۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
تاثیر سیگنال های برجامی بر بورس| بهانه گزارش نمادهای خودرویی برای نوسان گیری
بازار گزارش می دهد؛

تاثیر سیگنال های برجامی بر بورس| بهانه گزارش نمادهای خودرویی برای نوسان گیری

از مهمترین عوامل افت شاخص اصلاح ارز و سیگنال های برجامی بوده اما گزارش های دوازده ماهه و سه ماهه نمادها مثبت هستند و رشد بورس را تایید می کند، هرچند برخی گزارش نمادهای خودرویی را بهانه اصلاح می کنند.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار دو سناریو پیش روی خود دارد؛ در سناریوی اول می‌تواند با یک خبر خاص از همین محدوده بدون اصلاح زمانی و قیمتی بیشتر حرکت به سمت بالا آغاز کند که البته باید روند گیری لازم هم در این حالت صورت بپذیرد که این مستلزم تثبیت بالای خطوط ایچیموکو و روی باندهای بولینگر است
در سناریوی دوم شاخص باید اصلاح زمانی و قیمتی بیشتری داشته باشد تا محدوده سقف تعدیل شده قبلی را لمس کند که البته به آن نزدیک است ولی معاملات کم رمق و منفی و مثبت های جزیی باعث شده رسیدن به آن طولانی شود.
یک احتمال بسیار ضعیف در مقطع کنونی افت بیشتر از سقف قبلی است که احتمال خیلی کمی را به خود اختصاص داده و اگر این اتفاق بیفتد تا یک میلیون و هفتصد هزار واحد افت خواهد داشت که بعید به نظر می رسد چنین اتفاقی بیفتد.

به گفته فردین آقابزرگی وقتی بیشتر نمادهای بازار سرمایه عملکرد مثبتی داشته اند و از طرف دیگر رشد بازار سرمایه نسبت به سایر گروه ها از نظر رشد عقب مانده دلیلی ندارد که شاخص کل بورس اصلاح کند، مگر اینکه به صورت دستوری اتفاق بیفتد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه در واکنش به اصلاح قیمت دلار و سیاست های دستوری وارد اصلاح شده است، گفت: وقتی بیشتر نمادهای بازار سرمایه عملکرد مثبتی داشته اند و از طرف دیگر رشد بازار سرمایه نسبت به سایر گروه ها از نظر رشد عقب مانده دلیلی ندارد که شاخص کل بورس اصلاح کند. هرچند در موقعیت کنونی واضح است که شاخص کل بورس را برای مهار تورم مجبور به اصلاح کرده اند.

فردین آقا بزرگی با بیان اینکه برخی از گروه خودرویی نوسان گیری می کنند به همین دلیل از هر خبری از این گروه استفاده می کنند تا به بازار جهت بدهند، افزود: به طور قطع نمادها و گروه هایی که سودسازی خوبی کرده باشند به راه خود ادامه می دهند و آنقدر هم گرایی بین همه گروه ها نیست که زیان چند نماد منجر به اصلاح تمام بازار شود.

او با تاکید بر اینکه نمادهای بنیادی راه خود را از سایر نمادهای بازار جدا خواهند کرد، افزود: در مقطع کنونی بازار ارزنده است اما نباید تصور داشت که همه گروه ها و نمادهای بازار شرایط یکسانی را دارند و در ادامه عملکرد متفاوتی خواهند داشت به همین دلیل سهامداران از این فرصت باید برای اصلاح سبد خود باید استفاده کنند.

عوامل اثر گذار بر ادامه رشد بورس

وضعیت گزارش های سالانه و سه ماهه شرکت ها نشان می دهد که روند سودسازی گروه های دلاری همچنان ادامه دارد و برخی گروه های ریالی با قیمت گذاری مصوب همچون خودرویی ها روندی منفی دنبال می کنند این مسأله در حال حاضر اثرات نوسانی در بازار ایجاد کرده، اما به نظر می رسد در ادامه سال جای شاهد تغییراتی در وضعیت گزارش شرکت ها باشیم از یک سود خودروسازان مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت که گرفتند روی درآمد ۱۴۰۲ آنها تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت و اگر قیمت دلار همچنان نزولی باشد یا تثبیت شود روند رو به رشد نمادهایی ریالی بیشتر خواهد شد.

مهدی دلبری با بیان اینکه سیگنال مذاکرات برجام هم تاثیر منفی بر بورس ندارد، گفت: به طور قطع با کاهش ارزش دلار معاملات گروه های صادراتی تحت تاثیر قرار می گیرد اما به دلیل اینکه شرایط صادرات محصولات این شرکت ها تسهیل می شود و از طرف دیگر می توانند محصولات خود را به کشورهای مختلفی ارسال کنند

از طرف دیگر افت قیمت دلار و همچنان اصلاح قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی باعث می شود تا شرکت های صادراتی که عمدتا سقف قیمت خود را رد کرده اند در یک محدوده رنج قرار بگیرند، اما در مجموع و در عبور از نگرانی های سهامداران خرد، روند بازار صعودی است و گروه هایی هم که از سقف تاریخی خود عبور کرده اند به رشد خود ادامه می دهند.
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه بازار از نظر بنیادی موقعیت نسبتا خوبی دارد، گفت: اما در موقعیت کنونی شرایط تکنیکال شاخص حکایت از این دارد که فعلا بازار زمانی به حالت اصلاح ادامه خواهد داد و بعد از آن به رشد خود برمی گردد.

مهدی دلبری با بیان اینکه سیگنال مذاکرات برجام هم تاثیر منفی بر بورس ندارد، افزود: به طور قطع با کاهش ارزش دلار معاملات گروه های صادراتی تحت تاثیر قرار می گیرد اما به دلیل اینکه شرایط صادرات محصولات این شرکت ها تسهیل می شود و از طرف دیگر می توانند محصولات خود را به کشورهای مختلفی ارسال کنند قدرت چانه زنی بالاتری پیدا می کنند و از نظر قیمت و میزان صادرات رشد خواهند داشت و همین مسأله اثر کاهش قیمت ارز بر درآمد آنها جبران خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر جریان نقدینگی در جامعه به سمت خودروهای ثبت نامی منحرف شده بود، گفت: با توجه به افت قیمت خودرو و همچنین انصراف برخی از ثبت نام کنندگان جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه دوباره افزایش می یابد و همین مسئله می تواند دوباره شاخص کل بورس را به سمت بالا حرکت دهد.

بازار سرمایه در حال حاضر گرچه بالای قله قبلی قرار گرفته اما برخی نمادها فاصله ۵۰ تا ۷۰ درصدی با سقف سال ۹۹ فاصله دارند به همین دلیل این نمادها به زودی به سمت سقف تاریخی حرکت خواهند کرد

به گزارش خبرنگار بازار، در یک و ماه و نیم گذشته شاخص کل بورس بیش از ۱۶ درصد اصلاح قیمت داشته و در این بین برخی نمادها حدود ۴۰ درصد افت داشته اند و برخی دیگر از نمادها حدود ۳۰ درصد رشد قیمت داشته اند. این موضوع نشان می دهد که رفتار شاخص کل بورس تنها در چند روز نخست بر تمام بازار اثر یکسان داشت و دلیلش هم، اصلاح دستوری بازار بود و حالا فاکتورهای دیگری در رشد یا افت نمادهای بورس تاثیر گذار خواهد بود.

یکی از مهمترین عوامل افت قیمت ارز و سیگنال های برجامی بوده و عامل دیگر گزارش های دوازده ماهه و سه ماهه نمادها بوده که عمدتا مثبت هستند و حکایت از این دارند که رشد شاخص کل بورس ادامه دارد، هرچند وضعیت تکنیکال نمادها بیشتر اصلاح زمانی شاخص کل بورس را نشان می دهد.

کد خبر: ۲۲۷٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha