۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
ضرورت تغییر مسیر وزارت نفت برای تامین انرژی

ضرورت تغییر مسیر وزارت نفت برای تامین انرژی

کارشناس حوزه انرژی گفت: مسئولان وزارت نفت به جای اولویت دادن به توسعه میادین نفتی و گازی و احداث پالایشگاه‌های جدید، باید به بهینه سازی مصرف انرژی اولویت دهند.

به گزارش بازار، مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگوی اختصاصی، با اشاره به اجرا نشدن قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی گفت: در حوزه پتروپالایشگاه‌ها، بحث مهم این است که منظور وزارت نفت از پتروپالایشگاه چیست؟

وی تشریح کرد: به طور مثال می‌گویند ۳۵ درصد از ظرفیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی قرار است محصولات پتروشیمی را تولید کند یا برخی می‌گویند ۲۰ درصد این پتروپالایشگاه قرار است محصولات پتروشیمی باشد؛ اخیراً یکی از مدیران پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گفت که در پالایشگاه اراک پروپیلن تولید می‌کنیم، پس ما هم پتروشیمی هستیم.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر این که نخستین کار این است که باید یک تعریف دقیق از پتروپالایشگاه مشخص شود، گفت: باید معلوم باشد که یک واحد پتروپالایشگاهی قرار است چند درصد محصولات پتروشیمی داشته باشد؟ در کشورهایی مانند عربستان و عمان، ۷۰ درصد محصولات یک پتروپالایشگاه، پتروشیمی است، اما در شرایط کشور ما که تامین سوخت نسبت به تولید محصولات پتروشیمی اولویت دارد، این درصد کم است.

وی با بیان این که اگر درصد تولید محصولات پتروشیمی در یک پتروپالایشگاه کم باشد، فقط می‌توان آن را یک پالایشگاه معمولی نامید، ادامه داد: یک ایراد مهمتر این است که متولی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تمام دغدغه اش تولید سوخت است.

سعیدی همچنین گفت: در شرایطی هستیم که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ممکن است درصد تولید محصولات پتروشیمی در پتروپالایشگاهی مانند شهید سلیمانی را باز هم کاهش دهد تا فقط بتواند بنزین و گازوئیل کشور را تامین کند.
زنگ خطر افت فشار پارس جنوبی به صدا درآمده است

وی درباره افزایش بی رویه مصرف سوخت، اظهار کرد: در حوزه میعانات گازی هم وضعیت همینطور است؛ اگر میعانات گازی به سمت پالایشگاه ستاره خلیج فارس برود، بنزین تولید می‌شود و در خودروها می‌سوزد، اما اگر به سمت یک پتروشیمی مانند نوری برود، انواع محصولات مورد نیاز کارخانه‌ها تولید می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی اضافه کرد: بنزین و گازوئیل باید تولید شود، اما روند آن باید مدیریت شود؛ در حالی که اکنون روند خطرناکی را پیش گرفته است ومسئولین هم به جای اینکه روی مدیریت مصرف تاکید کنند، بر افزایش تولید تاکید دارند. اگر با همین روش پیش برویم، طبق برآوردهای کارشناسی تا سال ۱۴۲۰ تمام نفت خام تولیدی کشور را باید در داخل مصرف کنیم و حتی واردکننده نفت خام می‌شویم.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha