۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
خاموشی چراغ کسب وکارها با مالیات‌های گزاف
یادداشت؛

خاموشی چراغ کسب وکارها با مالیات‌های گزاف

نوشهر- «افزایش سرسام آور هزینه و تورم غیرمنطقی و سنگینی مالیات فشار مضاعفی است که به رکود و تورم بیشتر وخاموشی چراغ کسب وکار منجر می شود»، این بخشی از یادداشت ارسالی سعید حق پرست برای بازار است.

سعید حق پرست*؛ بازار: آن روزی که برای جبران کسری بودجه دولت، قانون مالیات بر ارزش افزوده از درآمد مردم را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب کردند و برخی نمایندگان سکوت کردند، لااقل امروز اگر وقت کردید سری به ادارات مالیات شهرستان های تابعه خود بزنید تا اوضاع این ملت را از نزدیک نظاره کنید. شاید لااقل صدای اعتراض کاسبان و بازاریان منطقه را به گوش مسئولان برسانید.

آقایان نماینده و تصمیم سازان اقتصادی دولت، مالیات بر درآمد نه مالیات بر گردش مالی دستگاه های کارتخوان!

در طول چند ماه گذشته، قیمت حامل های انرژی همچون برق و گاز و آب و همچنین تلفن و تعرفه و عوارض شهرداری و... از سوی نهادهای دولتی چندین برابر شده است. قیمت اجاره بهای مغازه‌ها نیز سر به فلک کشیده شد، اجناس و مواد اولیه مغازه ها نیز روزانه افزایش قیمت پیدا می کنند و کاسب بیچاره باید تمام درآمد و سودش را صرف خرید اجناس جدید برای عرضه کند.

مگر کارمند و نظامی و کاسب بازار با وجود تحریم ها و تورم سنگین جامعه چقدر درآمد دارند که اینچنین مالیات پرداخت کند.

چه دستهایی پشت پرده است که حتی بر خلاف کلام و شعار سال رهبر فرزانه انقلاب که امسال را سال« مهار تورم و رشد تولید» نام گذاری کرده اند را تبدیل به مهار تولید و اشتغال و رشد تورم بدل کرده اند.

دولت های برای حمایت از کسب وکار ایجاد می شوند

در واقع دولت ها بوجود می آیند تا از نظام بازار و کسب و کار مردم حمایت کنند و جلوی سودجویان که منجر به سقوط بازار می شوند را بگیرند. نه اینکه با اتخاذ سیاست های نادرست توسط مسئولان غیر کارشناس، منجر به بیکاری، کاهش قدرت خرید، افزایش سرسام آور هزینه و تورم غیر منطقی بر بازار اقتصادی شوند و سنگینی مالیات نیز بر دوش مردم، آن هم در دوره رکود اقتصادی کشور، فشار مضاعفی است که در نهایت به رکود و تورم بیشتر وخاموشی چراغ کاسبان بازار منجر می شود.

کشورهایی که همچون ما نفت و گاز دارند و در همسایگی مان هستند، همچون بحرین، کویت، عمان، امارات، عربستان و قطر، نرخ مالیاتشان صفر است. درست است که ما در تحریم ظالمانه دولت های غربی بسر می بریم اما از طرف دیگر کشورهایی که مالیات بالا هم دارند، بالاترین رشد اقتصادی همراه با بالاترین نرخ رفاه اجتماعی را نیز تجربه می کنند، همچون فنلاند، سوئیس، دانمارک، هلند، انگلیس، آلمان، ژاپن و... آنها در بخش مدیریتی اقتصاد از افراد کارشناس و باتجربه بهره می گیرند تا فشار اقتصادی را از دوش مردم بردارند.

روش کنونی مالیات گیری فقر را فراگیر می کند

ظاهرا بودجه نویسان اقتصادی دولت و برخی از نمایندگان ملت، خودشان چون از اقشار ضعیف جامعه نیستند با مشکلات این اقشار آشنایی ندارند. این روش مالیات گیری به جای اینکه فشار را از دوش ملت کم کند و تحریم ها را خنثی کند به خنثی سازی مردم منجر خواهد شد و جبران هزینه های دولت از محل اخذ مالیات سنگین بر پیکره نیمه جان ملت، تنها به فقر فراگیر و رکود و بیکاری بیشتر دامن خواهد زد که عواقب ناگوار اجتماعی از جمله تعطیلی مغازه ها و فروپاشی خانواده ها را به دنبال خواهد داشت.

بهتر آن است تا به جای فشار مالیاتی بر اقشار جامعه و بنگاه های اقتصادی کوچک، از کسانی که فرارهای مالیاتی کلان دارند و به کسی هم پاسخگو نیستند، حق این مردم را بگیرید.

* تحلیلگر مسائل اقتصادی و اجتماعی

کد خبر: ۲۲۷٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha