۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
لزوم سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی

لزوم سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی

رئیس موسسه پژوهش­های برنامه ­ریزی، اقتصاد کشاورزی گفت: در تولید بخش کشاورزی، سرمایه گذاری کمتر از پنج درصد است، اگر هم سرمایه گذاری شده بر روی ماشین آلات بخش کشاورزی صورت گرفته است.

به گزارش بازار، علی کیانی راد با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی در جهان و عرصه ملی افزود: تغییرات در عرصه کشاورزی به دلیل تاثیر مستقیم بر سفره مردم، از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس موسسه پژوهشهای برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با اشاره به شعار فائو"هیچ کس نباید در غذا فراموش بشود" تصریح کرد: تعریف ما در بخش کشاورزی بعد از اصلاحات ارضی دچار یک انحراف شد و زنجیره کشاورزی تنها به بخش تولید محدود شد.

وی ضمن بیان اهمیت "حلقه زنجیره ارزش کشاورزی" تاکید کرد: ارزش زنجیره مواد غذایی، از "ژن تا سلول" را در بر می‌گیرد.

کیانی راد با اشاره به مولفه‌های امنیت غذایی ادامه داد: امنیت غذایی دربرگیرنده چهار رکن اساسی است؛ یک بخش فراهم بودن غذا است، دومین رکن دسترسی غذا است، سومین رکن مصرف غذا است و پایداری نظام غذایی نیز به عنوان چهارمین رکن امنیت غذایی به شمار می‌رود.

رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه‌روستایی با اشاره به بی ثباتی در زنجیره امنیت غذایی در عرصه جهانی گفت: الگوی مصرف ایرانیان در یکصد سال اخیر به مصرف غذاهای پر آب بر میل پیدا کرده و این درکنار بی ثباتی در قیمت محصولات غذایی، زنجیره امنیت غذایی کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی گفت: باید توجه شود حکمرانی در بحث امنیت غذایی مهم است و متاسفانه سند امنیت غذایی دانش بنیان در طول سه سال گذشته هنوز تعیین تکلیف نشده است.

کیانی راد خاطر نشان کرد: چشم انداز جامعه از رشد اقتصادی تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی دارد. همچنین بی ثباتی ژئوپلیتیک در عرصه جهانی نیز بر بحث امنیت غذایی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

رئیس موسسه پژوهشهای برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با اشاره به نقش جمعیت بر سیستم‌های کشاورزی، افزود: براساس گزارش سازمان ملل، سرعت رشد جمعیت در اقتصادهای نو ظهور افزایشی و در کشورهای توسعه یافته کاهشی است و لذا سیر جمعیت شهری رو به افزایش و سیر جمعیت روستایی کاهشی مشاهدا می شود. این یعنی ما با کاهش منابع تولید کشاورزی در عرصه جهانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به رابطه اقتصاد سلامت غذایی و امنیت غذایی گفت: هزینه تأمین یک رژیم غذای سالم در حال حاضر بالاتر از خط فقر بین المللی است. در این راستا لازم به توضیح است که برای مثال، یک رژیم غذای سالم برای هر نفر در روز بین یک الی دو دلار تخمین زده می‌شود که این عدد بالاتر از خط فقر جهانی است.

علی کیانی راد با اشاره به نقش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: در تولید بخش کشاورزی، سرمایه گذاری کمتر از پنج درصد است، اگر هم سرمایه گذاری شده است بر روی ماشین آلات بخش کشاورزی صورت گرفته است.

رئیس موسسه پژوهشهای برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی این محقق ارشد حوزه کشاورزی در خاتمه گفت: ما باید کشاورزی خود را هوشمند و مبتنی بر تغییر اقلیم طراحی کنیم، همچنین باید یک سبد حمایتی و ابزار هوشمند در نظر بگیرم که متناسب با نیاز افراد و امکانات واقعی آن‌ها طراحی شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha