درصد این هزینه را پرداخت کنند. البته در شورای اقتصاد خواسته ایم که این مصوبه را به گونه ای اصلاح کنند که مسافربرهای شخصی هم دیگر نیازی نباشد که هزینه ای پرداخت کنند

به گفته انصاری، هزینه های این طرح برای خودروهای عمومی و وانت بارها و تاکسی ها کاملا رایگان بوده مسافربرهای شخصی باید حدود ۲۰ درصد این هزینه را پرداخت کنند.

حالا دولت که به شدت نگران تامین بنزین خودروهاست سعی دارد تا با رایگان کردن اجرای این طرح برای مسافربرهای شخصی هم به گونه ای جذابیت مشارکت در این طرح را به نوعی افزایش داده و با گسترده کردن دایره مشمولین این طرح به از ظرفیت موجود استفاده بهتری کرده و سهم سی ان جی را در سبد سوخت خودروهای عمومی افزایش دهد.

مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی می گوید: از شورای اقتصاد خواسته ایم که این مصوبه را اصلاح کرده ایم تا در صورت امکان از مسافربرهای شخصی هم هزینه ای دریافت نشود. هم اکنون منتظر تصویب این درخواست در شورای اقتصاد هستیم.

۵۸۸ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شد

بر اساس آنچه در مصوبه شورای اقتصادی آمده درآمد اجرای این طرح از کاهش سهمیه حاصل از دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی تامین می شود. جالب است که بدانید طبق گفته های مجری طرح دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی، تا حدود یک ماه پیش اجرای این طرح موجب ۵۸۸ میلیون لیتر در مصرف بنزین بوده ضمن اینکه درآمدی ارزی اجرای این طرح چیزی حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می شود.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که اگر مدت زمان اجرای این طرح را ۳ سال یا همان ۳۶ ماه در نظر بگیریم، می توان گفت که دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی ماهانه بیش از ۱۶ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش داده است. شاید اگر این طرح اجرا نشده بود، امروز متوسط مصرف بنزین روزانه دست کم بیش ۵۴۴ هزار لیتر بیشتر بود.

ظرفیت امروز صنعت سی ان جی حدود ۴۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود حال آنکه طبق گفته های دادرس رییس اتحادیه جایگاه داران سی ان جی، حداکثر ۲۳ میلیون مترمکعب از ظرفیت موجود در این حوزه استفاده می شود. البته شرایط در برخی از استان ها و مناطق کشور به مراتب بدتر است. جوهری رییس انجمن سی ان جی کشور به تازگی در اینباره گفته که به طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است.

کد خبر: ۲۲۷٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      0 0
      سلام. مصرف بنزین باید به صورت جدول توزیع شود. تفکیک خودرو از نظر مصرف تقسیم گردد. خودرو های شخصی. خودروهای باری. خودروهای مسافربری. خودروهای وارداتی. خودروهای شاسی بلند. خودروهای نیم شاسی. خودروهای که در پارکینگها هستند واز کارت بنزین آنها استفاده می شود.